اینتل از پردازنده‌های دسکتاپی نسل دوازدهمی Core با معماری Alder Lake رونمایی کرد

روز گذشته شرکت اینتل از پردازنده‌های نسل دوازدهمی Core برای کامپیوترهای دسکتاپ رونمایی کرد. 6 مدل جدیدی که دیروز معرفی شدند؛ نخستین مدل‌ها از نسل جدید پردازنده‌های اینتل به‌شمار رفته و بر اساس معماری Alder Lake این شرکت و با استفاده از فرآیند 10 نانومتری تولید شده‌اند.

3 مدل از 6 پردازنده جدید با اسامی Core i9-12900K، Core i7-12700K و Core i5-12600K عرضه شده و 3 مدل دیگر ورژن KF این پردازنده‌ها به‌شمار می‌روند (حرف F نشان‌دهنده فقدان GPU یکپارچه است).

صرفنظر از به‌کارگیری معماری جدید، استفاده از طراحی هسته هیبریدی، ویژگی اصلی این نسل از CPUهای شرکت اینتل به‌شمار می‌رود. معماری Alder Lake به‌جای استفاده از چندین هسته با عملکرد یکسان از هسته‌های کارآمد (Performance Cores) و هسته‌های کم‌مصرف (Efficient Cores) به‌صورت ترکیبی استفاده می‌کند.

عملکرد معماری جدید به لحاظ تئوری مشابه اکثر پردازنده‌های موجود در اسمارت‌فون‌های مدرن، تبلت‌ها و پردازنده‌های دسکتاپی سری M اپل است. هسته‌های کارآمد P-core عمدتا هنگام نیاز یک برنامه به حداکثر توان پردازشی وارد عمل می‌شوند؛ اما به‌عنوان مثال هنگام پخش موسیقی در پس‌زمینه یا اجرای امور پردازشی سبک دیگر، هسته‌های کم‌مصرف E-core مورد استفاده قرار می‌گیرند. میزان مصرف انرژی در هسته‌های E-core نسبت به انواع P-core به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر است.

طراحی CPU در تراشه‌های جدید اینتل به‌ گونه‌ای است که تنها هسته‌های دارای کارآیی بالا از قابلیت مولتی تردینگ برخوردار هستند. این پدیده بدان معناست که در پردازنده 16 هسته‌ای Core i9-12900K، کاربران به 8 هسته P-core و 8 هسته E-core در کنار 24 رشته پردازشی دسترسی دارند. به‌طور مشابه پردازنده 10 هسته‌ای Core i5-12600K نیز مجهز به مجموعا 16 رشته پردازشی، 6 هسته P-core و 4 هسته E-core است.

با توجه به شکاف ایجاد شده در طراحی هسته، اکنون اینتل اقدام به انتشار اطلاعات مربوط به سرعت فرکانس پایه، تقویت شده و حداکثری برای هسته‌های P-core و E-core نموده است. به‌عنوان مثال در پردازنده Core i9-12900K، هسته‌های P-core با فرکانس پایه 3.2 گیگاهرتز، فرکانس تقویت شده تا 5.1 گیگاهرتز و حداکثر فرکانس 5.2 گیگاهرتز برخوردار هستند. در عین‌حال هسته‌های E-core با فرکانس پایه 2.4 گیگاهرتز فعالیت نموده و سرعت فرکانس آن‌ها در حالت تقویت شده به 3.9 گیگاهرتز خواهد رسید.

همچنین ظرفیت حافظه کش نیز افزایش یافته و ظرفیت کش L3 در پردازنده‌های i7، i9 و i5 به‌ترتیب برابر با 30، 25 و 20 مگابایت است.همچنین در مدل‌های مجهز به GPU یکپارچه شاهد به‌کارگیری تراشه Intel UHD Graphics 770 هستیم.

اینتل با عرضه پردازنده‌های جدید خود به سراغ استفاده از یک چیپست جدید با نام Z690 رفته است. این چیپست از سوکت جدید LGA1700 استفاده خواهد کرد. این پدیده بدان معناست که در حال حاضر CPUهای جدید صرفا روی مادربردهای جدید قابل استفاده خواهند بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها در زمان عرضه پردازنده‌های جدید به بازار، بیش از 60 مدل مادربرد جدید با برندهای مختلف از آن‌ها پشتیبانی خواهند کرد.

تراشه‌های جدید نسل دوازدهمی اینتل نخستین مدل‌هایی هستند که از حافظه‌های DDR5 پشتیبانی نموده و به لطف بهره‌مندی از پروفایلهای جدید XMP 3.0 از استاندارد DDR5 با سرعت 4800 مگاترنسفر بر ثانیه و سرعت‌های بالاتر از آن به‌صورت ذاتی پشتیبانی می‌کنند. همچنین تراشه‌های جدید از حافظه‌های DDR4 نیز پشتیبانی می‌کنند. با این‌حال از حافظه‌های DDR4 و DDR5 به‌صورت همزمان پشتیبانی نخواهد شد. بنابراین مشتریان هنگام خریداری مادربرد باید مدلی با قابلیت پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 یا DDR5 را انتخاب نموده و صرفا از همان مدل حافظه استفاده کنند.

همچنین پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل نخستین مدل‌های پشتیبانی‌کننده از استاندارد PCIe 5.0 به‌شمار می‌روند. CPU مجموعا 20 گذرگاه PCIe را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که 16 مورد از آن‌ها از نوع PCIe 5.0 و 4 مورد دیگر از نوع PCIe 4.0 هستند. اینتل با عرضه این تراشه‌های جدید بالاخره رتبه‌بندی مبهم TDP خود را کنار گذاشته و اکنون مستقیما به بیان رتبه‌بندی توان برای فرکانس پایه و حداکثری می‌پردازد. بنابراین کاربران پیش از انتخاب سیستم خنک‌کننده برای پردازنده از توانایی‌ها و ویژگی‌های حرارتی آن درک بهتری خواهند داشت. به‌عنوان مثال پردازنده Core i9-12900K در سرعت فرکانس پایه دارای توان مصرفی 125 واتی بوده و هنگام فعالیت پردازنده با حداکثر فرکانس این رقم به 241 وات خواهد رسید. شاخص‌های مورد اشاره برای پردازنده Core i5-12600K نیز به‌ترتیب برابر با 125 و 150 وات خواهد بود.

از جنبه عملکرد نیز اینتل ادعا می‌کند که در حال حاضر پردازنده‌های نسل دوازدهمی جدید این شرکت بهترین CPUهای گیمینگ جهان نسبت به AMD Ryzen 9 5950X (در 31 عنوان بازی) محسوب می‌شوند. بعلاوه کمپانی ادعا می‌کند که بهره‌وری عملکرد تراشه‌های جدید در مقایسه با پردازنده‌های نسل قبلی اینتل ارتقاء یافته است.

پردازنده‌های نسل دوازدهمی Core اینتل با قیمت‌گذاری پایه 264 دلاری برای مدل Core i5-12600KF عرضه خواهند شد. همچنین گران‌ترین مدل یعنی Core i9-12900K نیز با قیمت‌گذاری 589 دلاری در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. پیش‌فروش این پردازنده‌ها هم‌اکنون آغاز شده و فروش آن‌ها همزمان با عرضه مادربردهای جدید Z690 از روز 4 نوامبر (13 آبان ماه) شروع می‌شود.

نوشته اینتل از پردازنده‌های دسکتاپی نسل دوازدهمی Core با معماری Alder Lake رونمایی کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.