اپل استراتژی نامگذاری محصولات سری مک خود را تسهیل خواهد کرد

الگوی نامگذاری مک‌بوک‌های شرکت اپل احتمالا کمی سردرگم‌کننده به‌نظر می‌رسد. این موضوع مشخصا در رابطه با افراد تازه وارد مشهودتر خواهد بود. کمپانی آمریکایی در سال آینده حداکثر 5 دستگاه جدید مک را به بازار عرضه خواهد کرد. با این‌حال اپل آمادگی دارد تا با عرضه مدل‌های جدید مک، استراتژی نامگذاری این سری از محصولات خود را تسهیل نماید.

اپل میان مدل‌های پرو و غیر پرو به‌وضوح تفاوت قائل می‌شود. 5 مدل جدید کامپیوترهای مک که در سال 2022 به بازار عرضه می‌شوند شامل مدل جدید و پیشرفته آی‌مک، ورژن بازطراحی شده مک‌بوک ایر، مدل به‌روزرسانی شده مک مینی، مدل پایین‌رده مک‌بوک پرو و مک پرو مجهز به تراشه‌های بومی اپل هستند.

یک خبرچین با شناسه Dylandkt@ ادعا می‌کند که مک‌بوک ایر جدید احتمالا تحت‌عنوان “مک‌بوک” عرضه خواهد شد. با این‌حال آی‌مک رده بالا نیز با نام “آی‌مک پرو” در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. بدین‌ترتیب سری محصولات نوت‌بوکی اپل صرفا شامل مک‌بوک با سیستم خنک‌کننده پسیو و مک‌بوک پرو (با کارآیی بالاتر) خواهد بود. محصولات All-In-One کمپانی نیز صرفا شامل مدل 24 اینچی آی‌مک و آی‌مک پرو جدید هستند.

همچنین اپل از یک مدل 12 اینچی مک‌بوک رونمایی می‌کند. این دستگاه همانند مک‌بوک ایر فعلی از سیستم خنک‌کننده پسیو (غیرفعال) استفاده خواهد کرد. جایگاه این 2 مدل اساسا یکسان است. شرکت اپل پیش‌تر از 2 مدل مختلف آی‌مک با اسامی آی‌مک 21 و آی‌مک 27 رونمایی کرد. البته مدل 27 اینچی آی‌مک پرو نیز در دسترس مشتریان قرار گرفت. اکنون مدل 24 اینچی جدید آی‌مک جایگزین نسخه قدیمی‌تر 21 اینچی شده است. همچنین مدل جدید و پیشرفته آی‌مک نیز احتمالا جایگزین مدل قدیمی 27 اینچی آ‌ی‌مک و آی‌مک پرو می‌شود.

مک‌بوک‌های اپل مجهز به تراشه M1 با مشکل نشتی حافظه مواجه هستند

مک‌بوک پرو اپل مجهز به تراشه M1 به لحاظ سرعت عملکرد، شارژدهی باتری و پیشرفت‌های کلی بسیار مطلوب به‌نظر می‌رسد. با این‌حال وجود برخی مشکلات در مک‌بوک‌های اپل مجهز به تراشه M1 موجب می‌شود تا قابلیت استفاده از این لپ‌تاپ‌ها بعضا به میزان قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار گیرد. در برخی موارد، مک‌بوک به‌صورت مداوم ری‌استارت شده یا در حالت فریز قرار می‌گیرد. همچنین کرش‌های گاه و بی‌گاه نیز عمدتا از مشکلات فقدان حافظه ناشی می‌شوند. تشخیص نحوه بروز این مشکلات کمی دشوار است؛ اما این موارد معمولا تصادفی هستند. در واقع نحوه بروز این مشکلات به گونه‌ای است که انگار کاربر، برنامه نامناسبی را بر روی سیستم خود نصب کرده باشد.

به گفته گرگوری مک‌فادن، بخش Control Center در مک‌بوک پرو جدید وی 26 گیگابایت از 64 گیگابایت حافظه رم دستگاه را مورد استفاده قرار می‌دهد. میزان مصرف رم توسط Control Center در سیستم‌های متعلق به برخی کاربران تا این اندازه چشمگیر نیست. البته این افراد معمولا شاهد اشغال شدن بیش از اندازه و نامتعارف رم دستگاه توسط اپلیکیشن‌هایی نظیر سافاری و Photoshop Elements هستند.

از دست رفتن نامتعارف حافظه باعث کاهش سرعت مک‌بوک اپل شده و در برخی موارد راه‌اندازی مجدد دستگاه را به‌دنبال دارد. بنابراین کاربران به منظور عملکرد روان‌تر مک‌بوک اپل بایستی از برنامه‌ها خارج شده و فضای اشغال شده در حافظه را آزاد نمایند. بستن زبانه‌ها از مرورگر وب نیز راهکار مناسبی جهت آزادسازی حافظه دستگاه محسوب می‌شود.

تراشه Apple M1 با الگوی جدیدی روانه بازار شده است؛ زیرا ماژول حافظه را در پکیج تراشه (Soc) ادغام نموده است. با این‌حال سیستم‌عامل macOS احتمالا از این ساختار حافظه به‌درستی استفاده نمی‌کند. این پدیده بدان معناست که میزان رم اشغال شده توسط سیستم احتمالا فراتر از نیاز آن خواهد بود.

از این پدیده به‌طور معمول تحت‌عنوان نشت حافظه یاد می‌شود. البته در این وضعیت، سیستم بخش قابل‌توجهی از حافظه رم را تلف نموده و عملکرد آن به تدریج وخیم‌تر خواهد شد. در این‌حالت کاربر بایستی برای آزادسازی رم منتظر مانده یا ناچارا از برخی برنامه‌ها خارج شود. همچنین کاربران به منظور بازگرداندن عملکرد سیستم به وضعیت مناسب می‌توانند کامپیوتر خود را ری‌استارت کنند.

نوشته اپل استراتژی نامگذاری محصولات سری مک خود را تسهیل خواهد کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.