اچ‌تی‌سی: به‌زودی فروش هدست‌های واقعیت مجازی از اسمارت فون‌ها پیشی می‌گیرد

 

HTC-Vive-demo-Derekاچ‌تی‌سی، اخیرا از پرچمدار خود رونمایی کرده است، اما اگر حرف یکی از مدیران اجرایی آن را باور کنیم، اسمارت فون‌ها چندان دوامی نخواهند داشت. وانگ تسونچینگ، رئیس Vive در اچ‌تی‌سی چین می‌گوید که فروش محصولات واقعیت مجازی در کمتر از 4 سال آینده از اسمارت فون‌ها پیشی می‌گیرد. به عقیده این مدیر اجرایی، اسمارت فون‌ها چشم‌انداز مبهمی دارند و حالا به قله رسیده‌اند.

وانگ می‌گوید که فروش اسمارت فون‌ها در حال کاهش است و این روند را با روند کاهش فروش PC مقایسه کرده است، البته PC، سی سال طول کشید تا به قله برسد. این عمر کوتاه است که وانگ را متقاعد کرده که واقعیت مجازی، پلتفرم اول در سال 2020 خواهد بود.

امروزه زیاد عجیب نیست که از مدیران اجرایی، چنین حرف‌هایی درباره واقعیت مجازی بشنویم. اما حرف‌های آقای وانگ، از بقیه خوش‌بینانه‌تر است و اگر کاهش فروش اسمارت فون‌های اچ‌تی‌سی را در نظر بگیریم، جالب‌تر هم می‌شود. بعد از سال تقریبا فاجعه‌بار 2015، اچ‌تی‌سی در تلاش است با اچ‌تی‌‌سی 10 جای پای خود را در بازار محکم کند. اچ‌تی‌سی 10 بازخوردهای خوبی داشت، اما فارغ از اینکه اچ‌تی‌سی 10 چه عملکردی در بازار داشته باشد، اچ‌تی‌سی آشکارا واقعیت مجازی را به عنوان موتور رشد خود در نظر گرفته است.

HTC Vive که با همکاری Valve توسعه داده شده است، یکی از محصولات مهم واقعیت مجازی مستقل از اسمارت‌فون است. فروش قدرتمند Vive، سهام اچ‌تی‌سی را در بازار سهام به‌شدت بالا برد و حتی سهام‌دارانی را هم که سال گذشته، این شرکت را بی‌ارزش خطاب کرده بودند، انگشت به دهان گذاشت.

آیا این کمپانی به سمت واقعیت مجازی چرخش می‌کند؟ معلوم نیست،‌ اما این اولین بار نیست که اچ‌تی‌سی مسیر خود را عوض می‌کند. این کمپانی که نام اصلیش High Tech Computer Corporation است، از بازار PC به اسمارت‌فون‌ها روی آورد. البته در بازار اسمارت‌فون هم موفقیت خیره‌کننده‌ای نداشت، که شاید رقبای قدرتمندی چون اپل و سامسونگ از علل آن باشند. البته در بازار واقعیت مجازی همچنین رقیب قدرتمندی ندارد، شاید بتوان Oculus Rift را به عنوان رقیب اصلی اچ‌تی‌سی نام برد. چالش‌های ورود به یک بازار جدید بسیار زیاد است و احتیاط شرط عقل است، چون بهتر است که تجارتی کم‌سود داشته باشیم تا اصلا تجارتی نداشته باشیم!

اوایل امسال شایعه شده بود که اچ‌تی‌سی می‌خواهد واحد واقعیت مجازیش را به عنوان یک شرکت مستقل ثبت کند. اچ‌تی‌سی این گزارشات را رد کرد و اعلام کرد که کماکان به توسعه واقعیت مجازی ادامه می‌دهد تا ارزش سهام را بالا ببرد.

خوش‌بینی‌های آقای وانگ به دهان بازار سهام مزه کرد و سهام اچ‌تی‌سی، 1.3 درصد بالا رفت!

نوشته اچ‌تی‌سی: به‌زودی فروش هدست‌های واقعیت مجازی از اسمارت فون‌ها پیشی می‌گیرد اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.