با دورنمای ارائه اینترنت ماهواره‌ای جهانی: پرتاب دو ماهواره SpaceX طی روزهای آینده

شرکت SpaceX تصمیم دارد طی هفته جاری موشک فالکون ۹ را آماده پرتاب کند. این موشک قرار است دو ماهواره آزمایشی خود (“Microsat-2a” و “Microsat-2b”) و ماهواره‌ای به نام Paz متعلق به دولت اسپانیا را در مدار زمین قرار دهد.

این شرکت قصد دارد نوعی صورت فلکی عظیم ماهواره‌ای شامل ۱۲ هزار ماهواره ایجاد کند که هرکدام از ماهواره‌ها در مدار تعیین‌شده خود، بالای سطح زمین حرکت می‌کنند و وظیفه آنها ارسال اینترنت به رسیورها یا دریافت کننده‌های موجود در روی زمین است. تمامی این ماهواره‌ها به‌صورت مرتب دور زمین می‌چرخند و بنا به ادعایی مطرح‌شده، تمام نقاط زمین را همیشه پوشش خواهند داد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده ۴۴۲۵ عدد از ماهواره‌های اینترنتی اسپیس ایکس در فاصله ۷۰۰ مایلی (۱۱۲۷ کیلومتری) سطح زمین قرار خواهند گرفت و ۷۵۱۸ عدد از آنها در فاصله ۲۰۰ مایلی (۳۲۲ کیلومتری) مستقر می‌شوند و دارای فرکانس رادیویی متفاوتی خواهند بود.

سیستمی که اسپیس ایکس تصمیم به ساخت آن دارد، قرار است Starlink نام بگیرد و شکی نیست که به یک منبع درآمد عظیم تبدیل خواهد شد.

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۵ جزئیاتی از میزان هزینه دسترسی به اینترنت هم اعلام کرد و گفت که هزینه دسترسی به اینترنت از طریق دستگاه کوچکی صورت می‌گیرد و بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار برای کاربر هزینه دارد.

اسپیس ایکس پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰ میلیون کاربر از این سرویس اینترنت ماهواره ای استفاده خواهند کرد و درآمد سالانه‌ای معادل ۳۰ میلیارد دلار برای شرکت به ارمغان خواهند آورد.

اگرچه این شرکت برای رسیدن به این هدف، با راه پیچیده و پر چالشی روبه‌رو خواهد بود.