اپل به سودآورترین کمپانی در بازار چین تبدیل شد

اپل با شکست دادن شرکت‌های بزرگی نظیر Alibaba و Tencent به سودآورترین کمپانی در بازار چین تبدیل شد. بر اساس گزارش موسسه فایننس تایمز، سود عملیاتی اپل در چین طی مدت 2 سال 2 برابر شده و به 31.2 میلیارد دلار رسیده است. این رقم از مجموع سودهای عملیاتی شرکت‌های Alibaba و Tencent نیز بیش‌تر است.

بر اساس اعلام منابع خبری، اپل و چین به توافقی دست یافتند که به موجب آن کمپانی آمریکایی از اعمال اقدامات سرکوبگرانه علیه شرکت‌های محلی فعال در حوزه فناوری اطلاعات اجتناب می‌کند. این پدیده موجب افزایش سودآوری شرکت‌های چینی شد. این توافقات که در نتیجه سفرهای مکرر تیم کوک؛ مدیرعامل اپل به چین طی سالیان اخیر به‌دست آمده‌اند؛ زنجیره تامین اپل در منطقه را تا حد زیادی تقویت نموده است. این قرارداد به اپل امکان می‌دهد تا دسترسی نامحدود خود به نیروی کار و تولید که یکی از ارکان بسیار مهم برای موفقیت این شرکت محسوب می‌شود را حفظ نماید.

در عین‌حال، منبع خبری خاطرنشان می‌کند که همین توافقات موجب افزایش تمایل اپل جهت رعایت الزامات اداری شده است. ذخیره داده‌های کاربران چینی در یک دیتاسنتر متعلق به دولت واقع در یکی از استان‌های چین، حذف هزاران برنامه از اپ استور و اجتناب از پرداختن به موضوعات بحث‌برانگیز از جمله اقدامات اپل در این راستا به‌شمار می‌روند. اما اپل تنها شرکتی نیست که در راستای مناسبات تجاری خود با چین دست به چنین اقداماتی می‌زند.

نوشته اپل به سودآورترین کمپانی در بازار چین تبدیل شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.