اپل و گوگل، باارزش‌ترین برندهای جهان در سال ۲۰۱۵

در نسخه جدید لیست سالانه Interbrand مربوط به ۱۰۰ برند برتر باارزش جهان شگفتی چندانی دیده نمی‌شود. رتبه‌های نخست این لیست در اختیار دو شرکت اپل و گوگل است و در کنار آنها دیگر شرکت‌های فناوری رتبه‌های بالاتر را در اختیار دارند. مایکروسافت، IBM، سامسونگ و آمازون نیز جزء ۱۰ رتبه برتر لیست هستند و این در حالی است که اینتل، سیسکو، اوراکل و HP هم نام خود را در ۲۰ شرکت برتر جهان قرار دادند.
 
پیش‌بینی می‌شود که فیس‌بوک سال آینده خود را در جمع ۲۰ برند باارزش جهان قرار دهد. ارزش سرمایه‌های این شرکت هم‌اکنون با رشد ۵۴ درصدی معادل ۲۲ میلیارد دلار محاسبه می‌شود. ارزش این برند سریع‌تر از دیگر شرکت‌ها در حال رشد است که در مقابل آن می‌توان به ارتقا ۴۳ درصدی ارزش برند اپل و ۲۹ درصدی شرکت آمازون اشاره کرد.
 
شرکت آمازون با قرار گرفتن در رتبه دهم لیست باارزش‌ترین برندهای جهان توانست این عنوان را از شرکت خودروسازی مرسدس بنز در اختیار بگیرد.
از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری که با کاهش ارزش خود مواجه شده‌اند می‌توان به IBM با کاهش ۱۰ درصدی، سیسکو، HP و eBay هر کدام با کاهش ۳ درصدی اشاره کرد.
 
شرکت‌های PayPal و لنوو نیز برای نخستین بار وارد این لیست شدند که رتبه آنها به‌ترتیب ۹۷ و ۱۰۰ اعلام شده است. با این وجود شرکت نوکیا که زمانی جزء‌ ۱۰ برند ارزشمند جهان بود، و همچنین نینتندو، از جمع ۱۰۰ شرکت برتر خارج شده‌اند. سال گذشته رتبه این دو شرکت ۹۸ و ۱۰۰ گزارش شده بود که به دنبال کاهش ۴۴ و ۳۳ درصدی ارزش آنها امسال در لیست قرار ندارند.