بررسی بازی Chess Live: لذت شطرنج مجازی!

شطرنج‌ یکی از سرگرمی‌های باستانی است که بعد از گشت‌و‌گذار از چندین کشور با فرهنگ‌های مختلف٬ حالا دراختیار ما قرار گرفته است. اما امروزه نحوه بازی کردن آن کمی با گذشته تفاوت دارد. بازی Chess Live بسیار سرگرم کننده بوده و تنها قصدش این است که شطرنج‌ متفاوتی را برای‌مان به ارمغان بیاورد. این گیم تاکنون بیش‌از 10 میلیون‌ بار از پلی‌استور دانلود شده و امتیاز 4.1 از 5 را از هزاران‌ هزار کاربر کسب کرده است.

این گیم توسط استودیو Italy Gamer توسعه یافته و بعضی‌ اوقات آپدیت‌هایی برای رفع‌ باگ‌ و بهبود جزئیات دریافت می‌نماید. اگر دوست‌دارید که با این بازی جذاب تقریبا 4 مگابایتی بیش‌تر آشنا شوید٬ پس با ما همراه باشید…


شما یک حریف را برمی‌گزینید و سپس با آن به رقابت می‌پردازید. البته این حریفان بسیار متنوع‌ هستند و آزادی عمل زیادی را به کاربر می‌دهند. به شما این امکان داده شده است تا با هوش مصنوعی به رقابت بپردازید، با دوست‌تان شطرنج‌بازی کنید یا این‌که حریفان آنلاین را انتخاب کنید. بردن یا باختن در این گیم٬ کاملا به مهارت شما در شطرنج بستگی دارد و اصلا فکر نکنید که حریف‌تان (حتی هوش مصنوعی) یک خنگول به‌تمام معناست! بلکه همیشه تصور کنید که با برترین پلیرها درحال رقابت هستید. لازم به ذکر است که اگر در قسمت «آنلاین» بازی٬ یک رقابت را برنده شوید٬ برای‌تان امتیازی ثبت می‌گردد و نام شما مستقیم در لیست بازیکنان موفق می‌رود. لکن باید همین‌جا بگوییم که اگر به اینترنت متصل باشید٬ همیشه تبلیغاتی در بخش پایین صفحه می‌بینید و اگر به آن عادت نکنید٬ به احتمال زیاد از بازی بیزار می‌شوید.

یکی از ویژگی‌های خوب بازی Chess Live، انتخاب سطح باهوشی حریف غیرواقعی‌تان است. پس اگر مبتدی و تازه‌کار هستید٬ بهتر است سطح 1 را برگزینید تا به‌صورت دل‌خراشی نبازید! قوانین بازی هم مانند دنیای واقعی هستند و شما یک تایم محدود (برای فکرکردن) در اختیار دارید که بین 2 تا 5 دقیقه است. همین سبب می‌شود تا در رقابت با حریفان واقعی و آدمیزاد کمی وقت داشته باشید و بهترین حرکت را انتخاب نمایید. (خوشبختانه یا بدبختانه) سازندگان بازی امکان این را فراهم کرده‌اند تا بتوانید به حرکات قبلی خود نگاهی بیاندازید و با چشمانی باز حرکت بعدی را انجام دهید. اما این گزینه فقط مخصوص به شما نیست و به‌طور حتم حریف‌تان نیز از دکمه آندو بهره می‌گیرد. دیگر قابلیتی که ما را شیفته این بازی کرد٬ هوش موصنوعی دم‌دست آن است. شما حتی در بخش «بازی 2 نفره» نیز (اگر دوست‌تان از بازی خسته شد) می‌توانید٬ هوش مصنوعی را به‌کار بیاندازید تا بازی را ادامه بدهد.

گرافیک یکی از اصلی‌ترین بخش‌های یک بازی بوده و سازندگان باید به این قسمت توجه زیادی داشته باشند. اما متاسفانه این گیم از داشتن گرافیکی چشم‌نواز و دلربا بی‌بهره است. همه‌چیز بیش‌تر شبیه چند عکس بی‌کیفیت هستند که گاهی‌اوقات یک حرکت ناچیز نیز دارند. ولی فونت‌ها دل‌پذیر‌تر هستند و حس‌و‌حال قرون وسطی را به آدم القا می‌کنند. مهره‌ها نیز بسیار بی‌کیفیت و با پایین‌ترین رزولوشن طراحی شده‌اند و حرکت‌های آن‌ها بسیار خشک و غیرواقعی است. چراکه بعضی‌اوقات مهره‌ها از روی هم رد می‌شوند! مثلا مهره «اسب» هیچ پرشی انجام نمی‌دهد و تنها مهره‌های «سرباز» را زیر می‌گیرد تا به جایگاهش برسد! همین‌ها سبب شده تا گرافیک اصلا به واقعیت نزدیک نباشد و کم‌تر کاربری با آن احساس نزدیکی کند. انیمیشن‌های Chess Live هم بسیار تند هستند و اگر بخواهیم صادق باشیم٬ باید بگوییم که دراصل هیچ انیمیشنی وجود ندارد! این یک گناه نابخشودنی است که توسعه‌دهنگان مرتکب شده‌اند.

اما بیایید به نیمه پر لیوان نگاه کنیم. همین انیمیشن‌ها سبب می‌شوند تا هرفرمانی فی‌الفور انجام گیرد و یقین داشته باشید که بازی Chess Live در انجام دستورات شما هیچ تعللی نمی‌کند. صفحه شطرنج تنها یک تصویر است و حتی شما نمی‌توانید که آن را عوض کنید. ناگفته نماند که سازندگان این گیم سعی کرده‌اند تا همه المان‌ها شبیه چوب یا هم‌رنگ آن باشند. این امر سبب شده تا با یک‌نگاه به این بازی٬ حال‌و‌هوایی نوستالژیک داشته باشید و در خاطرات گذشته غرق شوید. از قلم نیافتد که به کاربر این امکان داده شده است تا شکل‌و‌شمایل مهره‌ها را عوض کند که ما به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم که آن‌ها را تعویض کنید. چراکه وضعیت گرافیک آن مهره‌ها بدتر است و یک نقاشی کاملا 2 بعدی‌اند. ما ترجیح می‌دادیم که حجم بازی کمی بیش‌تر بود و به جایش مقداری گرافیک بهبود پیدا می‌کرد یا حداقل مهر‌ه‌ها به‌شکل زیباتر و دل‌چسب‌تری طراحی می‌شدند.

صداگذاری یک امر مهم است که باید در هربازی جدی گرفته شود اما وقتی قصد دارید که شطرنج بازی کنید، مسلما باید در سکوت کامل باشید و اینکه از بازی بخواهیم که موزیک هیجان‌انگیزی را پخش کند، انتظار بی‌جایی است. با این حال شما اگر دکمه برگشت یا شروع بازی (یا هرگزینه دیگری) را لمس نمایید٬ صدای کلیکی می‌شنوید. آن‌قدر این صدا شفاف و واقعیست که فکر می‌کنید درحال کار با ماوس کامپیوتر هستید. اما صدای حرکت مهره اصلا جذاب نیست و شما را وادار می‌کند که صوت‌های جانبی را غیرفعال کنید.


نکات مثبت:

  • حجم کم
  • امکان بازی دونفره با دوستان
  • وجود هوش مصنوعی
  • امکان بازی به‌صورت آنلاین با دیگر پلیرهای «واقعی»
  • تنظیم سطح سختی گیم در 6 حالت

نکات منفی:

  • تبلیغات مزاحم
  • گرافیک ناامیدکننده

نوشته بررسی بازی Chess Live: لذت شطرنج مجازی! اولین بار در پدیدار شد.