اپل در گذشته به‌دنبال ایجاد یک کسب‌وکار مشترک با فیس‌بوک بوده است

اپل و فیس‌بوک در مقطعی از زمان دارای روابط نزدیکی با یکدیگر بودند. این موضوع اگرچه کمی اغراق‌آمیز به‌نظر می‌رسد؛ اما بر اساس گزارش جدید نشریه وال استریت ژورنال، اپل و فیس‌بوک در حد فاصل سال‌های 2016 تا 2018 به‌دنبال همکاری با یکدیگر بودند. در واقع ایده این همکاری از جانب اپل مطرح شد؛ چرا که بر اساس اعلام منابع دست‌اندرکار به‌نظر می‌رسد که اپل به‌دنبال تصاحب بخشی از درآمد شرکت فیس‌بوک بوده است. یکی از منابع مورد استناد نشریه وال استریت ژورنال ادعا کرده که اپل و فیس‌بوک در صدد ایجاد کسب‌وکارهای مشترک بوده‌اند.

اپل و فیس‌بوک به‌دنبال فروش اشتراک نسخه بدون تبلیغ سایت رسانه اجتماعی روی اپ استور بودند

یکی از سناریوهای احتمالی که پیش‌تر مورد بحث قرار گرفت؛ نسخه ویژه بدون تبلیغات فیس‌بوک بود که از طریق اپ استور در اختیار کاربران سیستم‌عامل iOS قرار می‌گرفت. از آنجا که این سرویس دارای ماهیت اشتراک‌محور است؛ لذا فیس‌بوک درآمد حاصل از اشتراک را گردآوری نموده و اپل نیز کارآمد متعارف 15 الی 30 درصدی خود را دریافت خواهد کرد. اما هنگامی‌که با 2 شرکت پول‌محور با نام اپل و فیس‌بوک سروکار داریم؛ مذاکرات در رابطه با سهم درآمدی طرفین تشدید خواهد شد.

نشریه وال استریت ژورنال در گزارش خود خاطرنشان می‌کند که 2 طرف بر سر این موضوع که آیا اپل بایستی از پست‌های به اصطلاح تقویت شده معاف شود؛ با یکدیگر دچار اختلاف شدند. نویسنده یک پست با پرداخت هزینه به فیس‌بوک (که اکنون با نام متا شناخته می‌شود) می‌تواند پست خود را در معرض دید تعداد بیش‌تری از کاربران این شبکه اجتماعی قرار دهد.

فیس‌بوک ادعا کرده که اپل از محل پست‌های به اصطلاح تقویت شده حق کسب درآمد نخواهد داشت. از آنجا که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک به منظور دستیابی به مشتریان بالقوه بیش‌تر از این ویژگی استفاده می‌کنند و اپل هزینه تبلیغات را از توسعه‌دهندگان دریافت نمی‌کند؛ لذا فیس‌بوک استدلال می‌کند که غول کوپرتینویی از این درآمد هیچ سهمی ندارد.

مشخصه شفافیت ردیابی برنامه (ATT) به کاربران سیستم‌عامل‌های iOS و iPadOS امکان می‌دهد تا از ردیابی اطلاعات خود توسط برنامه‌ها و وبسایت‌ها جلوگیری نمایند

از سوی دیگر اپل درآمد ناشی از پست‌های تقویت شده را جزو درآمدهای درون برنامه‌ای قلمداد نموده و مدعی دریافت سهم 30 درصدی از آنها شده است. در حالی‌که مذاکرات به سرانجام نرسید؛ 2 طرف نهایتا توافق کردند تا مذاکرات را متوقف نمایند. در زمان اتمام مذاکرات، فیس‌بوک به منظور ارتقاء سطح حریم خصوصی مشغول اعمال تغییراتی در سایت بود. اما مارک زاکربرگ؛ بنیان‌گذار و مدیرعامل فیس‌بوک در آن زمان تصمیم گرفت تا از اعمال تغییرات به نفع حفظ حریم خصوصی کاربران خودداری نماید. این اقدام با هدف حفظ هیاهوی تبلیغاتی حول کسب‌وکار فیس‌بوک اجرایی شد.

با معرفی مشخصه شفافیت ردیابی برنامه (AAT) توسط اپل در سال 2020، تمامی رفاقت‌های پیشین میان اپل و فیس‌بوک به پایان رسید. این مشخصه به کاربران آی‌فون‌ و آی‌پد امکان می‌دهد تا از ردیابی سوابق جستجوی آنلاین خود توسط برنامه‌ها و وبسایت‌های مختلف جهت ارائه تبلیغات هدفمند محصولات جلوگیری نمایند. مارک زاکربرگ از این اقدام تا حدی ناراحت شد که با پرداخت هزینه و چاپ آگهی‌های تمام‌صفحه در روزنامه‌های بزرگ شهری اعلام کرد که فیس‌بوک از حقوق مشاغل کوچک در برابر اپل دفاع می‌کند.

بر اساس اعلام وبسایت Insider Intelligence تنها 37 درصد از کاربران آی‌فون‌ و آی‌پد با ادامه ردیابی اطلاعات خود توسط وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها موافقت نموده‌اند. این موضوع موجب شده تا تعداد کاربران بالقوه iOS و iPadOS که تبلیغات هدفمند را مشاهده می‌کنند؛ کاهش پیدا کند. مشخصه شفافیت برنامه با انتشار iOS 14.5 و iPadOS 14.5 در آوریل سال 2021 برای کاربران آی‌فون‌ و آی‌پد ارائه شد.

نشریه وال استریت ژورنال با اشاره به گزارش یک موسسه مدیریت داده با نام Lotame اعلام کرد که فعال‌سازی قابلیت شفافیت ردیابی برنامه توسط اپل طی سال 2022 موجب شده تا مجموع درآمدهای فیس‌بوک، توئیتر، اسنپ و یوتیوب حدودا 17.8 میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

اپل و متا در رابطه با حریم خصوصی کاربران 2 مسیر متفاوت را در پیش گرفتند

سرمایه‌گذاران متوجه شده‌اند که ارزش بازار شرکت متا (که پیش‌تر با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد) طی سال میلادی گذشته 600 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. همچنین طی ماه گذشته این شرکت برای نخستین بار شاهد کاهش درآمد 3 ماهه خود نسبت به دوره مشابه سال قبل بود.

در حالی‌که اپل به پخش تبلیغات پیرامون حریم خصوصی کاربران آی‌فون‌ می‌پرداخت؛ فیس‌بوک با رسوایی موسسه Cambridge Analytica مواجه شد. بر این اساس یک شرکت خدمات مشاوره سیاسی با نام Cambridge Analytica که استیو بنن؛ معاون ارشد آن جزو مشاوران استراتژیک دونالد ترامپ به‌شمار می‌رفت؛ به داده‌های شخصی 87 میلیون کاربر فیس‌بوک بدون کسب اجازه از آنها دسترسی پیدا کرد. بر اساس گزارشات این داده‌ها در طول برگزاری رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 به کمپین آقای ترامپ فروخته شده و برای تعیین مناطقی که نیازمند صرف هزینه‌های تبلیغاتی بیش‌تر هستند؛ مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس اعلام یکی از سخنگویان متا “این شرکت طی مدت 5 سال گذشته به منظور حفاظت از داده‌های کاربران دست به تغییرات قابل‌توجهی زده است. تصمیمات ما زمینه رشد برای تمامی مشاغل با اندازه‌های گوناگون را فراهم نموده و توسط هیچ شرکت دیگری بر ما دیکته نمی‌شوند. اما ما در رابطه با کاربرانی که از محصولات متا استفاده می‌کنند متعهد بوده و معتقدیم که حریم خصوصی و شخصی‌سازی در تضاد با یکدیگر نیستند.”

با این‌حال اکنون این پرسش اساسی مطرح می‌شود که آیا میان استفاده از داده‌های مشتریان برای فروش تبلیغات هدفمند و ادعای محافظت از داده‌های کاربران می‌توان فصل مشترکی را مشاهده کرد؟ شرکت‌های اپل و فیس‌بوک در گذشته و برای یک مقطع زمانی کوتاه در راستای یافتن زمینه‌های مشترک همکاری با یکدیگر تلاش کردند. اما تصمیم اپل برای ارتقاء حریم خصوصی و تصمیم فیس‌بوک برای ادامه استخراج داده‌های شخصی جهت کمک به افزایش تبلیغات هدفمند موجب شد تا این 2 شرکت بزرگ در جهات مخالف با یکدیگر حرکت کنند. بنابراین عدم حصول توافق میان 2 طرف ابدا تعجب‌آور به‌نظر نمی‌رسد.

نوشته اپل در گذشته به‌دنبال ایجاد یک کسب‌وکار مشترک با فیس‌بوک بوده است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.