اپل مشغول بررسی تراشه‌های RISC-V به‌عنوان جایگزینی برای مدل‌های ARM است

در حال حاضر تقریبا تمامی محصولات شرکت اپل بر معماری ARM متکی هستند. تراشه‌های سری A مورد استفاده در گوشی‌های آی‌فون و چیپست‌های سری M معرفی شده در سال گذشته برای کامپیوترهای مک همگی بر پایه معماری ARM تولید می‌شوند. بنابراین به‌نظر می‌رسد که غول کوپرتینویی به استفاده از معماری ARM کاملا متعهد است؛ اما اکنون فهرست مشاغل منتشر شده توسط اپل نشان می‌دهد که کمپانی ظاهرا به استفاده از تراشه‌های RISC-V نیز علاقه‌مند شده است.

جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که RISC یک معماری جایگزین متن‌باز برای ARM محسوب می‌شود؛ اگرچه معماری ARM نیز به نوبه خود بر پایه RISC بنا شده است. یکی از مزایای به‌کارگیری معماری RISC این است که هزینه‌های تولید تراشه را کاهش داده و در عین‌حال بهره‌وری نیمه‌هادی را به حداکثر ممکن ارتقاء خواهد داد. این واقعیت دلیل علاقه‌مندی احتمالی اپل به تراشه‌های RISC-V را به خوبی توضیح می‌دهد.

استفاده از معماری RISC ظاهرا بدان معناست که اپل برای دریافت مجوز استفاده از فناوری ARM دیگر ناچار به پرداخت هزینه نخواهد بود؛ اما وبسایت 9to5Mac خاطرنشان میکند که چنین تصوری نادرست است. تغییر معماری اقدامی بزرگ به‌شمار رفته و شرکت اپل نیز سال‌ها پیش از معرفی کامپیوترهای مک مجهز به تراشه M1 این‌کار را انجام داده است.

در عوض به‌نظر می‌رسد که فهرست مشاغل تنظیم شده توسط اپل نشان‌دهنده تمایل این شرکت برای استفاده از معماری RISC در اهداف یادگیری ماشینی، الگوریتم‌های بینایی و پردازش ویدیو است. همچنین فهرست مشاغل منتشر شده متعلق به واحد Vector and Numerics Group در شرکت اپل است. این واحد مسئولیت طراحی سیستم‌های فرعی یکپارچه در محصولات اپل را بر عهده دارد. بنابراین علاقه‌مندی یا استفاده احتمالی اپل از معماری RISC-V احتمالا به‌عنوان یک گزینه جانبی و نه اصلی قابل تفسیر است.

هنوز مشخص نیست که اتخاذ این رویکرد چه نتایجی را به‌دنبال خواهد داشت؛ اما توجه به پیامدهای آن امری جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد.

نوشته اپل مشغول بررسی تراشه‌های RISC-V به‌عنوان جایگزینی برای مدل‌های ARM است اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.