اپل تمام حرکات شما را در اپ استور تحت نظر دارد؟

به نظر می‌رسد اپل به تازگی حرکات کاربران در اپ استور را تحت نظر می‌گیرد. اگر گزارش منتشر شده در این خصوص واقعیت داشته باشد، باید گفت که اپل شعار معروف خود، یعنی «حریم خصوصی یک حق انسانی است» را زیر پا می‌گذارد.

داستان از این قرار است که دو محقق ناشناس کشف کرده‌اند که سیستم عامل اپل به شرکت گزارشی از نحوه تعامل کاربر با اپ استور ارسال می‌کند. به عنوان مثال iOS به اپل گزارش مربوط به این که کاربر هنگام حضور در اپ استور بر روی چه برنامه‌هایی ضربه می‌زند، ارسال می‌کند. گفته شده این گزارش در قالب یک فایل جی‌سان به شرکت ارسال می‌شود.

این اتفاق جدید را می‌توان در ارتباط با اقدام چند هفته پیش اپل در اپ استور دانست. کوپرتینویی‌ها از چند هفته پیش محل‌های جدیدی را برای نشان دادن تبلیغات به کاربران در اپ استور مشخص کرده‌اند. برخی هم این کشف را جدید نمی‌دانند و اعتقاد دارند که اپل از سال 2021 و بعد از انتشار نسخه 14.6 از iOS این کار را انجام می‌دهد.

اپل فعلاً اظهار نظری در مورد این موضوع نکرده است، اما به احتمال فراوان اگر رد این کار را دنبال کنیم به همان مشخص کردن جاهای تبلیغاتی جدید در اپ استور برسیم. در اواخر اکتبر سال جاری میلادی شرکت با ارسال ایمیلی به توسعه‌دهندگان iOS اعلام کرد که به زودی در تب Today و همچنین قسمت You Might Also Like تبلیغات به نمایش درخواهد آمد.

اپ استور

گفته می‌شود حالا توسعه‌دهندگان به آمار نحوه عملکرد تبلیغاتشان دسترسی دارند. کاربر با غیرفعال کردن گزینه Personalizerd Ads هم نمی‌تواند مانع ارسال این آمارها شود.

البته باید به این موضوع نیز اشاره شود که اپل شروع خوبی در محل‌های تبلیغی جدید خود نداشته است. براساس گزارشی که چندی پیش منتشر کردیم، نشان دادن برخی محتواهای تبلیغاتی غیراخلاقی مانند قمار و شرط‌بندی باعث اعتراض کاربران شده بود. اپل نیز در واکنش به این اعتراض‌ها اعلام کرد که دیگر تبلیغاتی با این محتواها در محل‌های جدید تبلیغاتی به نمایش درنمی‌آید.

این که این توقف دائمی خواهد بود یا نه مشخص نیست. احتمال آن می‌رود که شرکت با سیاستی جدید نمایش این تبلیغات را که سود فراوانی عاید کوپرتینویی‌ها می‌کنند، از سر بگیرد. برنامه‌ریزی‌های اپل حکایت از آن دارند که باید منتظر تبلیغات بیشتری در بخش‌های نرم‌افزاری شرکت باشیم.

نوشته اپل تمام حرکات شما را در اپ استور تحت نظر دارد؟ اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.