اپل به‌دنبال افزایش قیمت گوشی‌های سری آی‌فون ۱۴ خود است

با توجه به افزایش قیمت تمامی کالاها از سوخت گرفته تا خواروبار، عدم افزایش قیمت آی‌فون‌‌های سال 2022 اول حقیقتا مایه تعجب خواهد بود. بر اساس اعلام یک تحلیل‌گر، هندست‌های سری آی‌فون 14 اپل با قیمت‌‌گذاری گران‌تر از خانواده آی‌فون‌ 13 عرضه خواهند شد.

خانواده آی‌فون‌ 13 شامل مدل 5.4 اینچی آی‌فون‌ 13 مینی با قیمت‌‌گذاری پایه 699 دلاری، مدل 6.1 اینچی آی‌فون‌ 13 با قیمت‌‌گذاری پایه 799 دلاری، هندست 6.1 اینچی آی‌فون 13 پرو با قیمت‌‌گذاری 999 دلاری و مدل 6.7 اینچی آی‌فون‌ 13 پرو مکس با قیمت‌گذاری پایه 1099 دلاری است. با این‌حال مجموعه مدل‌های سال 2022 ظاهرا بسیار متفاوت به‌نظر می‌رسند. در وهله نخست بایستی خاطرنشان کرد که آی‌فون‌ 14 مینی احتمالا با مدل 6.7 اینچی آی‌فون‌ 14 مکس جایگزین خواهد شد. همچنین میزان تمایز میان مدل‌های استاندارد (که مخصوص کاربرانی با محدودیت‌های بودجه‌ای هستند) و پرو به‌مراتب افزایش خواهد یافت.

بر اساس برخی شایعات تنها مدل‌های آی‌فون‌ 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس از تراشه جدید A16 Bionic استفاده خواهند کرد. با توجه به گزارشات منتشر شده، تولید تراشه به یک کسب‌وکار پرهزینه تبدیل شده و برخی تامین‌کنندگان طرف قرارداد اپل سرگرم برنامه‌ریزی برای انتقال این هزینه‌ها به غول کوپرتینویی هستند. بر اساس گزارشات پیشین، این پدیده احتمالا دلیلی است که نشان می‌دهد اپل تراشه جدید خود را برای مدل‌های پرو آی‌فون‌ کنار گذاشته است؛ زیرا به این ترتیب کمپانی آمریکایی بدون وارد آمدن فشار به خریداران خود می‌تواند بار افزایش هزینه‌ها را تحمل نماید.

برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی‌ می‌کنند که خریداران بالقوه آی‌فون‌ 14 بایستی برای افزایش قیمت این هندست‌ها از آمادگی لازم برخوردار باشند. Dan Ives؛ تحلیل‌گر موسسه Wedbush Securities در گفتگو با نشریه بریتانیایی The Sun اعلام کرد که سری آی‌فون 14 اپل با افزایش قیمت 100 دلاری نسبت به نسل گذشته روانه بازار خواهد شد. وی با تشریح وضعیت حاکم بر صنعت خاطرنشان کرد که قیمت‌ها در سراسر زنجیره تامین افزایش یافته و اپل نیز احتمالا این هزینه‌ها را به مصرف‌کنندگان منتقل خواهد کرد.

اگرچه اپل هنوز در این زمینه تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است؛ اما با خارج شدن مدل آی‌فون مینی از سبد محصولات کمپانی، بازه قیمت‌گذاری آی‌فون‌های اپل به‌صورت پیش‌فرض از 799 دلار آغاز خواهد شد. با اعمال افزایش قیمت 100 دلاری، قیمت‌گذاری پایه مدل معمولی آی‌فون‌ 14 نیز به 899 دلار خواهد رسید. این موضوع شانس آی‌فون‌ 14 برای تبدیل شدن به بهترین هندست سال 2022 را کاهش خواهد داد؛ چرا که مدل‌های استاندارد از پرچم‌داران اپل و سامسونگ با قیمت‌‌گذاری بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر روانه بازار می‌شوند.

بن وود از موسسه CCS Insight معتقد است که اگرچه افزایش هزینه‌های تولید و قطعات احتمالا موجب رشد بهای آی‌فون‌‌های جدید خواهد شد؛ اما با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی بشر، اپل احتمالا از این رویه تبعیت نخواهد کرد. اپل در رابطه با قیمت‌‌گذاری سری آی‌فون‌ 14 تصمیمات دشواری را پیش رو خواهد داشت. بی‌تردید هزینه‌های تولید و قطعات برای کلیه تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی همچنان در حال افزایش است و در رابطه با بریتانیا نیز نرخ تبادلات ارزی یک فاکتور مهم محسوب می‌شود. این موارد نشان می‌دهند که افزایش قیمت احتمالا امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. اما با توجه به افزایش هزینه‌های عمومی زندگی، اپل احتمالا تصور می‌کند که افزایش قیمت گوشی‌های آی‌فون، پیامدهای معکوسی را به‌دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر ممکن است اپل قیمت مدل‌های معمولی آی‌فون‌ 14 را ثابت نگه داشته و صرفا قیمت‌گذاری مدل‌های پرو را افزایش دهد. بر اساس شایعات پیش‌‌تر مطرح شده، مدل‌های پایه آی‌فون‌ 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس به‌ترتیب با قیمت‌‌گذاری 1099 و 1199 دلاری به بازار عرضه خواهند شد.

با توجه به اینکه مدل‌های معمولی آینده آی‌فون از طراحی و پیکره‌بندی دوربین مشابه با هندست‌های نسل قبلی بهره خواهند برد؛ لذا مشتریان احتمالا حاضر به پرداخت مبلغ بیش‌تر برای خریداری مدل‌های استاندارد نخواهند بود. تنها پیشرفت قابل‌توجه مورد انتظار این است که گوشی‌های آی‌فون‌ 14 و آی‌فون‌ 14 مکس احتمالا مجهز به دوربین‌های سلفی بهبودیافته و قابلیت‌های پیام‌رسان ماهواره‌ای خواهند بود.

از سوی دیگر مدل‌های پرو مجهز به یک دوربین 48 مگاپیکسلی جدید در قسمت پشتی، پنل جلویی با طراحی جدید و یک تراشه جدید خواهند بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها اپل در روز 13 سپتامبر (22 شهریور ماه) از آی‌فون‌های جدید خود در کنار اپل واچ سری 8 رونمایی خواهد کرد.

نوشته اپل به‌دنبال افزایش قیمت گوشی‌های سری آی‌فون 14 خود است اولین بار در اخبار فناوری و موبایل منتشر شد.