بررسی اپلیکیشن X-plore: همان رفیق قدیمی و دوست‌داشتنی!

به جرات می‌توان گفت کمتر کسی را پیدا خواهید کرد که در سال‌های گذشته یک گوشی با سیستم‌عامل سیمبین داشته باشد ولی اپلیکیشن معروف و محبوب X-plore را نشناسد. برنامه‌ای که در همان روزهای ابتدایی عرضه‌اش، توانست کاربران بسیاری را به سمت خودش جذب کند، به‌طوری که طولی نکشید که در صدر برنامه‌های محبوب زمان خودش قرار گرفت و حسابی هم برای خودش اسم و رسمی برپا کرد.

حالا این فایل منیجر دوست‌داشتنی روزهای دیرینه سیستم‌عامل سیمبین، با همان شکل و شمایل آشنای خودش برای پلتفرم اندروید نیز ارایه شده است. در این مقاله قصد داریم به این رفیق سال‌های دور از خانه نگاهی بیاندازیم و ببینیم عرضه این برنامه به منزله یک شروع موفقیت آمیز دوباره برای برنامه X-plore خواهد بود یا خیر!

همان‌طور که می‌دانید، اپلیکیشن‌های مدیریت فایل در پلتفرم اندروید بسیار متنوع هستند و X-plore برای این‌که جای خود را در میان کاربران باز کند، مسلما راه سختی درپیش دارد. درحالی‌که امروزه بیشتر این‌گونه برنامه‌‌ها به سمت بهره‌گیری از جلوه‌های بصری بیشتر حرکت می‌کنند، این فایل منیجر سعی کرده با حفظ اصالت، ظاهر خودش را دست‌خوش تغییر نکند تا بتواند دوباره کاربران قدیمی را راضی نگه داشته و برای نصب این برنامه مجاب کند.

از سوی دیگر داشتن ظاهری متفاوت در مقایسه با همه اپلیکیشن‌های فعال در این زمینه، باعث می‌شود تا اغلب کاربران برای یک‌بار هم که شده، تصمیم به نصب این اپ بگیرند و دنیایی متفاوت را تجربه کنند.

بررسی اپلیکیشن X-plore

پس از نصب این برنامه، احتمالا اولین چیزی که شما را سردرگم می‌کند، نحوه قرارگیری پوشه‌ها و دکمه‌های کاربردی است. درست است که ساختار درختی این فایل منیجر به کاربر اجازه می‌دهد همیشه در یک نگاه به تمامی فایل‌ها و فولدرها دسترسی داشته باشد ولی اگر کسی پیش از این، با نرم‌افزارهای پرطرفدار در این زمینه مانند: ES File Manager و… کار کرده باشد در چند دقیقه اول استفاده از این اپلیکیشن همه‌چیز سخت‌تر از آنچه که هست، به نظر می‌رسد.

اما پس از گذارندن دقایق ابتدایی کار با این برنامه، به ناگهان آن روی سکه ظاهر شده و وجه تمایز این برنامه با دیگر همتایانش نمایان می‌شود. سهولت در استفاده، دسترسی آسان، از همه مهم‌تر ساختار نمایش درختی فولدرها به کاربر اجازه می‌دهد در کمترین زمان و در یک محیط حرفه‌ای تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند.

با استفاده از آیکون “تیک” موجود در کنار هر فایل می‌توانید آنها را انتخاب کرده و از طریق لیست موجود در سمت راست، در کسری از ثانیه آن را کپی یا انتقال دهید. در این برنامه خبری از منوهای پیچیده و ناکارآمد نیست و با هربار استفاده از آن بیشتر احساس می‌کنید که چقدر همه‌چیز ساده‌تر شده و چرا زودتر برای نصب این فایل منیجر اقدام نکرده‌اید!

بررسی اپلیکیشن X-plore

علاوه بر گزینه‌های معمول، این اپلیکیشن پا را فراتر نهاده و در صورتی که اسمارت‌فون شما روت باشد، امکان دسترسی به فایل‌های سیستمی را هم برای‌تان فراهم می‌کند تا به راحتی موارد غیرضروری را حذف کنید. البته توصیه می‌کنیم در این زمینه به‌شدت محتاط باشید.

همچنین در قسمت App manager لیست تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی را پیش روی‌تان به نمایش می‌گذارد و می‌توانید آنها را از همین طریق پاک یا ارسال کنید. مخفی کردن فایل‌‌ها، پشتیبانی از فضای ابری، نمایش پرونده‌های به اشتراک گذاشته شده روی شبکه LAN و بازکردن فایل فشرده بدون نیاز به یک اپلیکیشن دیگر فقط چند نمونه از قابلیت‌های کاربردی این نرم‌افزار هستند.

بررسی اپلیکیشن X-plore

اگر هنوز برای نصب X-plore تصمیمی نگرفته‌اید، خوب است بدانید که سورپرایز ویژه این برنامه در قسمت Disk map قرار دارد. با انتخاب حافظه داخلی، کارت حافظه یا حتی یک بخش دل‌خواه و لمس این گزینه، نقشه‌ای واقعا کاربردی و مفید به کاربر نشان داده خواهد شد که می‌توانید توسط مستطیل‌هایی رنگی میزان حجم اشغال شده از حافظه توسط هر فولدر را به‌صورت جداگانه مشاهده می‌کنید.

به عنوان نمونه با این قابلیت به آسانی می‌توانید بفهمید که پوشه نرم‌افزار تلگرام چقدر از حافظه دستگاه‌تان را پر کرده و کدام بخش از آن را نیاز دارید مخفی یا حذف کنید. حتی از طریق این نقشه می‌توانید کل یک فولدر را با دیگران به اشتراک بگذارید و واقعا باید توسعه‌دهندگان این برنامه را به‌خاطر استفاده از چنین امکان مفیدی تحسین کرد.

بررسی اپلیکیشن X-plore

از دیگر ویژگی‌های برنامه مورد بحث، می‌توان به پشتیبانی از زبان فارسی و شخصی‌سازی بخش‌های مختلف مانند: تم برنامه و گزینه‌های موجود در لیست کناری اشاره نمود. از قسمت تنظیمات نیز می‌توان یک پسورد یا حتی اثر انگشت برای محافظت از برنامه تعریف کرد تا فقط خودتان به این فایل منیجر و موارد مخفی شده دسترسی داشته باشید.

نرم‌افزار X-plore توانسته با قرار دادن امکانات چند اپ در خودش، کاربر را از نصب برنامه‌های مختلف بی‌نیاز کند و از سوی دیگر هم با بهره‌گیری از سادگی و قابلیت‌های متنوع مانند: دیسک مپ و… مسلما در آینده افراد بیشتری را به سوی خودش جذب خواهد کرد.

نوشته بررسی اپلیکیشن X-plore: همان رفیق قدیمی و دوست‌داشتنی! اولین بار در پدیدار شد.