بررسی آپدیت نسل نهم یا نسخه ۱٫۵ سایبرپانک ۲۰۷۷

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی آپدیت نسل بعد سایبرپانک یا همان نسخه 1.5 بپردازیم و ببینیم که آیا بالاخره به چیزی که باید تبدیل شده است یا خیر؟

یکی از مطرح‌ترین بازی‌های صنعت که دارای حواشی بسیاری نیز بود، سایبرپانک 2077 بود. سایبرپانک یک معرفی بسیار زود هنگام یعنی در سال 2013 را تجربه کرد که با زمان انتشار آن 7 سال فاصله داشت! این موضوع باعث به تنگ آمدن صبر همه شد تا جایی که وقتی به دلیل شیوع ویروس کرونا روند ساخت بازی با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو شد، هیچکس برخورد خوبی با تاخیر خوردن پی‌درپی بازی نداشت. همین تاخیر پی‌درپی از مشکلات آن بود، چراکه به جای یک تاخیر طولانی مدت، استودیو سی‌دی‌پراجکت تاخیر‌های کوتاه‌تر و پشت یکدیگر داشت که بسیار آزار دهنده‌تر بود.

در نهایت با فشار مردم، رسانه‌ها و سهام‌داران استودیو، بازی بسیار زود‌تر از زمانی که آماده بود، عرضه شد و با مشکلات فنی و گرافیکی بسیار زیادی همراه شد تا جایی که بازی قابل تجربه نیز نبود. سایبرپانک که یکی از مورد انتظارترین بازی‌های تاریخ بود،‌ تبدیل به یکی از شکست‌های بزرگ آن شد.

شما همچنین می‌توانید تحلیل دلیل عرضه زودهنگام بازی‌ها را در آی‌تی‌رسان مطالعه کنید.

CD Project Red از زمان عرضه بازی یعنی 10 دسامبر سال 2020 تا کنون در حال کار بر روی بازی بوده و آپدیت‌ها و پچ‌های فراوانی را برای بازی تدارک دیده و عرضه کرده است. با این حال این پچ‌ها همچنان نتوانسته‌اند تا وضعیت سایبرپانک را به حالت مطلوب برسانند. بسیاری اما امید داشتند که این شرایط با انتشار بزرگ‌ترین آپدیت بازی یعنی آپدیت نسل بعد آن تغییر کند. حال که بالاخره این پچ برای کنسول‌ها و همچنین PC منتشر شده است قصد داریم بررسی کنیم که آیا سایبرپانک 2077 به آنچه که باید تبدیل شده است یا خیر؟

بهبود‌ها در عملکرد

بسیاری از پیشرفت‌های سایبرپانک در آپدیت جدید به بهبود‌های عملکردی مربوط می‌شود که غیر از این نیز انتظار نمی‌رفت. این بازی‌ حال بر روی  کنسول‌های نسل نهمی با ری‌تریسینگ قابل تجربه هستند. نکته قابل توجه اما آن است که این نوع از ری‌تریسنگ اضافه شده به نسخه‌های کنسولی بازی،‌ بیشتر مربوط به پردازش سایه‌ها با این روش می‌شود. این نوع را شاید بتوان یکی از ساده‌ترین بخش‌های ری‌تریسینگ محسوب می‌شود و شاید حتی برای بسیاری قابل تشخیص نباشد.

شما همچنین می‌توانید مطلب ری‌تریسینگ چیست و آیا ارزش هزینه اضافه دارد؟ را مطالعه کنید.

بر روی کنسول‌های PS5 و Xbox Series X دو حالت عملکرد تعبیه شده تا از بین آن‌ها انتخاب کنید. حالت ری‌تریسینگ که این نورپردازی را به شکلی که اشاره شد به بازی اضافه می‌کند و با 30 فریم بر ثانیه، رزولوشن 4K داینامیک را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و حالت عملکرد که بدون این روش نور‌پردازی، 60 فریم بر ثانیه را در کنار رزولوشن 4K داینامیک عرضه می‌کند. Xbox Series S گزینه‌ای در اختیار شما قرار نمی‌دهد و به صورت پیش‌فرض بدون ری‌تریسینگ و 30 فریم بر ثانیه را در کنار رزولوشن 2K ارائه می‌کند.

سایبرپانک همچنین در آپدیت جدید خود از قابلیت‌های کنترلر دوال‌سنس بهره برده است و از هپتیک‌فیدبک آن برای القای بهتر لرزش‌ها استفاده می‌کند. همچنین از اسپیکر این دسته می‌توانید صداهای مختلفی مانند داخل سر V را بشنوید. در نهایت بازی پیشرفت‌هایی نیز در مورد آپتیمایز و اجرا داشته است و بر روی PC و کنسول‌ها افت فریم‌ کمتر، فریم‌ریت بالاتر و پردازش کلی بهتری را تجربه می‌کند.

بهبود‌ها در شرایط کلی

ایرادات بازی صرفا به عملکرد محدود نمی‌شد و بسیاری از بخش‌های آن ناقص و ناکامل بودند. بسیاری از این نواقص در آپدیت جدید برطرف شده‌اند مانند بهبود حس زندگی در نایت‌سیتی. اوایل بسیاری، از خالی بودن شهر و کمبود NPC در بازی ایراد می‌گرفتند و در کل رفتار عجیب آن‌ها و نبود حس یک شهر زنده آزار دهنده بود. در آپدیت جدید اما این مشکل تا حد زیادی برطرف شده و این حس بد دیگر منتقل نخواهد شد. شهر شلوغ‌تر شده و با این که یک شاهکار در القای حس شهری زنده نیست، دیگر این موضوع یک ایراد نیز محسوب نمی‌شود.

نقشه سایبرپانک نیز در این آپدیت پیشرفت چشمگیری داشته است. از ایرادات دیگر وارده به بازی ناخوانایی نقشه آن و و ناواضحی آیکون‌های روی آن بود. در آپدیت جدید از آیکون‌های متنوع‌تری استفاده شده و در کل نشقه بازی بیشتر قابل خواندن شده است.

آپدیت سایبرپانک

تغییرات گسترده‌ای در حوزه اقتصاد داخل بازی به وجود آمده است. قیمت‌ها و سیستم فروشگاه‌ها دستخوش تغییر شده. قیمت گذاری سلاح‌ها و لباس‌ها بهتر شده و خرید و فروش ابزار حال اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

آپدیت سایبرپانک

رانندگی در بازی از دیگر بخش‌های بهبود یافته در بازی است و کنترل ماشین‌ها و هندلینگ موتور‌ها همگی بهتر شده‌اند.

هوش مصنوعی شهروندان و دشمنان نیز بهتر شده است. NPCها دیگر نسبت به شلیک و درگیری بی‌تفاوت نیستند و دشمنان دیگر کارهای احمقانه‌ای انجام نمی‌دهند. البته هنوز جای بهبود در هوش مصنوعی دشمنان وجود دارد اما دیگر موجب خراب شدن تجربه شما نمی‌شود. پلیس‌ها اما همچنان مشکل دارند و برخی از باگ‌ها و رفتار‌های عجیبشان را حفظ کرده‌اند.

بهبود شرایط باگ‌ها

این بازی نیز نه تنها نتوانست تبدیل به یک بازی بدون باگ و مشکل شود بلکه از تعداد بسیار زیادی از آن‌ها برخوردار بود. در آپدیت جدید سایبرپانک نیز تعداد بسیاری از این باگ‌ها برطرف شده‌اند. بسیاری تجربه‌های کوتاه خود را بدون هیچ مشکلی توصیف کرده‌اند.

البته همچنان برخی از مشکلات مانند ورود اجسام به داخل یکدیگر و اسپان شدن پلیس‌ها از جاهای اشتباه برخی از مواقع اتفاق میافتد اما به تعداد و سطحی عادی و معقول برای یک بازی جهان‌باز رسیده‌اند.

آپدیت سایبرپانک

محتوا و قابلیت‌های جدید

تعدادی محتوای ریز و درشت نیز به بازی اضافه شده‌اند. شما اکنون می‌توانید تا در چهار نقطه از شهر آپارتمان خریداری کنید و فعالیت‌های بسیاری بیشتری داخل آن‌ها انجام دهید. بازیکن قادر است تا حال ویژگی‌های ظاهری خود را در آینه خانه تغییر دهد. شما می‌توانید در خانه به آهنگ گوش‌ دادن و گیتار زدن بپردازید.

آپدیت سایبرپانک

همچنین این قابلیت را خواهید داشت تا اسکیل و توانایی‌های خود را تغییر دهید و آن‌ها را با پس گرفتن امتیاز‌های خود آن‌ها را خرج توانایی جدیدی بکنید. در نهایت نیز دو اسلحه جدید به بازی اضافه شده که در کنار ابزار قابل اتصال به سلاح‌هایتان، مجموعه گزینه‌های شما را برای نبرد افزایش دهند.

آپدیت سایبرپانک

آیا بازی آماده تجربه است؟

در آخر باید گفت که بله! اگر از کسانی هستید که بازی را تجربه نکردید تا آماده شود، میان راه رهایش کردید تا بهبود یابد و یا قصد دارید تا دوباره یک تجربه خوب از آن را رقم بزنید باید گفت که زمانش فرا رسیده است. با این که نباید توقع یک بازی بی‌نقص را از آن داشت، سایبرپانک بعد از نزدیک یک 1.5 سال از زمان عرضه خود بالاخره با این آپدیت به نقطه‌ای رسید که در زمان عرضه باید می‌بود. زمان آن رسیده است که رمز و راز‌های خود در نایت‌سیتی را بدون هیچ مانعی شروع کنید و از آن لذت ببرید.

آپدیت سایبرپانک

نظر شما در مورد این بازی چیست؟ آیا قصد تجربه آن را بعد از این آپدیت دارید؟ نظرات خود را با ما و دوستانتان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

نوشته بررسی آپدیت نسل نهم یا نسخه 1.5 سایبرپانک 2077 اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.