اپل برای تولید آی‌فون‌ ۱۴ مکس با مشکلات زنجیره تامین مواجه شده است

شرکت اپل اخیرا تولید آزمایشی گوشی‌های سری آی‌فون 14 خود را آغاز کرده و در صدد تولید انبوه این هندست‌ها از ماه آینده است. با این‌حال برخی تحلیل‌گران بر این باورند که چشم‌انداز پیش روی کمپانی تاریک به‌نظر می‌رسد.

بر اساس برخی گزارشات غیر مستند ظاهرا تولید آی‌فون‌ 14 مکس از برنامه زمانی هدف‌گذاری شده عقب افتاده و رشد فزآینده تورم در جهان حتی می‌تواند به کمبود مواد اولیه مورد نیاز برای تولید هندست آینده اپل منجر شود. بر اساس شایعات، سری آی‌فون 14 دقیقا همانند خانواده آی‌فون‌ 13 شامل 4 مدل مختلف خواهد بود. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که اپل از تولید آی‌فون‌ 14 مینی صرفنظر نموده و امسال در عوض یک هندست 2 مدل بزرگ آی‌فون با اسامی آی‌فون‌ 14 مکس و آی‌فون 14 پرو مکس را روانه بازار خواهد کرد. این پدیده موجب شده تا تامین امنیت قطعات در مقایسه با سالیان گذشته دشوارتر شود.

بر اساس اعلام راس یانگ؛ کارشناس مشهور حوزه نمایشگر و مدیرعامل موسسه تحقیقاتی Display Supply Chain Consultants، این الزامات موجب شده تا برنامه تولید آی‌فون از زمان‌بندی پیش‌تر تعریف شده عقب بیفتد. آقای یانگ اخیرا با انتشار توئیتی (که صرفا برای سوپر فالوورها قابل دسترس است) گزارش داد که موجودی پنل نمایشگر آی‌فون‌ 14 مکس کماکان از میزان هدف‌گذاری شده تا ماه آگوست بسیار کمتر است؛ در حالی‌که معضل کمبود موجودی به مدل‌های آی‌فون 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس مربوط نمی‌شود.

آقای یانگ گزارش می‌دهد که میزان تامین پنل‌ها برای سری آی‌فون 14 پرو در مقایسه با آی‌فون‌ 14 مکس بالغ بر 3 برابر بیش‌تر بوده و به‌نظر می‌رسد که موجودی این نمایشگرها در وضعیت مطلوبی قرار دارد. شایان به ذکر است که مدل استاندارد آی‌فون‌ 14 مکس به‌دلیل استفاده از نمایشگری متفاوت با آی‌فون‌ 14 پرو مکس سرعت فرآیند تولید را کاهش می‌دهد.

فناوری نمایشگر با نرخ نوسازی متغیر و قابل تنظیم که اپل از آن تحت عنوان پروموشن یاد می‌کند؛ صرفا در سری آی‌فون‌ 14 پرو قابل دسترس خواهد بود. این موضوع نشان می‌دهد که آی‌فون‌ 14 پرو مکس مجهز به یک نمایشگر 120 هرتزی با نرخ نوسازی متغیر خواهد بود؛ در حالی‌که آی‌فون‌ 14 مکس کماکان از یک نمایشگر معمولی با نرخ نوسازی 60 هرتزی استفاده خواهد کرد. با این‌حال بروز تاخیر در فرآیند تولید یا عرضه آی‌فون‌ 14 مکس هنوز از سوی اپل به‌طور رسمی اعلام نشده است.

بی‌تردید اپل در مسیر طراحی و تولید مدل‌های آینده آی‌فون، فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است. از این رو به‌نظر می‌رسد که غول فناوری آمریکایی به منظور رعایت چارچوب زمانی پیش‌تر تعیین شده ناچارا تغییراتی را در هندست‌های خود اعمال نموده است. پیش‌تر و طی ماه مه اپل تصمیم داشت تا برای آی‌فون‌های آینده خود از دوربین جلویی گران‌قیمت‌تر نسبت به مدل‌های پیشین استفاده کند. با این‌حال در آن مقطع زمانی گزارش شد که این شرکت با مشکلاتی در حوزه زنجیره تامین مواجه است.

تصاویر نمونه‌های اولیه از هندست‌های سری آی‌فون 14 اپل

بر اساس گزارشات، هدف اپل از تولید 2 مدل آی‌فون با قالب طراحی بزرگ (آی‌فون‌ 14 مکس و آی‌فون 14 پرو مکس) افزایش میزان فروش هندست‌های این برند در بازارهای بین‌المللی از جمله چین است؛ جایی که محبوبیت اسمارت‌فون‌های دارای نمایشگرهای بزرگ‌تر در آنها به تدریج در حال افزایش است.

نوشته اپل برای تولید آی‌فون‌ 14 مکس با مشکلات زنجیره تامین مواجه شده است اولین بار در اخبار فناوری و موبایل منتشر شد.