بررسی بازی محافظ زمین: نبرد با بیگانگان!

بررسی بازی محافظ زمین: نبرد با بیگانگان!

محبوبیت سری‌بازی‌های Sky Force Reloaded موجب شد سازندگان دیگری نیز به ساخت بازی‌های با سبک مشابه مشغول شوند. در حقیقت کنترل یک هواپیما که دایما در حال تیراندازی است و در میان انبوهی از دشمنان پیش می‌رود، تجربه لذت‌بخشی را در دیوایس‌های همراه خصوصا با صفحات لمسی به ارمغان می‌آورد. بازی محافظ زمین، یکی از عناوین ایرانی است که توسط استودیو مترسک توسعه یافته است، حال و هوای این بازی مشابه با Sky Force Reloaded بوده و با داشتن یک گیم‌پلی ساده می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. در ادامه نگاهی دقیق‌تر بر این بازی خواهیم داشت.

گیم‌پلی

بدون شک مهم‌ترین بخش در بازی‌های کژوال را گیم‌پلی به خود اختصاص می‌دهد. در محافظ زمین شما کنترل یک هواپیما را برعهده دارید که در میان انبوهی از دشمنان قرار گرفته است و می‌بایست یک تنه تمام آن‌ها را تار و مار کنید. مطمئنا این ایده بسیار تکراری به نظر می‌رسد اما اگر توسعه دهنده بتواند کمی چاشنی خلاقیت را به آن اضافه کند، مقداری از این کلیشه کاسته می‌شود. محافظ زمین با افزودن تنوع برای انتخاب هواپیماها و هم‌چنین سلاح‌های مورد استفاده، گیم‌پلی را اندکی تغییر داده است.

در محافظ زمین همه چیز به یک‌باره آغاز می‌شود و هیچ داستانی حتی در ساده‌ترین صورت آن وجود ندارد. در واقع در محافظ زمین به یک‌باره خود را میان انبوهی از دشمنان می‌بینید که به صورت مداوم به شما تیراندازی می‌کنند. پس از اینکه تعداد مشخصی از آن‌ها را از بین بردید مرحله به اتمام رسیده و به مرحله جدید وارد می‌شوید، در مرحله جدید نیز اوضاع به همین منوال خواهد بود و این چرخه تا پایان 25امین مرحله ادامه خواهد داشت.

در واقع محافظ زمین، از فقر داستان در رنج است و کاربر حتی تا انتهای بازی نیز نمی‌تواند دلیل این همه خشونت و تیراندازی را متوجه شود و شاید تنها سرنخی که از داستان در اختیار ما قرار می‌گیرد، نام این بازی باشد که حاکی از محافظت از زمین در برابر عوامل مهاجم است، داستانی به شدت تکراری و بدون هیچ‌گونه خلاقیت! البته باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از بازی‌های این سبک، بر پایه گیم پلی استوار هستند و داستان خاصی ندارند زیرا نیازی هم به این قضیه نیست.

3 نوع راکت و 5 نوع جنگنده تمام آن چیزی است که استودیو مترسک برای ارتقای کاربر در نظر گرفته است. در هر مرحله سه جان به شما تعلق می‌گیرد که با کمک آن می‌توانید مرحله را به اتمام برسانید. شمار و تنوع دشمنان در سطح خوبی قرار دارد، هرچند هیچ‌کدام از آن‌ها ویژگی منحصر به فردی را ندارند و صرفا در تعداد تیرهایی که به صورت همزمان از آن‌ها شلیک می‌شود، تفاوت وجود دارد.

محافظ زمین، گیم‌پلی روان و سرگرم‌کننده‌ای دارد اما نمی‌تواند با بازی‌های هم‌سبک و در کلاس جهانی به رقابت بپردازد. اما اگر بخواهیم با نمونه‌های تولید شده در داخل آن را مقایسه کنیم، بایستی نمره قبولی را به بازی اعطا کرد.

نکته: تنها 5 مرحله از این بازی به صورت رایگان است!

گرافیک

حجم 90 مگابایتی این بازی با توجه به گیم‌پلی ساده آن، می‌تواند نویددهنده گرافیک خوب و قابل توجهش باشد. باید بگوییم این موضوع تا حد زیادی صحت دارد. طراحی محیط بسیار زیباست اما جزییات آن چندان زیاد نیست. در بخش طراحی هواپیماها و هم‌چنین افکت‌هایی هم‌چون انفجار و تیراندازی، عملکرد قابل قبولی را شاهد هستیم. طراحی این بازی به‌گونه‌ای صورت گرفته است که به خوبی حس و حال اصلی ماجرا را به کاربر القا می‌کند. عملکرد بازی محافظ زمین در بخش گرافیک نمره قبولی را کسب می‌کند،

صداگذاری

موسیقی اصلی بازی، بسیار آرام و مناسب با فضای بازی است. اگرچه انتظار می‌رفت در طول بازی موسیقی با هیجان بیش‌تری انتخاب شود اما موسیقی فعلی نیز با فضای بازی هماهنگ بوده و خالی از اشکال است. صداگذاری افکت‌هایی هم‌چون انفجار بسیار مناسب است اما صدای در نظر گرفته شده برای تیراندازی، بیش‌تر از آنکه حس و حال یک بازی جدی را تداعی کند، یادآور فیلم‌های علمی و تخیلی سال‌های بسیار دور است!

به هر حال بخش‌ صداگذاری محافظ زمین یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود، استفاده درست و به جا از موسیقی و افکت‌های صوتی موجب می‌شود بخش صدای این بازی هم‌چون اکثر عناوین آزاردهنده نباشد و حتی کاربر مشتاق باشد این بازی را با صدای بلند انجام دهد!

جمع‌بندی بازی محافظ زمین

محافظ زمین یک بازی ساده و با گیم‌پلی آشناست که می‌تواند ساعاتی شما را به خود مشغول کند. این بازی هیچ‌گونه پیچیدگی خاصی را ندارد و از این رو کاربران با سن کم‌تر نیز می‌توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. بخش گیم‌پلی محافظ زمین دربرگیرنده خلاقیت خاصی نمی‌شود و صرفا یک نمونه مشابه با دیگر عناوین در این سبک است، اما در بخش گرافیک عملکرد قابل قبولی را شاهد هستیم.

بدون شک محافظ زمین می‌تواند شایسته امتحان کردن باشد، در واقع این بازی در نگاه اول بسیار جذاب به نظر می‌رسد و شاید برای بسیاری کشش لازم برای ادامه دادن و به پایان رساندن را هم داشته باشد، از این رو می‌تواند به صورت یک بازی سرگرم‌کننده به آن بنگرید.

نوشته بررسی بازی محافظ زمین: نبرد با بیگانگان! اولین بار در پدیدار شد.