این لپ‌تاپ‌ها را از بازار نخرید!

در این مقاله به معرفی لپ‌تاپ‌هایی می‌پردازیم که از نظر مشخصات و قیمت ارزش خرید پایینی دارند (یعنی جز بدترین لپ تاپ های بازار هستند) و می‌‌گوییم که به‌جای آن‌ها چه مدلی بخرید.

در مطالب مشاوره‌ای که سایت‌ها و رسانه‌های مختلف برای کاربران خود منتشر می‌کنند، معمولا محصولات با کیفیت و جذاب در بازار به عنوان مدل‌هایی که باید خریداری شود، معرفی می‌شوند.

به عنوان مثال حتما تاکنون با مطلبی با عنوان این که «چه لپ‌تاپی بخریم» برخورد کرده‌اید. اما رسانه‌ها و کارشناسان به ما نمی‌گویند که چه لپ‌تاپی خریداری نکنیم. یعنی در کنار بهترین لپ‌تاپ‌های بازار، مدل‌هایی هستند که اصلا ارزش خرید ندارند یا لپ‌تاپ بهتر از آن‌ها با قیمت مشابه وجود دارد.

به طور طبیعی در بازاری که صد‌ها مدل لپ‌تاپ مختلف از بهترین برندهای دنیا حضور دارند، برخی لپ‌تاپ‌ها از نظر مشخصات و کیفیت ساخت به پای مدل رقیب خود نمی‌رسند. به همین دلیل، ما در بخش مشاوره خرید خود موظف هستیم تا اعلام کنیم که این مدل لپ‌تاپ‌ها ارزش خرید ندارند و با قیمتی که می‌خواهید برای این مدل‌ها پرداخت کنید، می‌توانید لپ‌تاپ بهتری را بخرید.

در این وضعیت بازار، قیمت لپ‌تاپ‌ها سرسام آور است و برای داشتن یک لپ‌تاپ خوب باید هزینه هنگفتی را متحمل شویم. به همین دلیل بهتر است که قبل از صرف هزینه برای زیبایی و کوچکی و جنس بدنه، پول خود را ابتدا صرف رسیدن به یک توان و عملکرد مناسب صرف کنیم. این مقاله نیز به همین ترتیب گردآوری شده است، بدان معنا که شاید برخی از این لپ‌تاپ‌ها به خودی خود بد نباشند اما عملکرد را که اولویت قرار دهیم، به گزینه‌های نامناسبی تبدیل می‌شوند.

با توجه به این توضیحات، در ادامه به سراغ معرفی لپ‌تاپ‌هایی می‌رویم که پیشنهاد می‌کنیم برای خرید، آن‌ها را انتخاب نکنید و مدل‌های جایگزینی که معرفی شده را خریداری کنید، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

HP EliteBook 840 G4

بدترین لپ تاپ اچ پی 1

این لپ‌تاپ مجهز به پردازنده i5 7200U و کارت گرافیک داخلی است که به همراه آن‌ها، 4 گیگابایت رم و یک ترابایت حافظه HDD در اختیار شما قرار می‌گیرد. در بازه قیمتی حدود 10 میلیون تومان تقریبا از هر لحاظ از رقبای خود ضعیف‌تر عمل می‌کند. این پردازنده از نسل 7 اینتل است که در سال 2016 عرضه شده و بسیار قدیمی محسوب می‌شود، به طوری که پردازنده‌های پایین‌رده امروزی نیز عملکرد بهتری از آن دارند.

شما یا می‌توانید مشابه همین سخت‌افزار را با قیمت بسیار کمتر خریداری کنید یا با همین مقدار پول، پردازنده نسل یازده اینتل را بخرید. در هر صورت، در پایین بودن ارزش خرید HP EliteBook 840 G4 شکی نیست.

بهترین لپ‌تاپ‌های جایگزین:

  • VivoBook X543MA
  • VivoBook R465FA

بدترین لپ تاپ ایسوس R565EA-UH51T

بدترین لپ تاپ ایسوس

این لپ‌تاپ مورد عجیبی است، در بسیاری از بخش‌ها از قطعات خوبی استفاده کرده اما در دیگر بخش‌ها بسیار بد ظاهر شده است. برای مثال در بخش پردازنده از اینتل Core i5 1135G7 استفاده شده اما هیچ‌گونه پردازنده گرافیکی مجزایی در آن قرار داده نشده است. همچنین در بخش حافظه ذخیره‌سازی از 256 گیگابایت SSD استفاده شده که سرعت بالایی دارد اما ظرفیت آن برای استفاده‌های روزمره نیز کفایت نمی‌کند.

این در حالیست که رقبای آن، MX350 و 1 ترابایت HDD را به قطعات این لپ‌تاپ ایسوس اضافه کرده‌اند. بنابراین در بازه زیر 20 میلیون بهتر است که این لپ‌تاپ را از لیست منتخبین خود حذف کنید.

بهترین لپ‌تاپ‌های جایگزین:

  • VivoBook R565EP
  • Lenovo V15 (1135G7)

Expertbook P2458F-A

بدترین لپ تاپ ایسوس

همچون دیگر لپ‌تاپ‌های این لیست، P2458F-A در بازه قیمتی خود ارزش خرید کمتری را نسبت به رقابی خود ارائه می‌دهد. i5 10210U در کنار MX130 سخت‌افزار این لپ‌تاپ را تشکیل می‌دهند. این لپ‌تاپ هشت گیگابایت رم و تنها یک ترابایت حافظه HDD دارد که حرفی برای زدن جلوی رقبای خود که در همین بازه قیمتی که دارای Core i7-1165G7 و MX350 به همراه 256 گیگابایت SSD هستند، ندارد. بازه قیمتی این لپ‌تاپ‌ها نیز زیر 20 میلیون تومان است.

بهترین لپ‌تاپ‌های جایگزین:

  • VivoBook K513EQ
  • Lenovo V15 (1135G7)

 بدترین لپ تاپ ایسوس R528EP-BQ1056

بدترین لپ تاپ ایسوس

این لپ‌تاپ در بازه 25 تا 30 میلیون تومان از لحاظ توان و عملکرد، بسیار از رقبای خود عقب‌تر است. Core i7 1165G7 به همراه تراشه گرافیکی MX330 این لپ‌تاپ در برابر سی‌پی‌یو‌های 10300H و 11300H و کارت گرافیک‌های 1650 و 1660 هیچ حرفی برای گفتن ندارند و با توجه به قیمتش ارزش خرید آن به کل زیر سوال می‌رود. این لپ‌تاپ 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت SSD دارد که اعداد خوبی هستند اما با توجه به قیمت و رقبا، خرید آن توصیه نمی‌شود.

بهترین لپ‌تاپ‌های جایگزین:

  • VivoBook Pro 15 OLED K3500PH
  • IdeaPad Gaming 3 15IMH05

ASUS ROG Strix G513 IH-A

در حالی که در همان بازه 35 میلیون تومانی لپ‌تاپ‌هایی با کارت گرافیک‌های 3050 و 1660Ti را می‌بینیم، استریکس ایسوس به ما کارت گرافیک 1650 را ارائه داده است. البته که این سری لپ‌تاپ‌های ایسوس هیچوقت جزء لپ‌تاپ‌های اقتصادی نبوده اما در این بازه قیمتی همچنان صرف هزینه برای عملکرد بهتر، منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

بهترین لپ‌تاپ‌های جایگزین:

Lenovo Legion 5-AB

Acer Nitro5 AN515


بدترین لپ تاپ ایسوس ZenBook 14 UX435EG

بدترین لپ تاپ ایسوس

بزرگ‌ترین مشکل این لپ‌تاپ قیمت آن است، اگر قیمتش کمتر بود حتی به عنوان بهترین لپ‌تاپ نیز در بسیار از دسته‌ها قرار می‌گرفت. لپ‌تاپ ZenBook 14 UX435EG در بازه قیمتی بالای 40 میلیون تومان یک لپ‌تاپ بسیار عجیب است! از نظر سخت‌افزاری شما می‌توانید یک لپ‌تاپ مشابه را با نصف قیمت خریداری کنید!

تنها تفاوتی که در این لپ‌تاپ دیده نمی‌شود این است که به جای تاچ‌پد از یک صفحه نمایش لمسی کوچک استفاده شده است. این ویژگی به هیچ‌وجه نمی‌تواند افزایش هزینه 20 میلیون تومانی را توجیه کند.

بهترین لپ‌تاپ‌های جایگزین:

چند مدل مختلف از Lenovo Ideapad 5


MSI GE76 12UGS

بدترین لپ تاپ

این لپ‌تاپ به خودی خود نقص خاصی ندارد، اما وقتی قیمت آن را بشنوید، بدون این که لازم باشد دلایل ما را بشنوید، متوجه ارزش خرید بسیار پایین آن می‌شوید. شما برای خرید لپ تاپ GE7 12UGSباید مبلغ 107 میلیون تومان (!) را خرج کنید. بعد شما این همه پول را خرج خواهید کرد تا تنها کارت گرافیک 3070Ti در دست داشته باشید.

بهترین لپ‌تاپ‌های جایگزین:

AORUS 15G YC با 50 میلیون هزینه کمتر!

Asus ROG Strix G15 G513


Surface Laptop Studio

به طور معمول سرفیس‌ها بسیار گران هستند پس می‌توانید حدس بزنید که بهترین نسخه از آخرین مدل آن، چه قیمت نجومی خواهد داشت. این نسخه به پردازنده‌های Core i7 11370H و RTX 3050Ti مجهز شده است. در دنیای سرفیس‌ها استفاده از این قطعات باور کردنی نیست اما با این حال این قیمت 120 میلیون تومانی اصلا قابل توجیه نیست.

شما می‌توانید نسخه بدون کارت گرافیک همین لپ‌تاپ را با قیمت 55 میلیون تومانی خریداری کنید و با استفاده از کارت گرافیک اکسترنال، از قدرت کارت 3080 هم استفاده کنید و با این حال باز هم هزینه کمتری خواهید داشت!

بهترین لپ‌تاپ‌های جایگزین:

Surface Laptop Studio با کارت گرافیک اکسترنال


Mac Book Pro 16 inch MK1A3

بدترین لپ تاپ اپل

مگر می‌شود درمورد محصولات بسیار گرانی که ارزش خرید ندارند صحبت کنیم و نامی از محصولات اپل نبریم؟

بالاترین نسخه مک بوک پرو که در ایران موجود است قیمتی بالای 130 میلیون تومان دارد که اصلا خرید آن در قیمت‌های پایین هم پیشنهاد نمی‌شود. حتی اگرمک بوک به یک محصول خوب تبدیل شود و هر چه‌قدر ویژگی‌ها و امکانات خوبی را در اختیار شما بگذارد بازهم نمی‌تواند این حجم بالای پول را موجه کند.

بهترین لپ‌تاپ‌های جایگزین:

یک کیس گیمینگ بسیار قدرتمند به همراه یک لپ‌تاپ ساده و بسیار قوی برای قابلیت حمل و نقل!

نوشته این لپ‌تاپ‌ها را از بازار نخرید! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.