اپل برای نخستین بار در تاریخ از سوی دولت روسیه جریمه شد

بر اساس گزارش جدید وبسایت CCTV News، دولت روسیه برای نخستین بار از شرکت اپل شکایت کرده است. امتناع اپل از بومی‌سازی داده‌های مورد استفاده خود یکی از دلایل طرح شکایت علیه این شرکت محسوب می‌شود. بی‌تردید سناریوهایی از این دست، آخرین مورد به‌شمار نخواهند رفت. به هرحال تحریم‌های متعددی علیه روسیه اعمال شده و شرایط کنونی محصول تصمیم یک‌جانبه این کشور برای حمله به اوکراین است.

در این میان برخی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری حتی با وجود محدودیت‌های اساسی تلاش می‌کنند تا به ارائه خدمات خود در روسیه ادامه دهند؛ اما برخی دیگر فعالیت خود در این کشور را به‌طور کامل متوقف نموده‌اند. اکنون دولت روسیه در اقدامی اساسا تلافی‌جویانه تلاش می‌کند تا تدابیر تنبیهی جدیدی را علیه این شرکت‌ها اتخاذ نماید.

بر اساس مفاد بند 8 ماده 13.11 قانون تخلفات اداری فدراسیون روسیه، اپراتورهایی که هنگام گرد‌آوری اطلاعات در بستر اینترنت یا سایر کانال‌ها از مقررات مربوط به قانون داده‌های شخصی روسیه تبعیت نکنند؛ بایستی بابت این اقدام خود پاسخگو باشند. ظاهرا دادگاه شماره 422 در منطقه تاگانسکی مسکو طی روز 28 ژوئن (7 تیر ماه) به این پرونده رسیدگی خواهد کرد. مقامات روسی در ماه آوریل سال جاری، مجوز آغاز تحقیقات ضد انحصاری در اپ استور را از سرویس فدرال ضد انحصار روسیه دریافت کردند. اکنون کارشناسان کنجکاو هستند تا از سرانجام این تحقیقات مطلع شوند؛ خصوصا اینکه در حال حاضر اپل و سایر شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری محدودیت‌هایی را علیه روسیه اعمال نموده‌اند.

روسیه به‌دنبال کاهش سهم اپل در بازار است

اپل استفاده از سرویس‌ها و پلتفرم‌های خود در روسیه را محدود نموده است. اپل با هدف حمایت از اوکراین و در راستای تبعیت از تحریم‌های اعمال شده توسط غرب دست به چنین اقدامی زده است. با این‌حال وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه بیان می‌کند که اقدام اخیر به ارتباط اپل با بازار روسیه پایان خواهد داد. بر اساس اعلام ماکسوت شادایف؛ مشکلات مربوط به دانلود و پرداخت هزینه‌های اپلیکیشن‌ها موجب کاهش تعداد کاربران آی‌فون شده و در نتیجه سهم اپل از بازار روسیه تا پایان سال 2024 به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که به‌دنبال تداوم جنگ میان روسیه و اوکراین، اپل فروش هندست‌های خود در بازار روسیه را به حالت تعلیق در آورد. با این‌حال کمپانی آمریکایی کماکان به فعالیت خود در روسیه ادامه داده و از دستگاه‌های موجود در بازار پشتیبانی خواهد کرد. با این‌حال ظاهرا وضعیت کنونی به‌زودی دستخوش تغییر خواهد شد.

شایان به ذکر است که اپل تنها شرکتی نیست که در معرض اقدامات تنبیهی دولت روسیه قرار دارد. این کشور از سایر کمپانی‌های بزرگ در حوزه فناوری نظیر گوگل، Airbnb، Pinterest، Likeme، Twitch و United Service Parcel Service Inc نیز شکایت خواهد کرد. تمامی این شرکت‌ها با اتهام مشابه نقض قوانین مربوط به داده‌های شخصی مواجه هستند. شایان به ذکر است که گوگل نخستین بار طی سال گذشته مشمول پرداخت جریمه با ارزش 3 میلیون روبل (46540 دلار) شد. این جریمه به‌دلیل عدم تبعیت گوگل از قانون ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی کاربران روسی در این کشور اعمال شد. به‌نظر می‌رسد که شرکت هواوی در صورت حمایت از روسیه می‌تواند از وضعیت کنونی به نفع خود بهره‌برداری نماید.

نوشته اپل برای نخستین بار در تاریخ از سوی دولت روسیه جریمه شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.