اپل لقب بزرگترین تولیدکننده ساعت هوشمند در جهان طی ۳ ماهه دوم سال ۲۰۲۱ را کسب کرد

شرکت اپل برای یک دوره 3 ماهه دیگر کماکان به پیشتازی خود در میان تولیدکنندگان برتر اسمارت‌‌واچ در جهان ادامه داد. این در حالیست که رقبای اصلی اپل شامل سامسونگ و هواوی نیز برای کسب جایگاه دوم در این صنعت پررونق تمام تلاش خود را به کار بستند.

اگرچه وضعیت کنونی احتمالا برای کاربران چندان بیگانه به‌نظر نمی‌رسد. یکی از دلایل چندان پدیده‌ای این است که آخرین گزارش موسسه Counterpoint Research در خصوص وضعیت بازار ساعت‌های هوشمند با گزارش مربوط به دوره 3 ماهه نخست امسال و چندین دوره پیش از آن تشابه بسیار زیادی دارد.

با این اوصاف کماکان یافته‌ها و اطلاعات جدید و متعددی برای بحث در صنعت ابزارهای پوشیدنی وجود خواهد داشت. گجت اخیرا عرضه شده گلکسی واچ 4 با سیستم‌عامل Wear OS 3 و معرفی قریب‌الوقوع اپل واچ سری 7 می‌تواند معادلات حاکم بر بازار اسمارت‌واچ‌ها را دستخوش تغییر نماید.

شرکت اپل به یک نقطه عطف بزرگ دست یافت و سامسونگ موفق به کاهش فاصله خود با هواوی شد

مطابق روال معمول، شرکت اپل برنده بزرگ در بازار جهانی اسمارت‌واچ‌ها محسوب می‌شود. سهم این کمپانی از بازار طی 3 ماهه دوم سال 2021 برابر با 28 درصد بود؛ رقمی که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد 27 درصدی را نشان می‌دهد.

اگرچه سهم اپل از بازار در مقایسه با مجموع سهم 3 بازیگر بزرگ بعدی کماکان بیش‌تر است؛ اما غول فناوری کوپرتینویی بابت کاهش بیش از 2 درصدی سهم خود از بازار طی یک دوره زمانی 12 ماهه احتمالا چندان خرسند نیست (سهم اپل از بازار جهانی اسمارت‌واچ از 30.1 درصد در 3 ماهه دوم سال 2020 به 28 درصد طی دوره 3 ماهه گذشته رسیده است).

نکته احتمالا نگران‌کننده‌تر این است که اپل با کسب سهم 33.5 درصدی از بازار طی 3 ماهه نخست سال 2021 در این عرصه پیشتازی می‌کرد؛ اما اکنون سهم کمپانی نسبت به دوره 3 ماهه گذشته 5.5 درصد کاهش یافته است. البته اپل در 3 ماهه اول و دوم سال جاری میلادی هیچ محصول جدیدی را به بازار عرضه نکرده است؛ اما این موضوع در خصوص سامسونگ نیز صادق بوده است. غول کره‌ای به لطف رشد 43 درصدی فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل موفق به ارتقاء جایگاه خود در لیست تولیدکنندگان برتر شد.

این کمپانی در حد فاصل ماه ژوئن 2020 تا ژوئن 2021 از رتبه چهارم به سوم صعود کرد. چنین پدیده‌ای موجب شد تا سهم سامسونگ از بازار در مقایسه با سهم 9.3 درصدی شرکت هواوی تنها 1.7 درصد کمتر باشد. این در حالیست که مشکلات هواوی در زمینه صنعت اسمارت‌فون به آرامی کسب‌وکار ساعت‌های هوشمند کمپانی چینی را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. شایان به ذکر است که طی دوره 3 ماهه گذشته شرکت سامسونگ به کسب عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌واچ در جهان نزدیک‌تر شد.

تعداد کاربران فعال اپل واچ در جهان پس از گذشت تنها 6 سال از عرضه این خانواده به بازار از مرز 100 میلیون نفر فراتر رفت و بی‌تردید این موفقیت مایه افتخار اپل خواهد بود. این دستاورد خیره‌کننده نه‌تنها مدیون آمار قوی و پایدار فروش کمپانی است؛ بلکه از نرخ وفاداری بی‌رقیب مشتریان نیز ناشی می‌شود.

فروش تولیدات برند گارمین رشدی انفجارگونه را تجربه کرد؛ در حالی‌که فروش اپل واچ SE از سامسونگ گلکسی واچ اکتیو 2 پیشی گرفت

چنان‌چه مجبور باشید اسامی چهارمین و پنجمین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌واچ در جهان را حدس بزنید؛ احتمالا هرگز به سراغ برندهای imoo و گارمین نخواهید رفت. imoo در نیم‌کره غربی زمین یک برند کاملا ناشناخته است و گارمین نیز عموما به‌عنوان رقیب مستقیم فیت‌بیت با محبوبیتی کمتر در نظر گرفته می‌شود. اکنون گارمین تحت مالکیت شرکت گوگل قرار دارد. این برند در حد فاصل ماه‌های ژانویه تا مارس 2021 نام خود را به‌عنوان پنجمین عرضه کننده بزرگ اسمارت‌واچ در جهان مطرح کرد. پس از این موفقیت و در 3 ماهه دوم سال جاری، میزان فروش گارمین نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد باورنکردنی 62 درصدی را تجربه کرد. چنین رشدی موجب شد تا گارمین سهم 5.8 درصدی از بازار را به خود اختصاص دهد.

البته این موفقیت برای قرارگیری محصولات برند آمریکایی در میان 5 مدل پرفروش اسمارت‌واچ طی 3 ماهه دوم سال 2021 کافی نبود. در این میان 3 مدل از 5 محصول پرفروش توسط شرکت اپل تولید شدند؛ موضوعی که چندان مایه تعجب نخواهد بود. مدل پیشرفته اپل واچ سری 6 از گجت اقتصادی اپل واچ SE پیشی گرفت و به پرفروش‌ترین مدل تبدیل شد؛ اما اپل واچ سری 3 در رتبه‌ای پایین‌تر از گلکسی واچ اکتیو 2 قرار گرفت.

در عین‌حال سامسونگ با 2 رویداد ناامیدکننده آشکار مواجه شد. غول کره‌ای امیدوار بود که مدل جدیدتر و گران‌قیمت‌تر گلکسی واچ 3 از گلکسی واچ اکتیو 2 موفق‌تر باشد؛ گجتی که با توجه به قیمت‌گذاری آن انتظار می‌رفت به رقیبی جدیدی برای اپل واچ SE تبدیل شود.

اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که مهاجرت سامسونگ از سیستم‌عامل تایزن به Wear OS نهایتا بر محبوبیت سری گلکسی واچ طی 3 ماهه سوم سال 2021 و پس از آن چه تاثیری خواهد گذاشت. همچنین بایستی ببینیم که اپل برای دفع هجوم احتمالی دستگاه‌های سریع‌تر، روان‌تر و کاربردی‌تر مجهز به پلتفرم نرم‌افزاری کاملا جدید شرکت گوگل چه تدابیری را اتخاذ خواهد کرد.

البته بی‌تردید اپل واچ سری 7 یکی از بهترین ساعت‌های هوشمندی است که مشتریان احتمالا در ماه آینده قادر به خریداری آن خواهند بود. این اظهارنظر در خصوص ساعت‌های Fossil Gen 6 یا تیک‌واچ‌های آینده برند Mobvoi قابل طرح نیست. مشتریان این گجت‌ها برای خریداری آن‌ها بایستی تا سال آینده منتظر بمانند. مدل‌های مورد اشاره همانند گلکسی واچ 4 و گلکسی واچ 4 کلاسیک از سیستم‌عامل Wear OS 3 بهره خواهند برد.

نوشته اپل لقب بزرگترین تولیدکننده ساعت هوشمند در جهان طی 3 ماهه دوم سال 2021 را کسب کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.