برای استفاده از لوازم جانبی بلوتوث ۵ باید تا سال ۲۰۱۸ صبر کنید

برای استفاده از لوازم جانبی بلوتوث 5 باید تا سال 2018 صبر کنید

اگر قصد خریدن لوازم جانبی بلوتوثی را دارید بهتر است که تا سال بعد میلادی دست نگه دارید. دو شرکت بزرگ سازنده اسمارت فون یعنی سامسونگ و اپل به سرعت به سمت استفاده از فناوری بلوتوث 5 پیش می‌روند. در حال حاضرگوشی همراه گلکسی S8 به این نسخه مجهز شده است. انتظار می‌رود که گوشی گلکسی نوت بعدی و آیفون هم از این تکنولوژی استفاده کنند.

گوشی‌های سامسونگ، اپل و پیکسل به بلوتوث 5 مجهز می‌شوند به این ترتیب به زودی لوازم جانبی بلوتوثی هم از این فناوری استفاده خواهند کرد.

البته به این معنی نیست که دستگاه‌های فعلی موجود در بازار به زودی منسوخ شوند. بلوتوث 4 و 4.2 تا چند سال دیگر هم قابل استفاده‌اند. اگر شما قصد دارید اسمارت فون جدیدی خریداری کنید، برای لوازم جانبی بلوتوثی بهتر است صبر کنید در غیر این صورت باید از لوازم نسل قدیمی استفاده کنید که به شما اجازه نمی‌دهد از همه مزیت‌های بلوتوث 5 استفاده کنید.

چرا شما باید منتظر بمانید؟

بلوتوث 5 توانایی انتقال اطلاعات با سرعت دو برابر نسخه 4.2 را دارد و همچنین می‌تواند فاصله بیشتری را پشتیبانی کند. در تئوری گوشی گلکسی S8 می‌تواند با یک اسپیکر بلوتوث 5 در فاصله 80 متری جفت شود و کار کند. البته به دلیل موانع فیزیکی احتمالا در این فاصله کار نخواهد کرد، مثل بلوتوث 4.2 که در فاصله 20 متری به خوبی کار نمی‌کند. با این وجود بلوتوث 5 خیلی جلوتر از نسخه‌های قبلی خودش هست.

اگر قصد خرید آیفون 8 (یا هر اسمی که خواهد داشت) را دارید می‌توانید به جای اینکه الان اسپیکر بلوتوث 4.2 بخرید کمی صبر کنید و سال 2018 یک اسپیکر بلوتوث 5 بخرید. شما با اسپیکر بلوتوث 5 می‌توانید کل محوطه خانه را قدم بزنید در حالی که از اسپیکر بلوتوث 4.2 نهایتا می‌توانید تا اتاق کناری استفاده کنید.

یکی از کاربردهای دیگر بلوتوث 5 در خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیا است. با در نظر گرفتن بُردی که این نسخه از بلوتوث پشتیبانی می‌کند می‌توان به جای وای فای از بلوتوث در خانه‌های هوشمند استفاده کرد.

چه مدت شما باید منتظر گجت‌های بلوتوث نسخه 5 باشید؟

خوشبختانه تا اوایل سال 2018 باید منتظر بمانید. به دلیل اینکه گوشی گلکسی S8 تنها گوشی است که در حال حاضر از بلوتوث 5 پشتیبانی می‌کند هنوز شرکت‌ها شروع به تولید دستگاه‌های بلوتوث 5 نکرده‌اند. اما در چند ماه آینده تغییرات شروع خواهد شد.

Anker گفته است که در انتهای سال جاری میلادی محصولات بلوتوث 5 را روانه بازار خواهد کرد اما به احتمال زیاد تا شروع سال 2018 طول خواهد کشید.

شرکت‌های Incipio Group, Griffin, Braven ,eponymous brand اعلام کرده‌اند که در سال جاری میلادی هیج محصولی با بلوتوث 5 تولید نمی‌کنند، اما Griffin چندین طرح برای نیمه اول سال 2018 دارد.

اگر نیاز ضروری به دستگاه‌های بلوتوثی دارید نباید تا زمستان صبر کنید اما اگر ضروری نیست، می‌توانید منتظر بمانید. نسل بعدی لوازم جانبی بلوتوث در راه هستند و آنها به صورت قابل ملاحضه‌ای نسبت به آنچه که امروز وجود دارد بهبود پیدا کرده‌اند.

نوشته برای استفاده از لوازم جانبی بلوتوث 5 باید تا سال 2018 صبر کنید اولین بار در پدیدار شد.