اینترنت همراه همچنان قطع است، دلیل آن چیست؟

با وجود آنکه اینترنت ثابت و ADSL در اکثر استان‌های کشور از ابتدای هفته جاری وصل شد، اما همچنان خبری از اینترنت همراه نیست و با آنکه مسئولان کشور بر آرامش موجود تاکید دارند، ظاهرا کسی به فکر وصل کردن این بخش مهم از اتصال مردم نبوده و هیچ خبر دقیقی هم در این باره اعلام نمی‌شود.

با توجه به آنکه بسیاری از هم‌وطنان از اینترنت با خط ثابت بهره نمی‌برند یا برخی از کسب و کارها به اینترنت همراه وابسته است، ادامه یافتن وضعیت موجود، بر ضرر قطعی‌های گذشته همچنان خواهد افزود و بر نارضایتی‌های بیشتری دامن می‌زند. البته ناگفته نماند که ظاهرا اینترنت ADSL در برخی از استان‌ها همچون خوزستان هنوز قطع است و درصدی از مردم با همان شبکه ملی روزگارشان را می‌گذرانند!

دلیل قطعی اینترنت همراه چیست؟

از آنجایی که قطع اینترنت به‌خاطر مسایل امنیتی و آشوب‌های هفته گذشته بود، پس ادامه یافتن آن را هم بایستی در همین امر جستجو کرد و شاید نگرانی از بابت برهم خوردن امنیت، سبب شده تا مسئولان کشور بر روی متصل کردن این بخش مهم از ازتباطات کاربران دچار شک و تردید باشند؛ اما نباید مسائل را یک طرفه نگریست، درآمد بسیاری از مردم و ادامه حیات بسیاری از مشاغل به اینترنت وابسته است و ادامه یافتن وضعیت موجود، اگر نگوییم سبب نابودی این دسته از کارها خواهد شد، حداقل موجب خسارت دیدن‌شان و ناچارا کوچک‌تر شدن سفره روزی‌شان می‌گردد.

اگر عده‌ای دست به ناامنی زده‌اند و شورای امنیت به‌خاطر بازگرداندن آرامش مجبور به قطع اینترنت شد، حال که شرایط کشور عادی است، انتظار می‌رود که اتصال اینترنت آن هم در تمام سطوح، به‌سرعت انجام پذیرد و این دسترسی به عنوان یکی از حقوق اصلی برای مردم در نظر گرفته شود.

قطع اینترنت همراه و ضرر سه‌جانبه اپراتورها!

در این بین نبایستی این موضوع را هم از یاد برد که به غیر از مردم، اپراتورها نیز از بابت این قطعی اینترنت، روزانه متحمل خسارات میلیاردی می‌شوند که می‌توان از سه جهت بدان نگریست.

اولین مورد، به کم شدن بسیار زیاد دیتای مصرفی توسط کاربران و حذف بخش مهمی از درآمد آن‌ها باز می‌گردد، به‌صورتی که ادامه یافتن وضعیت فعلی، همچنان این خسارت را بیشتر کرده و استفاده از دیتا در شبکه ملی هیچ‌گاه به اندازه اینترنت بین‌المللی نخواهد بود.

دومین بحث در ارتباط با بسته‌های جبرانی است که آن‌ها بایستی به کاربران ارایه دهند. طبق صحبت‌های وزیر ارتباطات، اپراتورها مکلف هستند تا به تعداد روزهای قطعی اینترنت، به مشترکان بسته‌های جایگزین داده و یا بسته‌های قبلی را تمدید کنند. یک گیگابایت نیز به هر فردی هدیه داده خواهد شد، البته در همان زمان نامعلومی که قرار است اینترنت همراه وصل شود.

سومین موضوع هم به کم شدن کاربران اپراتورها بازمی‌گردد، آن هم در شرایطی که با یک بازاریابی پیوسته و استفاده از تجهیزات پر سرعت، همراه اول و ایرانسل توانسته بودند درصد زیادی از مردم را به زیر پوشش خود بیاورند و همین امر سبب شده بود تا بسیاری دیگر به سراغ استفاده از اینترنت خطوط ثابت نروند، اما تجربه این چند روزه نشان داد که حداقل ADSL گزینه مطمئن‌تری برای استفاده است و بایستی منتظر بود تا درصدی از مشترکان این اپراتورها به سمت استفاده از اینترنت ثابت سوق پیدا کرده و از حجم مشتریان اینترنت همراه کاسته شود!

ادامه قطع اینترنت همراه و یک شمشیر دولبه!

طبق صحبت با مدیران اپراتورها، متوجه شدیم که زمان دقیقی هم بابت این اتصال به آن‌ها اعلام نشده و صرفا در انتظار هستند تا با اعلام مسئولان امر، به وصل مجدد این ارتباط اقدام نمایند. در شرایطی که وضعیت کشور آرام شده، ادامه یافتن وضعیت موجود تنها یک شمشیر دو لبه خواهد بود که همگان از آن ضرر خواهند کرد. هم ارایه دهندگان اینترنت و هم صاحبان مشاغل و حتی مردم عادی که هرچه این قطعی طولانی‌تر شود، بر میزان نارضایتی و ضرر کسب و کارها افزوده خواهد شد.

امیدواریم که اینترنت هرچه سریع‌تر و به‌صورت کامل در سراسر کشور وصل شود و همان‌گونه که رییس جمهور محترم زمانی گفته بود که ما به دنبال قطع ارتباطات اینترنتی و حتی استفاده از دکمه فیلترینگ هم نیستیم، در عمل شاهد تحقق صحبت‌های ایشان باشیم و اینترنت به عنوان یک حق مسلم برای مردم در نظر گرفته شود.

نوشته اینترنت همراه همچنان قطع است، دلیل آن چیست؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.