اپل به همکاری خود با جانی آیو رسما پایان داد

شرکت اپل تصمیم گرفته تا به دریافت خدمات مشاوره از مدیر ارشد طراحی سابق خود یعنی جانی آیو خاتمه دهد. آقای آیو پیش‌تر در سال 2019 اپل را ترک کرد؛ اما کماکان به همکاری خود با غول کوپرتینویی ادامه داد. بر اساس اعلام نشریه نیویورک تایمز، قرارداد مشاوره مدیر ارشد سابق اپل با این شرکت به پایان رسیده و مدیریت کمپانی تصمیم گرفته تا این قرارداد دیگر تمدید نشود.

جانی آیو از سال 1992 با اپل همکاری کرده بود و پس از بازگشت استیو جابز به‌عنوان مدیرعامل کمپانی در سال 1997 این 2 نفر با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته و کسب‌وکار کمپانی را به سمت وسویی جدید هدایت کردند. این موضوع موجب طراحی و تولید محصولاتی شد که امروزه از محبوبیت چشمگیری در میان کاربران برخوردار هستند. بدین‌ترتیب شخصیت اصلی اپل در کالبد طراحی آی‌مک، آی‌پاد، آی‌فون‌، آی‌پد و اپل واچ شکل گرفت.

جانی آیو در سال 2019 اپل را ترک کرد. این تصمیم در یک مقطع زمانی حیاتی که غول کوپرتینویی در حال طراحی سری آی‌فون‌ 12 بود؛ عملی شد. آقای آیو پس از ترک اپل کماکان به‌عنوان مشاور این شرکت فعالیت کرد و در عین‌حال کسب‌وکار اختصاصی خود با نام LoveFrom را تاسیس کرد. Exor؛ مالک برند فراری از جمله مشتریان شرکت LoveFrom به‌شمار می‌رود. این شرکت به منظور اجرای چندین پروژه در بخش محصولات پیشرفته خود اقدام به انعقاد قراردادی چند ساله با کمپانی LoveFrom نموده است.

با توجه به نزدیک شدن موعد تمدید قرارداد میان جانی آیو و اپل، طرفین نهایتا تصمیم گرفتند تا این قرارداد را برای بار دیگر تمدید نکنند. مبلغ پرداختی اپل به آقای آیو موجب طرح پرسش‌هایی از جانب برخی مدیران اپل شده بود. همچنین جدایی چند نفر از طراحان شاخص اپل و پیوستن آنها به شرکت جانی آیو موجب ایجاد موجی از نارضایتی در میان مدیران کمپانی شده بود. بر اساس اعلام نشریه نیویورک تایمز، آقای آیو خواهان آزادی عمل در قبال پذیرش مشتریان، بدون نیاز به دریافت مجوز از سوی اپل بوده است.

بر اساس اعلام این نشریه اگرچه در زمان جدایی جانی آیو از اپل، تیم کوک؛ مدیرعامل کمپانی از یک همکاری بلندمدت با وی و انعقاد قرارداد چند میلیون دلاری با مدیر ارشد سابق کمپانی خبر داده بود؛ اما به‌نظر می‌رسد که شرایط لحاظ شده در قرارداد برای آقای آیو محدودکننده بوده است. شرکت تحت سرپرستی وی به جز اپل با تعداد زیادی از مشتریان ثروتمند دیگر نیز در تعامل است. پیش از این آقای آی‌ به منظور جلوگیری از تضاد منافع ناچار به هماهنگ نمودن فعالیت‌های تجاری شرکت خود با اپل بود. بعلاوه هزینه ناشی از این همکاری برای اپل موجب بروز اعتراضاتی در میان مدیران کمپانی شده بود. بر اساس گزارشات، نخستین قرارداد پس از خروج آقای آیو با اپل از ارزش 100 میلیون دلاری برخوردار بود.

نوشته اپل به همکاری خود با جانی آیو رسما پایان داد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل منتشر شد.