اپل احتمالا به‌دنبال استفاده از نمایشگرهای e-ink برای آی‌فون تاشو خود است

امروزه پیرامون آی‌فون تاشو شرکت اپل شایعات بیش‌تری از گوشه و کنار شنیده می‌شود. اکنون وبسایت 9to5Mac گزارش می‌دهد که اپل احتمالا سرگرم تست پنل e-ink برای نمایشگر خارجی یک دستگاه تاشو اسرارآمیز است. این ادعا توسط مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل مطرح شده است.

هندست تاشو اپل با نام فرضی آی‌فون فولد احتمالا مجهز به یک نمایشگر رنگی خارجی از نوع e-ink خواهد بود. به گفته آقای کو، اپل حداقل به انجام این‌کار فکر می‌کند. مینگ‌ چی‌کو یک تحلیل‌گر قابل اعتماد به‌شمار می‌رود؛ اگرچه پیش‌بینی‌های وی بعضا نادرست از آب در آمده است. اکنون وی در رابطه با آی‌فون فولد (یا به باور برخی افراد آی‌فولد) صحبت کرده است. در حال حاضر علیرغم انتشار شایعات متعدد پیرامون این هندست، برای اثبات موجودیت یا زمان معرفی آن هیچ‌گونه مدرک واقعی وجود ندارد.

با این اوصاف توضیحات مینگ چی‌کو در رابطه با آی‌فون تاشو اپل جالب توجه خواهد بود. به‌نظر می‌رسد که اپل به فکر استفاده از نمایشگرهای رنگی e-ink برای محصولات آینده خود است. این نمایشگرها به‌عنوان یک پنل کم‌مصرف برای دستگاه‌هایی با قالب طراحی تاشو مناسب خواهند بود. از سوی دیگر برخی شایعات نشان می‌دهند که اپل سرگرم بررسی چند طرح مختلف برای تولید یک آی‌پد تاشو است.

به‌نظر می‌رسد که دستگاه تاشو آینده که اپل سرگرم توسعه آن است؛ به احتمال فراوان یک آی‌پد و نه آی‌فون تاشو خواهد بود (اگرچه توسعه همزمان هر 2 دستگاه نیز به‌طور کامل منتفی نخواهد بود). چند ماه قبل راس یانگ؛ مدیرعامل موسسه Display Supply Chain Consultants و مارک گورمن؛ خبرنگار نشریه بلومبرگ پیرامون یک دستگاه مک‌بوک/ آی‌پد هیبریدی تاشو با اندازه 20 اینچی صحبت کرده و مدعی شدند که اپل روی توسعه چنین دستگاهی کار می‌کند.

به گفته آقای کو نمایشگر e-ink احتمالا برای پنل خارجی دستگاه تاشو آینده اپل (نمایشگری که بدون نیاز به بازگشایی دستگاه می‌توان با آن تعامل کرد) به‌کار گرفته خواهد شد. با این‌حال چنان‌چه اپل واقعا از چنین پنلی استفاده کند؛ در این‌صورت دستگاه تاشو این شرکت با مدل‌های تاشو موجود در بازار اندروید، تفاوت‌های چشمگیری خواهد داشت.

مسئله این است که دستگاه‌هایی نظیر سامسونگ گلکسی زد فولد 3 مجهز به یک نمایشگر 6.2 اینچی آمولد با قابلیت کاربری کامل در وضعیت تا شده هستند. بدین‌ترتیب کاربران با وجود قرارگیری دستگاه در وضعیت تا شده می‌توانند از نمایشگر همانند سایر اسمارت‌فون‌ها استفاده کنند. با بازگشایی دستگاه، نمایشگر بزرگ 7.6 اینچی مقابل دیدگان کاربران قرار می‌گیرد. با این‌حال چنان‌چه کاربر درون یک اتوبوس شلوغ حاضر بوده و مایل به چت کردن با دوستان خود باشد؛ در این‌صورت حمل گوشی در وضعیت تا شده و انجام چت امری بی‌دردسر خواهد بود. اما نمایشگر e-ink برای این سبک از طراحی مناسب نخواهد بود.

از سوی دیگر وبسایت 9to5Mac ادعا می‌کند که چنان‌چه اپل تصمیم به استفاده از طراحی تاشو با الگوی صدفی‌شکل مشابه سری گلکسی زد فلیپ بگیرد؛ در این‌صورت استفاده از نمایشگر e-ink سناریویی محتمل‌تر به‌نظر می‌رسد. در این‌حالت وجود یک نمایشگر خارجی کوچک 1.9 اینچی امکان نمایش اعلان‌ها و زمان را فراهم می‌کند؛ اما در عین‌حال تجربه نمایشی تمام‌صفحه را ارائه نخواهد داد.

در چنین وضعیتی استفاده از نمایشگر e-ink ایده‌ آسانی به‌نظر می‌رسد؛ زیرا این پنل برای نمایش محتوای ثابت، انرژی زیادی صرف نکرده و در نتیجه این امر به افزایش چشمگیر مدت شارژدهی باتری کمک خواهد کرد. نمایشگرهای e-ink از نرخ نوسازی بسیار پایین‌تری برخوردار هستند؛ اما چنان‌چه این نمایشگر دارای اندازه‌ای کوچک باشد؛ در این‌صورت نرخ نوسازی واقعا موضوع مهمی قلمداد نمی‌شود.

نمایشگر خارجی گلکسی زد فولد 3 (در سمت چپ) و گلکسی زد فلیپ 3 (در سمت راست)

با وجود کلیه اطلاعات ارائه شده بایستی به خاطر داشت که هنوز هیچ‌گونه اطلاعات رسمی پیرامون آی‌فون یا آی‌پد تاشو اپل در دست نیست. در نتیجه اپل می‌تواند تصمیم خود را تغییر داده و از پنل e-ink برای نمایشگر خارجی دستگاه تاشو آینده خود استفاده نکند. تا موعد عرضه آی‌فون تاشو اپل هنوز زمان زیادی باقی‌ مانده است؛ بنابراین طی این مدت، برنامه‌های کمپانی احتمالا بارها دستخوش تغییر خواهند شد.

به گفته راس یانگ، اپل احتمالا تا سال 2025 به بازار گوشی‌های تاشو وارد نخواهد شد؛ بنابراین تا زمان عرضه آی‌فون تاشو هنوز فرصت بسیار زیادی باقی مانده و طی این مدت، برنامه‌های اپل می‌‌توانند به شکلی جدی دستخوش تغییر شوند.

نوشته اپل احتمالا به‌دنبال استفاده از نمایشگرهای e-ink برای آی‌فون تاشو خود است اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.