بررسی اولیه ال‌جی جی۵ (G5): خلاق باش!

 

LG G5 6

بایستی گوشی ال‌جی G5 را خلاقانه‌ترین محصولی دانست که در کنگره جهانی موبایل امسال معرفی شد و قرار است که به‌زودی عرضه جهانی‌اش نیز آغاز شود. این اسمارت‌فون حتی توانست به واسطه توانایی‌های خاصی که دارد، تا حد زیادی رقبای قدرتمند خودش یعنی گلکسی S7‌ و S7 Edge را هم تحت تاثیر قرار دهد که همه این‌ها حاصل یک بخش به نام خلاقیت است، جایی که ال‌جی تلاش کرده تا به عنوان یک حلقه مفقوده در بین اسمارت‌فون‌های امروزی، در پرچم‌دار جدیدش تا حد امکان رعایت کند.

حال امروز به ما فرصتی دست داد تا در دفتر ال‌جی موبایل ایران، از نزدیک با این گوشی خاص کار کنیم و ادامه مطلب،‌ حاصل این دیدار است.

طراحی

شاید اولین G بزرگ در بین محصولات ال‌جی را بتوان G2‌ نامید، جایی که این کمپانی با تعبیه دکمه‌های دستگاه در پشت و استفاده از یک حاشیه بسیار باریک برای نمایشگر، نگاه‌های بسیاری را به سمت خودش برگرداند. ال‌جی G3 توانست با عرضه نخستین نمایشگر با وضوح تصویر QHD دوباره توجهات را به سمت خودش جلب کند و در G4 ارایه گوشی با بدنه چرمی، اصلی‌ترین خصیصه آن به‌شمار می‌رفت. اما در G5 قاعده دوباره از نو طراحی شد، این بار محصولی عرضه گشت که بسیاری را به یاد پرژوه Ara گوگل می‌انداخت، یعنی شما می‌توانید گوشی خودتان را به نوعی ارتقا داده و دستخوش تغییرات سخت‌افزاری کنید، که همه این‌ها به کمک ماژولی انجام می‌شود که در پایین دستگاه قرار داده شده و برای باز کردنش، نیاز به فشردن یک کلید فیزیکی دارید. پس از آن باتری به همراه این ماژول به صورت کامل از دستگاه خارج شده و حال می‌توانید مانند قطعات پازل، یک تکه دیگر را جایگزین کنید. همین ماژول را می‌توان بزرگ‌ترین خلاقیت سازنده در پرچم‌دار جدیدش دانست که بسیاری را شگفت زده کرد.

LG G5 16

پس از مدت‌ها، کلیدهای صدا به کناره دستگاه منتقل شدند اما کلید پاور در زیر لنز دوربین‌ها قرار گرفت که حسگر اثر انگشت نیز بر رویش قرار دارد.

LG G5 7 LG G5 17

حال چرا گفتیم دوربین‌ها؟ برای آنکه ال‌جی از دو لنز بهره گرفته که این کار سبب می‌شود تا عکس‌های وایدتری را بتوانید شکار کنید. در واقع همان کاری که این کمپانی در مدل V10 اما برای دوربین سلفی‌اش انجام داده بود، این بار برای دوربین پشتی G5 به‌کار برده است.

LG G5 10

در پایین نیز به همراه اسپیکر دستگاه، پورت تایپ C دیده می‌شود که کم کم بایستی خودمان را برای استفاده از این درگاه جدید و خداحافظی با پورت میکرو یواس‌بی آماده کنیم.

LG G5 8

بدنه گوشی نه چرمی است و نه پلاستیکی، بلکه از فلز ساخته شده و به همین خاطر استحکام مناسبی دارد، البته تا حدی جاذب گرد و غبار نیز است اما به واسطه مات بودن، اثر انگشت و کثیفی بر رویش باقی نمی‌ماند. وجود این فلز سبب شده با آنکه این گوشی نمایشگری ۵.۳ اینچی دارد و قاعدتا از G4 کوچک‌تر است، وزن بالاتری داشته باشد (۱۵۹ در برابر ۱۵۵ گرم).

LG G5 12

در کل ظاهر دستگاه نسبت به مدل‌های قبلی تا حد زیادی متفاوت شده، گوشه‌های گردتر با اندامی ظریف‌تر اما فلزی، سری G را وارد مرحله تازه‌ای از بلوغ خودش کرده است.

نمایشگر

به طور معمول سازندگان عادت کرده‌اند که گوشی‌های جدید خودشان را در هر سری، با یک نمایشگر بزرگ‌تر و یا هم‌اندازه نسبت به محصول قبلی روانه بازار کنند، اما ال‌جی که پس از G2 به یک‌باره از سایز ۵.۲ اینچی به ۵.۵ اینچی در G3 رسیده بود، این‌بار برخلاف رویه معمول عمل کرده و نمایشگری ۵.۳ اینچی را برای دستگاه خودش برگزید، کاری که سبب شده تا این اسمارت‌فون خوش دست‌تر بوده و از حالت فبلت به همان گوشی موبایل حرکت کند. به شخصه این حرکت سازنده را پسندیدم و در همان زمان تولید G3 نیز اعتقاد داشتم که ال‌جی برای بزرگ‌تر کردن نمایشگرش عجله کرد و حال با استفاده از این سایز، توانست تا به اندازه‌ای دوست داشتنی برای دست اکثر کاربران خودش برسد.

LG G5 15

کیفیت نمایشگر در حد بسیار مناسبی قرار دارد و وضوح تصویر QHD‌ باعث شده تا چگالی ۵۵۴ در هر اینچ به‌دست بیاید. البته به دلیل مدت زمان کوتاه ملاقات‌مان امکان مقایسه این گوشی با سایر رقبا امکان پذیر نبود اما در کل کیفیت نمایشگر در حد بالایی بوده و در زیر نور آفتاب نیز به صورت خودکار، خوانایی‌اش را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. ضمن آنکه برای نشان دادن اعلانات، این نمایشگر همیشه روشن است!

LG G5 4

سخت‌افزار

شاید اسنپدراگون ۸۱۰ را بتوان تجربه تلخی هم برای کوالکام و هم شرکای تجاری آن دانست، جایی که به‌واسطه برخی مشکلات این چیپست همچون گرمای زیاد، بسیاری عطای استفاده‌اش را به لقایش بخشیدند و ال‌جی هم مجبور شد برای G4 از نسخه ۸۰۸ که ضعیف‌تر بود اما مشکلات ۸۱۰ را نداشت، بهره بگیرد. اما این‌بار از قوی‌ترین چیپست این کمپانی یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ استفاده شده است که به همراه واحد گرافیکی آدرنو ۵۳۰ و ۴ گیگابایت رم، مجموعه بسیار خوبی را به‌وجود آورده است.

LG G5 5

البته یک نسخه دیگر از این گوشی با چیپست اسنپدراگون ۶۵۲ و ۳ گیگابایت رم نیز عرضه می‌شود و امیدواریم گوشی قدرتمنده در کشور ما عرضه شود!

دوربین

یکی از بخش‌هایی که این روزها سازندگان بر روی آن تمرکز زیادی کرده‌اند، همین بخش دوربین است، چرا که کاربرد بسیار زیادی نیز بین کاربران داشته و به طور حتم یک دوربین خوب، می‌تواند خریداران زیادی را نیز سمت محصول تولیدی آن‌ها بیاورد. ال‌جی در این بخش نیز دست به ابتکار زده و از دو لنز ۱۶ و ۸ مگاپیکسلی در پشت بهره گرفته است. لنز ۱۶ مگاپیکسلی دارای f/1.8 بوده و وظیفه اصلی در عکاسی را برعهده دارد و لنز دوم بیشتر از همه به شما کمک می‌کند تا زاویه دید پهناورتری را در عکس گرفتن در اختیار داشته باشید. دو تصویر زیر، حاصل هنرنمایی این دوربین است.

LG G5 1 LG G5 2

در بخش سلفی هم ال‌جی از یک لنز ۸ مگاپیکسلی با f/2.0 بهره گرفته و شاید اگر از همان ترکیب موفق گوشی V10 در این بخش استفاده می‌کرد، حجت را بر مصرف کننده‌اش تمام کرده بود که بهترین دوربین جلو و عقب را به صورت هم‌زمان در اختیارش قرار داده است.

LG G5 3

سایر امکانات

ال‌جی G5 دارای ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی است که از طریق کارت حافظه جانبی تا ۲۰۰ گیگابایت دیگر نیز می‌توانید آن را ارتقا دهید. همان طور که گفته شد، ماژول‌های جالبی چون های‌فای یا دوربین نیز به آن افزوده می‌شود و درگاه مفیدی چون مادون قرمز همچنان بر رویش وجود دارد. باتری در نظر گرفته شده برای G5 یک نمونه ۲۸۰۰ میلی‌آمپری است که حداقل بر روی کاغذ، چنگی به دل نمی‌زند اما بایستی تا تست‌های اصلی‌اش صبر کرد، شاید که فراتر از حد تصور عمل کند.

LG G5 13

ضمن اینکه این گوشی با اندروید مارشمالو به صورت پیش فرض عرضه می‌شود و در چهار رنگ نقره‌ای، خاکستری، طلایی و صورتی در بازار موجود خواهد بود.

LG G5 14

به همراه G5‌ یک کاور هوشمند نیز عرضه خواهد شد که چهره جالبی دارد. به کمک این کاور می‌توانید حتی از پشت کیس نیز به مکالمات خود پاسخ دهید و حتی دیگر نیازی به باز کردن آن و یا استفاده از پنجره تعبیه شده بر رویش ندارید.

LG G5 18

پیش‌بینی می‌شود قیمت عرضه شده این گوشی برای بازار کشورمان کمی بیشتر از ۲ میلیون تومان باشد.

نوشته بررسی اولیه ال‌جی جی5 (G5): خلاق باش! اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.