بررسی اولیه اسمارت‌فون شیائومی ردمی K30

ردمی K30 اسمارت‌فون میان‌رده جدید کمپانی شیائومی به‌شمار می‌رود. این محصول همانند سایر اسمارت‌فون‌های میان‌رده چینی دارای بسیاری از قابلیت‌های دستگاه‌های پرچم‌دار است. بهره‌گیری از نمایشگر IPS LCD با نرخ نوسازی 120 هرتزی، باتری قدرتمند 4500 میلی‌آمپرساعتی و دوربین پشتی چهارگانه، ردمی K30 را به یک هندست بسیار ارزشمند مبدل نموده است. این اسمارت‌فون بیش از آن‌که جانشین ردمی K20 باشد؛ همانند ورژن ممتاز ردمی نوت 8 پرو به‌نظر می‌رسد؛ اما به لحاظ تاریخی ردمی K30 نخستین هندست برند ردمی با نمایشگر فوق سریع محسوب می‌شود.

این نمایشگر بزرگ از قابلیت HDR10 برخوردار است. همچنین شیائومی با قرار دادن دوربین سلفی دوگانه درون یک حفره نسبتا کوچک تلاش کرده تا اندازه ناچ را تا حد امکان کاهش دهد. به‌کارگیری تراشه اسنپ‌دراگون 730G در کنار 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم نویدبخش تجربه گیمینگ کاملا روان است. این تراشه اختصاصا برای اهداف گیمینگ طراحی شده است. همچنین اکنون برای نخستین بار شاهد بهره‌برداری از رابط کاربری MIUI 11 مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید 10 هستیم.

جایگزینی نمایشگر اولد با پنل LCD احتمالا برای برخی کاربران اسمارت‌فون ردمی K20 ناامیدکننده است. همچنین تراشه اسنپ‌دراگون 730G در مقایسه با مدل معمولی این تراشه (مورد استفاده در ردمی K20) پیشرفت فاحشی را تجربه نکرده است. اما دوربین زوم اختصاصی احتمالا مشهودترین آیتم حذف شده به‌شمار می‌رود. شیائومی در عوض این دوربین از یک حسگر ماکرو با محبوبیت بسیار پایین‌تر بهره گرفته است. بسته‌بندی ردمی K30 شامل تمامی آیتم‌های معمول نظیر یک شارژر 27 واتی قدرتمند، کابل USB-C و یک کیس شفاف است.

طراحی

ردمی K30 همانند بسیاری از رقبای خود یک هندست با ساختار شیشه‌ای محسوب می‌شود؛ اما به بیان ساده این اسمارت‌فون از تلفیق طراحی 3 محصول دیگر شامل ردمی نوت 8 پرو، هواوی میت 30 پرو و گلکسی S10 پلاس بهره گرفته است.

گلکسی S10 پلاس (بالا)، میت 30 پرو (چپ)، ردمی K30 (وسط) و ردمی نوت 8 پرو (راست)

ردمی K30 مجهز به 2 پنل (یکی تخت و دیگری خمیده) از جنس گوریلا گلس 5 و بدنه‌‌ای از جنس پلاستیک است. همانند بسیاری از اسمارت‌فون‌های مدرن، حواشی اطراف نمایشگر گوشی بسیار باریک بوده و لبه‌های جانبی آن حالت خمیده دارند. ماهیت نمایشگر LCD موجب بدتر شدن طراحی ظاهری حفره دوربین شده است؛ چرا که این پنل‌ها فاقد نور پس‌زمینه هستند. این حفره هنگام نمایش تصاویر روشن‌تر بر روی گوشی آزاردهنده خواهد بود.

موضوع جالب‌توجه این‌که دوربین‌های جلویی دوگانه دارای حفره‌های مجزا هستند و در واقع پیکسل‌های موجود میان این 2 حفره با رنگ مشکی نمایش داده می‌شوند. با این‌حال نمایشگر غول‌پیکر 6.67 اینچی گوشی با پشتیبانی از فناوری HDR10 و نرخ نوسازی 120 هرتزی از شارپنس و کیفیت کاملا مطلوبی برخوردار است.

عدم به‌کارگیری پنل آمولد به‌معنای عدم امکان استفاده از اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر است. همچنین شیائومی از به‌کارگیری این حسگر در قسمت پشتی گوشی صرف‌نظر نموده و آن‌ را به سمت راست قاب دستگاه منتقل کرده است. این حسگر به‌عنوان کلید پاور و قفل نمایشگر نیز عمل می‌کند و از دقت و سرعت مناسبی برخوردار است.

جک صوتی هدفون و اسپیکر در بخش تحتانی، درگاه هیبریدی سیم‌کارت و کارت حافظه میکرو اس‌دی در سمت چپ بدنه و قطعه گوشی بسیار باریک در قسمت فوقانی پنل جلویی گوشی سایر بخش‌های ردمی K30 را تشکیل می‌دهند. روکش شیشه‌ای گوریلا گلس 5 در قسمت پشتی گوشی دارای ساختاری خمیده بوده و به سمت لبه‌های بلندتر دستگاه کشیده شده است.

با مشاهده پنل پشتی گوشی، ماژول دوربین چهارگانه بلافاصله توجه کاربران را به خود جلب خواهد کرد. فلاش LED دوگانه نیز در بخش تحتانی ماژول دوربین قرار دارد. بی‌تردید ردمی K30 یک اسمارت‌فون بزرگ به‌شمار می‌رود و استفاده از ساختار تماما شیشه‌ای موجب لغزندگی آن خواهد شد. با این‌حال استفاده از کیس سیلیکونی تا حدود زیادی به حل این مشکل کمک کرده و امنیت گوشی را ارتقاء خواهد داد. طراحی و کیفیت ساخت ردمی K30 با بسیاری از پرچم‌داران بازار رقابت می‌کند. این هندست دارای یک پوشش نانو از جنس P2i است که مقاومت دستگاه در برابر رطوبت را تا حدودی افزایش می‌دهد.

نمایشگر

نمایشگر 6.67 اینچی IPS LCD گوشی از رزولوشن 1080 در 2400 پیکسلی، نسبت ابعاد 20:9 و چگالی پیکسلی 395ppi برخوردار است. ردمی K30 نخستین هندست برند ردمی است که از نمایشگری با نرخ نوسازی بالاتر از 60 هرتز بهره می‌گیرد. در صورت اعمال تنظیمات دستی، میزان روشنایی نمایشگر به حداکثر 550 نیت خواهد رسید. با انتخاب تنظیمات خودکار در زیر نور خورشید، این رقم به 708 نیت افزایش خواهد یافت.

شارژدهی باتری

ظرفیت باتری ردمی K30 در مقایسه با مدل K20 حدودا 500 میلی‌آمپرساعت افزایش یافته و به 4500 میلی‌آمپرساعت رسیده است. شارژ کامل باتری دستگاه توسط شارژر 27 واتی آن حدودا 69 دقیقه زمان خواهد برد. این باتری انرژی موردنیاز برای تماشای 16 ساعت و 14 دقیقه‌ای ویدیو (با تنظیمات 60 هرتزی نمایشگر) و 12 ساعت و 19 دقیقه‌ای ویدیو (با تنظیمات 120 هرتزی نمایشگر) را فراهم خواهد کرد.

نرم‌افزار

ردمی K30 به‌دلیل استفاده از پنل LCD فاقد قابلیت نمایشگر همیشه روشن است؛ با این‌حال کماکان از حالت تاریک پشتیبانی می‌کند. رابط کاربری MIUI فاقد منوی اپلیکیشن است؛ لذا برنامه‌ها بر روی هوم‌اسکرین گوشی نمایش داده می‌شوند. اپلیکیشن امنیتی دستگاه امکان اسکن گوشی برای تشخیص بدافزارها، تهیه لیست سیاه و مدیریت عملکرد باتری را فراهم می‌کند. همچنین عملکرد اپلیکیشن سلامت نیز ارتقاء یافته است.

دوربین

عملکرد درخشان ردمی K30 صرفا به مقوله‌های گیمینگ و تجربه بصری محدود نیست؛ چرا که پیکره‌بندی دوربین پشتی چهارگانه نیز به لحاظ تئوری فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. این هندست دارای یکی از بزرگ‌ترین حسگرهای دوربین در صنعت اسمارت‌فون است و از سنسور 64 مگاپیکسلی IMX686 ساخت سونی به‌عنوان دوربین اصلی بهره می‌گیرد. همچنین حسگر فوق‌عریض 8 مگاپیکسلی، دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی و سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی سایر المان‌های ماژول دوربین را تشکیل می‌دهند.

تصاویر ثبت شده توسط دوربین 64 مگاپیکسلی گوشی با رزولوشن 16 مگاپیکسلی ذخیره می‌شوند. تصاویر ثبت شده در روز دارای کنتراست و محدوده دینامیکی مطلوبی بوده و رنگ‌ها کمی گرم‌تر از حد معمول به‌نظر می‌رسند. تصاویر ثبت شده توسط دوربین فوق‌عریض نیز از سطح جزئیات و کنتراست مناسبی برخوردار هستند؛ با این‌حال کیفیت آن‌ها با انواع ثبت شده توسط دوربین اصلی قابل رقابت نیست.

نوشته بررسی اولیه اسمارت‌فون شیائومی ردمی K30 اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.