ایران هاب پستی برای کشورهای مشترک المنافع می‌شود

پست آلمانی DHL که 60 درصد سهم بازار پست ایران در بخش پست سریع بین‌الملل را در اختیار دارد اعلام کرد که قصد دارد از ایران به عنوان هاب پستی برای کشورهای منطقه cis استفاده کند.
 
علی صراف‌زاده اظهار داشت: با توجه به اینکه خطوط هوایی ایران نسبت به دیگر کشورهای خاورمیانه بسیار امن‌تر است و همچنین به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران، در نظر داریم تا از ایران به عنوان هاب پستی برای کشورهای حوزه cis (کشورهای مشترک المنافع) استفاده کنیم.
 
مشاور ارشد پست DHL در خاورمیانه تصریح کرد: در همین راستا هم‌اکنون 2 مرکز عملیاتی بزرگ پستی در تهران در دست ساخت است که تکمیل آن حدود 2 سال زمان می‌برد و توسعه بزرگی برای 2 تا 3 سال آینده در خطوط هوایی و شبکه ایران انجام خواهد شد.
 
وی ادامه داد: به این ترتیب، تعداد پروازهای هواپیمایی پست DHL در ایران بسیار بیشتر خواهد شد.
 
صراف‌زاده همچنین سهم این پست آلمانی در بازار پست ایران را 60 درصد از پست اکسپرس (پست سریع بین‌الملل) عنوان کرد و گفت: DHL به طور متوسط در کشورهای حوزه خاورمیانه حدود 40 تا 60 درصد سهم بازار دارد. اما تفاوت بازار ایران با بازاری مانند امارات متحده عربی در این است که رشد بازار در ایران بسیار سریع و در امارات بسیار کند است و رشد سهم بازار مهم‌تر از سهم بازار است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که چرا در بازار ایران شرکت دولتی پست ایران زیان‌ده است اما شرکت‌های خارجی مانند شرکت آلمانی DHL سود می‌کند، گفت: شرکت پست کارمندان و شعب پستی زیادی در سراسر کشور دارد و همچنین دارای وظایف حاکمیتی است که هزینه زیادی را به این شرکت تحمیل می‌کند.