اپل با مشکل کمبود تولید آیفون ۱۴ مواجه شده است

وبسایت Techradar گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس اپل را به‌عنوان بهترین گزینه‌های خرید به مخاطبان خود معرفی می‌کند. با این‌حال علاقه‌مندان به خریداری این مدل‌ها احتمالا بایستی کمی بیش‌تر منتظر بمانند. بر اساس یک بیانیه جدید که از جانب اپل صادر شده است؛ شیوع بیماری کووید 19 در چین بر ظرفیت تولید آیفون در یکی از تاسیسات تولیدی کمپانی تاثیر قابل‌توجهی گذاشته است.

اپل در بیانیه خود اعلام کرده که محدودیت‌های ناشی از بیماری کووید 19 در چین بر عملکرد خطوط مونتاژ آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس در شهر ژنگژو موقتا تاثیرگذار بوده و این مرکز هم‌اکنون با کاهش چشمگیر در ظرفیت تولید خود مشغول فعالیت است. این خبر بد برای آن‌ دسته از مشتریانی که به‌دنبال تهیه آخرین مدل آیفون در آستانه کریسمس هستند؛ به‌مراتب ناگوارتر خواهد بود. انتظار می‌رود که سفارشات با تاخیری قابل توجه طی ماه‌های آینده به خریداران تحویل داده شوند.

بر اساس اعلام فروشگاه اپل، مدت زمان انتظار برای تحویل سفارشات مدل‌های پرو آیفون هم‌اکنون بین 4 الی 5 هفته است. در صورت تداوم اختلالات ناشی از شیوع بیماری کووید 19 انتظار می‌رود که این بازه زمانی حتی افزایش نیز پیدا کند. اپل در بیانیه خود خاطرنشان می‌کند: “ما کماکان شاهد سطح بالایی از تقاضا برای گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس هستیم. با این‌حال اکنون انتظار می‌رود که میزان نقل و انتقال این مدل‌ها در مقایسه با پیش‌بینی قبلی ما کمتر باشد.در نتیجه مشتریان برای دریافت محصولات جدید خود احتمالا بایستی مدت زمان بیش‌تری منتظر بمانند.”

ژنگژو یکی از شهرهای چین و میزبان بزرگ‌ترین مرکز تولید گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس اپل محسوب می‌شود. این شهر طی هفته‌های اخیر با معضل شیوع کووید 19 مواجه شده است؛ تا جایی‌که گزارشات منتشر شده از شناسایی 167 مورد ابتلا در شهر ژنگژو طی آخرین هفته ماه اکتبر حکایت دارند. بر اساس گزارشات، فاکسکان که مدیریت کارخانه مونتاژ آیفون‌های اپل در شهر ژنگژو را بر عهده دارد؛ به منظور کاهش سرعت شیوع ویروس در اواخر ماه گذشته تصمیم به اجرای مقررات قرنطینه در تاسیسات تولیدی خود گرفته است.

همچنین ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی چین نشان می‌دهند که کارگران کارخانه در تلاش برای فرار از این سایت تولیدی شرکت فاکسکان هستند. این در حالیست که برخی گزارشات از شرایط بد زندگی و کمبود مواد غذایی و منابع پزشکی در طول مدت قرنطینه اجباری حکایت دارند. اپل نخستین شرکت حوزه فناوری نیست که زنجیره تامین آن تحت تاثیر محدودیت‌های سخت‌گیرانه چین برای مقابله با بیماری کووید 19 قرار گرفته است. تاسیسات تولیدی فاکسکان در شهر ژنگژو قرار دارند و این منطقه کانون شیوع کرونا به‌شمار می‌رود؛ در نتیجه دولت چین فرمان قرنطینه اجباری در این منطقه حداقل تا ظهر روز 9 نوامبر (18 آبان ماه) را صادر کرده است.

تاخیر در تحویل سفارشات تنها چند هفته پس از عرضه آیفون 14 در اواسط ماه سپتامبر به وقوع پیوسته است. آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس در میان کارشناسان و طرفداران اپل از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. هنوز مشخص نیست که تولید در کارخانه ژنگژو چه زمانی به حالت عادی باز خواهد گشت؛ اما بی‌تردید اختلالات اخیر به منزله ضربه‌ای بزرگ برای اپل و مصرف‌کنندگان در یک مقطع زمانی نامناسب است.

نوشته اپل با مشکل کمبود تولید آیفون 14 مواجه شده است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.