بالا گرفتن مشاجرات آمازون و مایکروسافت بر سر قرارداد JEDI

اکتبر امسال مایکروسافت در رقابت مناقصه‌ای که تصور می‌شود خدمات پردازش ابری AWS آمازون بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد برنده شد تا امتیاز قرارداد زیرساخت‌های مشترک دفاعی (JEDI) وابسته به دولت آمریکا را به دست آورد.
مرکز توسعه خدمات رایانش ابری آمازون که با نام AWS شناخته می‌شود این روزها با استناد به «برتری فنی» و دخالت‌های سیاسی مایکروسافت را به چالش کشیده است تا امتیاز مذکور را از آن خود کند و در این میان تحلیل گران صنعت می‌گویند شرکت مایکروسافت بر اساس شایستگی‌های خود پیروز شده است.
با این اتفاق مایکروسافت توانست امتیاز ۱۰ میلیارد دلاری مربوط به زیرساخت‌های مشترک دفاعی دولت آمریکا را از آن خود کند. این قرارداد که با عنوان JEDI شناخته می‌شود به وزارت دفاع آمریکا کمک می‌کند تا داده‌های حساس خود را به فضای رایانش ابری انتقال دهد. مرکز خدمات ابری آمازون از جمله شرکت‌های پیش‌رو در این زمینه محسوب می‌شود و با فاصله زمانی کوتاه پس از پیروزی مایکروسافت،‌ ارزیابی گزینه‌های مختلف را آغاز کرد تا بتواند خود را جایگزین این شرکت کند.
بر این اساس شرکت AWS یک مشکل حقوقی را در این زمینه مطرح کرد و توضیح داد که می‌بایست به دلیل «برتری فنی» که مایکروسافت نتوانسته است با آن مطابقت پیدا کند، پیروز این رقابت شود.
تحلیلگران صنعت توضیح دادند این پیروزی مایکروسافت را همان سطحی قرار می‌دهد که AWS تمایل داشت در آن قرار گیرد. در این میان «اندی جِیسی» مدیرعامل شرکت AWS گزارش داد که میزان توسعه خدمات ابری آمازون دو سال جلوتر از مایکروسافت است. او همچنین در کنفرانس مطبوعاتی که به تازگی برگزار شده است توضیح داد این شرکت به شدت احساس می‌کند که در مورد قرارداد JEDI دخالت‌های سیاسی موجب شده است قضاوت عادلانه در مورد آن صورت نگیرد.