اپل به‌دنبال تبدیل نمودن فناوری واقعیت‌افزوده به جزئی از زندگی روزمره بشر است

بر اساس گزارشات مخابره شده کمپانی اپل همچنان به توسعه برنامه‌های خود برای استاندارد فوق پهن‌باند (UWB) با ایمنی بالا و قابلیت اطلاع از موقعیت مکانی ادامه می‌دهد.

دلایل اهمیت فناوری UWB

UWB یک فناوری آگاه از فضا است که اطلاعات دقیق مربوط به موقعیت مکانی را ارائه نموده و در مواجهه با موانعی نظیر دیوارها به‌مراتب بهتر از اتصال وای‌فای یا بلوتوث عمل می‌کند. اپل با به‌کارگیری پردازنده U1 در سری آی‌فون 11 توجهات فراوانی را به سوی خود جلب کرد. اما غول کوپرتینویی در خصوص دلایل انجام این کار توضیحات چندانی ارائه نداد و صرفا به یکی از موارد کاربری آن یعنی سرویس AirDrop اشاره نمود.

از آن زمان به بعد کمپانی اعلام کرد که به منظور پشتیبانی از مشخصه Car Key قصد دارد از پردازنده U1 استفاده کند. مشخصه Car Key با نزدیک شدن کاربر به وسیله نقلیه درب اتومبیل را به‌صورت خودکار بازگشایی نموده و کاربران نیازی به خارج نمودن کلید خودرو از کیف خود نخواهند داشت. بعلاوه مشخصه مذکور ماشین شما را استارت نیز خواهد زد.

اپل اکنون تراشه U1 را درون اپل واچ سری 6 نیز مورد استفاده قرار داده است. با توجه به ارزش محصول استفاده از این مشخصه برای پرداخت و سیستم‌های درب ورودی کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. همچنین جدیدترین مدل‌های آی‌پد ایر مجهز به مشخصه‌ای هستند که اپل از آن تحت‌عنوان “iBeacon microlocation” یاد کرده است.

بزرگترین اقدام اپل برای نمایش رویکرد آینده‌نگرانه این فناوری هنگامی آشکار شد که کمپانی در جریان رویداد WWDC از تصمیم خود جهت انتشار فریم‌ورک Nearby Interaction برای iOS 14 و امکان نگارش اپلیکیشن‌های مختلف برای تراشه U1 توسط توسعه‌دهندگان اشاره کرد.

فناوری UWB دارای چه امکاناتی است؟

UWB یک فناوری بی‌سیم بسیار کم‌مصرف است. در این فناوری داده‌ها از طریق طیف وسیعی از فرکانس‌ها (از 500 مگاهرتز تا چند گیگاهرتز) و در دامنه حدودا 100 متری منتقل می‌شوند. استفاده از باندهای فرکانسی وسیع بدان معناست که اکنون داده‌ها با ضریب اطمینان بیش‌تر نسبت به اتصال بلوتوث یا وای‌فای از میان موانعی نظیر دیوارها عبور می‌کنند.”

مزایای این فناوری عبارتند از:

  • برد 100 متری
  • دقت بسیار بالا تا فاصله 10 سانتی‌متری
  • امکان عبور سیگنال از میان دیوارها و سایر موانع
  • امکان انتقال سریع‌تر داده‌ها نسبت به بلوتوث
  • ایمنی بسیار بالا
  • مقاومت بالا در برابر تداخل
  • توان مصرفی بسیار پایین
  • شارژدهی بسیار طولانی‌مدت باتری

می‌توان استدلال کرد که این تراشه گوشی آی‌فون شما را به یک رادار برد کوتاه ودستگاهی مطلع از موقعیت مکانی تبدیل می‌کند. این دستگاه از انتقال بسیار ایمن داده‌ها پشتیبانی خواهد کرد. این استاندارد هم‌اکنون در زیرساخت‌های صنعتی کارخانه‌ها و انبارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنامه‌ریزی اپل چیست؟

یک شخص خبرچین با نام Jon Prosser که طرفداران زیادی دارد؛ معتقد است: “هوم‌پاد مینی و اپل تی‌وی جدید هر 2 به‌عنوان ایستگاه‌‌های پایه UWB عمل خواهند کرد. هنگام ورود کاربران به منزل همراه با سایر دستگاه‌های مجهز به تراشه U1 موقعیت مکانی آن‌ها به‌‌صورت دقیق ردیابی خواهد شد. کاربران می‌توانند از این اطلاعات برای کنترل رسانه‌ها، سیستم‌های روشنایی و صوتی و قفل درب‌ها استفاده کنند.”

این موارد پیش‌بینی‌های جالبی هستند که نشان می‌دهند اپل تراشه U1 را به‌عنوان یک استاندارد شبکه‌ای بسیار ایمن برای پشتیبانی از دستگاه‌های هوشمند خانگی قلمداد می‌کند.

آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که چنان‌چه صاحب خانه‌ای هوشمند مجهز به افزونه HomeKit هستید؛ با ورود شما به منزل تراشه U1 موضوع به کلیه دستگاه‌های موجود در منزل اطلاع داده و آن‌ها را برای راه‌اندازی با بهترین تنظیمات موردنظر شما آماده‌سازی خواهد کرد. در این‌حالت کتری هوشمند شما به‌صورت خودکار به جوش آمده و سیستم روشنایی، گرمایشی و پخش موسیقی مطابق انتظارات شما تنظیم خواهند شد.

به گفته Jon Prosser در صورت خروج بدون مجوز دستگاه‌های مجهز به تراشه U1 از منزل و به سرقت رفتن آن‌ها کاربران با استفاده از سیستم Find My اپل قادر به ردیابی آن‌ها خواهند بود. به‌نظر می‌رسد که اپل به‌دنبال توسعه یک سیستم Airtags کاشی‌مانند است. این ابزارها به منظور ارائه دقیق موقعیت مکانی دستگاه‌ها از طریق سیستم Find My از فناوری UWB بهره‌برداری خواهند کرد.

فناوری UWB صرفا برای انجام امور فوق سودمند نخواهد بود؛ بلکه برای تشخیص هویت نیز مفید واقع می‌شود. تصور به‌کارگیری این فناوری در هاب‌های اداری سرویس‌دهی شده پس از دوران شیوع کرونا با استفاده از سیستم‌های مبتنی بر این استاندارد یا اشتراک‌گذاری بسیار ایمن فایل‌ها بین تیم‌هایی که در کافی‌شاپ‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ چندان دور از تصور نخواهد بود.

امنیت بسیار بالای فناوری UWB (شکستن آن بسیار دشوارتر از وای‌فای است) آن‌را به یک ابزار اشتراک‌گذاری بسیار ایمن برای انتقال فایل‌ها تبدیل می‌کند. Jon Prosser همچنین خاطرنشان کرد:

“ایستگاه‌های پایه نظیر هوم‌پاد مینی و اپل تی‌وی به منزله یک اسب تروجان بسیار هوشمند از جانب اپل هستند که قابلیت‌های واقعیت‌افزوده را در اپلیکیشن Find My در منزل شما فعال می‌کنند.” این اظهارات احتمالا به فریم‌ورک Nearby Interaction اپل برای iOS 14 اشاره دارند. این قابلیت در سایر دستگاه‌های مجهز به تراشه مذکور نیز قابل دسترس بوده و امکان پشتیبانی از تجارب اشتراک‌گذاری تعاملی را فراهم می‌کند. بر اساس اعلام اپل این مشخصه احتمالا از قابلیت‌های زیر پشتیبانی خواهد کرد:

  • تجارب واقعیت‌‌افزوده چندکاربره
  • تبدیل دستگاه به کنترلرهای بازی
  • بهبود قابلیت شناسایی افراد برای برنامه‌های تاکسی و اشتراک‌گذاری سرویس‌های نقلیه

این قابلیت همچنین بایستی به‌معنای خلق فرصت‌های جدید برای خرده‌ فروشان و استفاده از تراشه برای ایجاد نمایشگاه‌های مجازی در منزل خواهد بود. همچنین این مشخصه برای ساخت برنامه‌های ابری، رابط کاربری حساس به حرکت و موقعیت، توسعه پارادایم‌های جدید و از راه دور پیرامون آموزش، تعمیر، نگهداری و پشتیبانی فنی شرکت‌های بزرگ و خدمات اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته به‌نظر می‌رسد که این قابلیت نهایتا موجب ایجاد اکوسیستم نسل بعدی خواهد شد. این اکوسیستم به شکل فزآینده‌ای از تجربیات شخصی مبتنی بر واقعیت‌افزوده پشتیبانی می‌کند.

نوشته اپل به‌دنبال تبدیل نمودن فناوری واقعیت‌افزوده به جزئی از زندگی روزمره بشر است اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.