ایلان ماسک نیامده صدای کارمندان توییتر را درآورد!

کارمندان توئیتر با انتشار نامه‌ای سرگشاده نسبت به اخراج گسترده همکاران خود توسط ایلان ماسک اعتراض کردند. بر اساس گزارش نشریه تایم، این رسانه اخیرا به نامه‌ای دسترسی پیدا کرده که توسط کارمندان توئیتر تنظیم شده و در صدد مقابله با برنامه احتمالی ایلان ماسک برای تعدیل نیرو در این رسانه اجتماعی است. ایلان ماسک؛ بزرگ‌ترین میلیاردر جهان و مالک شرکت‌های تسلا و SpaceX طی هفته گذشته اعلام کرد که پس از اتمام فرآیند خریداری توئیتر احتمالا 75 درصد از کارمندان این رسانه را اخراج خواهد کرد.

تعداد کارمندان شاغل در توئیتر حدودا برابر با 7500 نفر است و اخراج 75 درصدی کارمندان به معنای بیکار شدن بیش از 5600 کارمند خواهد بود. پیش از این شایعاتی مبنی بر تعدیل نیرو گسترده پس از خریداری توئیتر توسط ایلان ماسک منتشر شده بود؛ اما اخراج 75 درصد از کارمندان، خبری بی‌سابقه بوده و موجب غافلگیری کاربران در فضای اینترنت شده است.

ایلان ماسک برای خریداری توئیتر تا پایان هفته فرصت دارد. بنابراین این میلیاردر مشهور بایستی طی چند روز آینده فرآیند خریداری توئیتر را به پایان برساند؛ در غیر این‌صورت همه چیز به دادگاه کشیده خواهد شد. آقای ماسک برای نهایی‌سازی قرارداد خود با توئیتر تا روز جمعه 28 اکتبر (6 آبان ماه) فرصت دارد؛ در غیر این‌صورت پرونده به دادگاه سلطنتی دلاور ارجاع خواهد شد.

توئیتر روی پیشنهاد اولیه ایلان ماسک یعنی پرداخت مبلغ 54.20 دلار به ازای هر سهم و انعقاد قرارداد خرید 44 میلیارد دلاری پافشاری می‌کند. ایلان ماسک علنا اعلام کرده که رقم پرداختی وی برای خریداری توئیتر از ارزش واقعی این شرکت بیش‌تر بوده و فرآیند تعدیل نیرو احتمالا با هدف کاهش هزینه‌های مالک جدید و بازگشت به قیمت اصلی خرید به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

کارمندان توئیتر از مدیریت این شرکت و ایلان ماسک درخواست کرده‌اند تا تهدیدات بی‌ملاحظه علیه آنها هرچه سریع‌تر متوقف شوند. آنها در این نامه اعلام کرده‌اند که چنین پیشنهادی به منزله یک تهدید جدی برای آینده توئیتر خواهد بود.

متن کامل نامه مورد اشاره بدین شرح است:

“کارمندان، ایلان ماسک و هیئت مدیره

ما کارکنان توئیتر به‌عنوان امضاکنندگان طومار زیر معتقدیم که گفتگوی عمومی در معرض خطر قرار گرفته است. طرح آقای ماسک برای اخراج 75 درصد از کارمندان توئیتر به توانایی این رسانه برای ارائه مکالمات عمومی آسیب می‌زند. بیان تهدید به این بزرگی یک اقدام بی‌ملاحظه به‌شمار رفته و اعتماد کاربران و مشتریان نسبت به پلتفرم ما را تضعیف خواهد کرد. چنین اقدامی یک تلاش واضح برای ارعاب کارمندان است.

توئیتر بر جوامع مختلف در سراسر جهان تاثیرات قابل‌توجهی دارد. به باور ما توئیتر به ارتقاء روزنامه‌نگاری مستقل در کشورهای اوکراین و ایران کمک کرده و موجب قدرت بخشیدن به جنبش‌های اجتماعی در سراسر جهان شده است. تهدید کارمندان توئیتر در واقع تهدید آینده این رسانه قلمداد می‌شود. این تهدیدات بر ما به‌عنوان کارمندان تاثیرگذار بوده و نشان‌دهنده قطع ارتباط اساسی با واقعیات عملیاتی در توئیتر است.

این موضوع معیشت ما، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی ضروری و توانایی دارندگان ویزا برای اقامت در کشوری که مشغول فعالیت در آن هستند را تهدید می‌کند. ما قادر به انجام فعالیت در محیطی با آزارها، اذیت‌ها و تهدیدات مداوم نیستیم. بدون فعالیت ما، توئیتر نیز دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.

ما کارمندان توئیتر، مرعوب نخواهیم شد. ما کماکان نسبت به حمایت از جوامع، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای متکی به توئیتر متعهد هستیم. ما از خدمت‌رسانی به گفتمان عمومی دست نخواهیم کشید. ما از مدیریت توئیتر و ایلان ماسک درخواست می‌کنیم تا این تهدیدات بی‌ملاحظه را متوقف نمایند. ما به‌عنوان کارمند مستحق رعایت برخی تعهدات خاص هستیم تا بتوانیم به حفظ یکپارچگی پلتفرم خود تداوم ببخشیم. ما از مدیران فعلی و آینده توئیتر می‌خواهیم تا پایبندی به اصول زیر را رعایت نمایند:

  • احترام: ما از مدیران می‌خواهیم تا با حفظ کارمندان فعلی توئیتر به این پلتفرم و کارمندانی که دلسوزانه متعهد به حفظ این رسانه اجتماعی هستند؛ احترام بگذارند.
  • امنیت: ما از مدیران درخواست می‌کنیم که بر اساس نژاد، جنسیت، ناتوانی، گرایشات جنسی یا عقاید سیاسی کارگران، میان آنها تبعیض قائل نشوند. همچنین ما خواهان برقراری امنیت برای کارمندان دارای ویزا هستیم؛ افرادی که در صورت اخراج ناچار به ترک کشوری که در آن کار می‌کنند خواهند بود.
  • حفاظت: ما از ایلان ماسک می‌خواهیم تا صریحا متعهد به حفظ منافع ما بر اساس مفاد مندرج در قرارداد (و نه مواردی نظیر دورکاری) باشد. ما از مدیران می‌خواهیم تا قبل و بعد از هرگونه تغییر مالکیت، سیاست‌های عادلانه شغلی برای کلیه کارمندان را تعریف و تضمین نمایند.
  • کرامت: ما خواهان ارتباط شفاف، سریع و متفکرانه در رابطه با شرایط شغلی خود هستیم. ما خواهان حفظ کرامت خود بوده و مایل نیستیم تا در بازی میلیاردرهای جهان نقش یک سرباز پیاده محض را ایفا کنیم.

با تجدید احترام

جمعی از کارمندان توئیتر”

نوشته ایلان ماسک نیامده صدای کارمندان توییتر را درآورد! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.