بررسی اپلیکیشن دیوان: گنجینه‌ای برای دوستداران ادبیات!

بررسی اپلیکیشن دیوان: گنجینه‌ای برای دوستداران ادبیات!

شعر جزیی جدا نشدنی از زبان فارسی است و علاقه به شعر و شاعری حسی مشترک میان همه ایرانیان است، البته اگر یک عاشق واقعی شعر باشید و بخواهید مجموعه‌ای عظیم از کتاب‌های دیوان را با خود حمل کنید بدون شک به مشکل برمی‌خورید. در اینجاست که فناوری دست دوستی را به سمت شما دراز کرده تا بتوانید به ساده‌ترین حالت ممکن گنجینه‌ای غنی از ادبیات پارسی را در اختیار داشته باشید. اپلیکیشن “دیوان” ساخته گروه HiSoft، پروژه‌ای رایگان است که مجموعه‌ای از آثار مهم‌ترین مفاخر ایرانی در زمینه ادبیات را گردآوری کرده است. در ادامه نگاهی بر این اپلیکیشن خواهیم داشت تا با دیوان بیش‌تر آشنا شویم.

 

رابط کاربری دیوان به‌گونه‌ای طراحی شده است که حتی با اولین اجرا می‌توانید به صورت کامل با بخش‌های مختلف آشنا شوید و به‌خوبی از آن بهره بگیرید. در ابتدای ورود می‌توانید به صورت پیش‌فرض به کلیات پنج شاعر حافظ، سعدی، مولوی، سهراب و فروغ فرخزاد دسترسی داشته باشید. صفحه نخست دیوان به سه بخش تقسیم شده است: شعرای کلاسیک، شعرای معاصر و هم‌چنین بخش سایر کتاب‌ها. در بخش شعرای کلاسیک می‌توانید آثار شاعران گذشته ایران را در اختیار داشته باشید. البته این بخش شامل فال حافظه هم می‌شود که تفاوت آن با دیوان حافظ در ارایه تعبیر غزل در بخش زیرین هر شعر است. همان‌طور که از عنوان بخش شعرای معاصر مشخص است در این قسمت می‌توانید به آثار شعرایی هم‌چون سهراب سپهری، فروغ فرخ‌زاد و … دسترسی داشته باشید. بخش سایر نیز برای کتاب‌های متفرقه قرار گرفته است که فعلا تنها محدود به قرآن کریم است.

با انتخاب نام هر شاعر می‌توانید به مجموعه آثار آن شاعر دسترسی پیدا کنید، طراحی این بخش‌ها به گونه‌ای صورت گرفته است که به ساده‌ترین صورت ممکن به آثار دسترسی داشته باشید.

همان‌طور که در ابتدا بیان شد دیوان به صورت پیش‌فرض آثار ۵ شاعر را قرار داده است، برای دسترسی به مجموعه آثار افراد دیگر می‌بایست آن‌ها را دانلود کنید، برای دریافت کتاب‌های بیش‌تر می‌توانید علامت + موجود در پایین صفحه را لمس کنید. پس از لمس به صفحه‌ای جدید منتقل می‌شوید که در حال حاضر آثار ۲۴ شاعر کلاسیک و معاصر را در بر می‌گیرد. با انتخاب هر شاعر پنجره‌ای جداگانه به نمایش درخواهد آمد که در آن می‌توانید اطلاعاتی از شاعر را بخوانید و هم‌چنین مجموعه آثار آن شاعر را دانلود کنید. برای دانلود تنها کافیست علامت پیکان رو به پایین را لمس کنید.

دیگر بخشی که در صفحه اصلی می‌توایند آن را بیابید، امکان جستجو در متن اشعار است. برای دسترسی به بخش جستجو دو راه وجود دارد، اول اینکه از بخش بالایی صفحه اصلی علامت ذره‌بین را لمس کنید و مستقیما به بخش جستجو منتقل شوید. هم‌چنین با فشردن ≡ و بازشدن بخش منو می‌توانید به منوی جستجو مراجعه کنید. در بخش جستجو می‌توانید کلمه کلیدی مورد نظر را تایپ کنید تا لیست اشعاری که شامل آن کلمه می‌شوند برایتان به نمایش دربیاید. البته اگر قصد دارید تنها در ابیات یک شاعر به جستجو بپردازید با لمس عبارت “جستجو در: همه شعرا”، شخص مدنظر را انتخاب کنید.

اگر در خواندن متون مشکل دارید و دوست دارید با فونتی بزرگ‌تر به مطالعه بپردازید می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات، تغییرات مدنظرتان را اعمال کنید. برای دست‌یابی به منوی تنظیمات می‌توانید علامت ≡ در بالای صفحه را لمس کنید و عنوان تنظیمات را انتخاب کنید. از دیگر بخش‌های منوی اصلی دیوان می‌توان به شعر تصادفی، اشعار برگزیده و درباره اشاره کرد.

بدون شک دیوان یکی از برترین اپلیکیشن‌های کتاب خوانی فارسی است که به صورت انحصاری به موضوع ادبیات می‌پردازد. استفاده و دریافت تمامی آثار ارایه شده در این اپلیکیشن رایگان است، اما برای حمایت از سازندگان می‌توانید به صورت دلخواه مبلغی را پرداخت کنید، هم‌چنین اگر به جمع حامیان دیوان بپیوندید، تبلیغات اپلیکیشن نمایش داده نمی‌شوند.

نوشته بررسی اپلیکیشن دیوان: گنجینه‌ای برای دوستداران ادبیات! اولین بار در پدیدار شد.