بازارهای جهانی در غیبت فناوری‌های نوین از دست می‌رود

 عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس گفت:یکی از دلایلی که صنایع ایران در حال از دست دادن بازارهای جهانی و صادراتی خود هستند، ضعف صنایع در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است.
 
یلدا راهدار، شنبه در جلسه کمیسیون فناوری اتاق فارس در شیراز که به شکل وبینار (مجازی)برگزار شد افزود: دانشگاه‌ها در این زمینه رسالت بزرگی بر عهده دارند و باید تولیدات علمی خود را به زبان صنعتگران نزدیک‌تر کنند، آنچه که به نظر می‌رسد تا امروز مغفول مانده است.
وی ادامه داد: علاوه بر وجود فاصله بین زبان صنعتگران با زبان فعالان دانشگاه، بسیاری از صنایع و بنگاه‌های تولیدی ما نیز تکنولوژی‌های قدیمی و فرسوده در اختیار دارند و در زمینه بهره‌مندی از فناوری دارای ضعف هستند.
او اظهار داشت: مدیران ارشد حوزه تولید در کشورهای پیشرفته باور دارند که کارخانه‌های هوشمند که پایه‌های آنها بر اساس استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال و هوش مصنوعی است باعث افزایش چشمگیر بهره‌وری و توانمندسازی کارکنان در زمینه کار هوشمندانه خواهند شد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس افزود: بحث ارتباط صنعت و دانشگاه سال‌هاست که در کشور مطرح است اما بین این دو مجموعه همچنان فاصله وجود دارد.
راهدار اضافه کرد: علم داده‌ها، امروزه به ابزاری قدرتمند برای تصمیم سازان و تصمیم‌گیران در سازمان‌ها تبدیل شده تا بتوانند مشکلات و مسائل سازمانی خود را مبتنی بر داده‌های موجود، ساماندهی و مدیریت کنند.
او گفت: امروزه علم داده نقش بسیار پررنگی در جهت ایجاد استراتژی‌های موفق در تصمیم‌گیری یا روابط تجاری ایفا می‌کند و بنابراین صنعتگران می‌توانند از علم داده‌ها برای مدیریت بهتر منابع استفاده کنند که در این زمینه نیز بنگاه‌های اقتصادی دارای ضعف‌ هستند.
راهدار افزود: از حدود یک سال قبل جلو فعالیت استخراج کنندگان رمز ارز گرفته شده با این وجود تاکنون هیچ ضوابط و دستورالعملی نیز تدوین و نهایی نشده است و این فرصت طلایی که در شرایط تحریم می‌توانست کمک حال صنعتگران باشد و برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند عملا از دست رفته است.
رمز ارز یکی از انواع ارزهای مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولا به شکل غیرمتمرکز اداره می‌شود.
وی ادامه داد: آنچه تاکنون اتفاق افتاده است صرفا قیمت دستگاه های استخراج در سامانه بهین یاب بوده و تا این لحظه حتی حقوق دولتی مربتط با دستگاه های وارداتی اعلام نشده و این باعث شده است که همچنان تعدادی از استخراج کنندگان به صورت غیر قانونی فعالیت کنند و تعداد زیادی از دستگاه های موجود در کشور نیز خاموش باشند.
او گفت: تعلل در ساماندهی مراکز استخراج ارز و تعرفه غیر منطقی برق مصوب سبب شده که در کنار از بین رفتن این فرصت طلایی، منابع بسیاری نیز هدر برود.