بررسی بازی CookingMama: سبک جدید آشپزی!

اگر از بازی‌های آشپزی و پخت‌وپز خوش‌تان می‌آید٬ پس حتما باید سری به بازی CookingMama بزنید. این بازی در دسته گیم‌های آموزشی قرار می‌گیرد و برای همین برای کسانی که علاقمند به آشپزی هستند٬ پیشنهاد می‌شود. این بازی تاکنون بیش‌ از 10 میلیون‌بار از فروشگاه گوگل دانلود شده و امتیاز 4.2 از 5 را هزاران کاربر کسب کرده است.

اگر می‌خواهید که با این گیم دوست‌داشتنی و تقریبا 50 مگابایتی بیش‌تر آشنا شوید٬ پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید…


گیم‌پلی و داستان می‌تواند٬ یک عامل مهم برای جذب کاربران باشد. خوشبختانه سازندگان گیم مذکور به این موضوع توجه‌ ویژه‌ای داشته‌اند. اغلب اوقات همراه شما یک دختر شاد و سرزنده است که مدام می‌خواهد که کمک‌تان کند تا خوراکی‌های بهتری را آماده کنید. البته او حرف نمی‌زند و از طریق متن‌های انگلیسی که به شما ارسال می‌نماید٬ آموزش‌های لازم را بازگو می‌کند.

داستان بازی مانند یک غذا درست‌کردن است و کاربر باید در هر نوبت یک کیک یا شیرینی تمام‌عیار بپزد. تمام وسایل مورد نیاز هم در اختیار شماست تا از این‌ نظر هیچ کمبودی نداشته باشید. البته بازی به 2 شکل اجرا می‌گردد که یکی با تمرین و آموزش همراه است و دیگری فقط شمایید و باید غذای موردنظر را درست کنید!

ما توصیه می‌کنیم که اگر در کار آشپزی تازه‌کار هستید٬ نخست قسمت «تمرین و آموزش» را برگزینید و بعد از این‌که تمام و کمال یاد گرفتید٬ سراغ تب «درست‌کردن» بروید. هرجا که پا بگذارید٬ آن دختر پرجنب‌ و‌ جوش هم هست و همیشه‌ خدا حرفی برای گفتن دارد. لکن بعضی‌اوقات٬ مثلا زمانی که ببازید یا ببرید٬ چند کلمه انگلیسی هم به زبان می‌آورد که ما فکر نکنیم، لال است! ولی پختن غذا در بازی CookingMama به همین سادگی است.

یک ساعت کوچولو در کنج صفحه وجود دارد و باید مدام به آن نگاه کنید تا وقت‌تان را مدیریت نمایید و بازی را نبازید. ناگفته نماند که (برخلاف دنیای واقعی) در این بازی هرکاری را باید با ترتیبی خاص انجام بدهید و مثلا نمی‌توانید (به‌صورت ناگهانی) از بخش خامه به قسمت تستر بپرید. همان‌طور که گفتیم٬ بایستی با نظم پیش برید تا برنده شوید و 3 ستاره را دریافت نمایید. تقریبا اغلب المان‌ها به شکلی واقعی حضور پیدا کرده‌اند و کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند٬ کیک یا شیرینی شما را خراب کند و آن دختر چشم درشت را از شما ناامید سازد. پس دقت کنید!

گرافیک بخشی است که در بازی CookingMama به 2 صورت مختلف وجود دارد. یکی سه‌بعدی و پر از جزئیات و رنگ‌ها و دیگری دو‌بعدی و چسبیده به صفحه‌نمایش گوشی! مثلا همین دختر سرزنده و پرحرف٬ درحالی که در پس‌زمینه‌ عکس‌ مانند و مرده حضور دارد٬ سه‌بعدی طراحی شده است. بیش‌تر اجزای پنجره‌ها نیز اصلا تکانی نمی‌خورند و اگر کمی دقت کنید٬ می‌توانید آثار طراحی نوستالژیک را نیز در آن‌ها بیابید. البته باید این را بگوییم که همان‌هایی که به‌صورت سه‌بعدی کشیده شده‌اند٬ بسیار چشم‌گیر و دلچسب هستند و خیلی‌ واقعی به‌نظر می‌آیند.

برخی از عکس‌ها مانند صفحه‌ لودینگ٬ بی‌کیفیت طراحی شده‌اند و به‌وضوح می‌توان رنگ‌های مرده و گوشه‌های تیز و پیکسلی را در آن‌ها مشاهده نمود. المان‌های آشپزی با دقت هرچه تمام‌تر درست شده‌اند و نمی‌توان هیچ گلایه‌ای از آن‌ها کرد. سازندگان حتی به کوچک‌ترین و کم‌اهمیت‌ترین جزئیات نیز توجه‌ بسیاری کرده‌اند و شاید همین دلیل دوگانگی گرافیک این بازیست.

یکی از بهترین مثال‌ها برای این‌که این وسواس را به شما نشان بدهیم٬ زمانیست که کاربر پیاز یا پیازها را خرد می‌کند و می‌خواهد آن‌ها را از سینی به ظرف منتقل کند. شما باید آن‌قدر این‌کار را با دقت و حوصله انجام بدهید که هیچ پیازی از ظرف بیرون نریزد. اگر سریع باشید و دقت کافی را نداشته باشید٬ برخی از پیازها روی میز می‌ریزند و این یک امتیاز منفی (لااقل برای خودتان) به‌حساب می‌آید. دخترک بازی هم مدام تکان می‌خورد و حرف‌هایی می‌زند و همین سبب می‌شود که فکر کنید، معلمی زبردست آموزش‌تان می‌دهد!

اما آشپزی که بدون صدا نمی‌شود. کاربر باید صداهای خردکردن میوه‌ها و غلات را بشنود و در سمفونی سرخ‌شدن استیک غرق شود. جای شکر دارد که همه این‌ها در گیم CookingMama حضور دارند و شما را خشنود می‌کنند. همان‌طور که از سازندگان این بازی انتظار می‌رود٬ حتی به کوچک‌ترین ریزه‌کاری‌های آشپزی دقت کرده‌اند و صوتی کم‌ و‌ بیش واقعی برای آن‌ها قرار داده‌اند. زمانی‌که در منوهای بازی درحال گشت‌ و‌ گذار هستید٬ آهنگی با ریتمی (نسبتا) تند پخش می‌شود و شما را به حرکت وا می‌دارد. همین موزیک شروع خوبی برای یک آشپزی طولانی است. حتی زمانی که خوراکی یا کیکی می‌پزنید٬ یک موسیقی (با همان ریتم نسبتا تند) البته با پیانو برای شما پخش می‌گردد و اصلا تمرکزتان را برهم نمی‌زند٬ بلکه سبب می‌گردد تا با دقت بیش‌تر و حس‌ و‌ حال شادتری به آشپزی بپردازید.


نکات مثبت:

  • گیم‌پلی جذاب و واقعی
  • گرافیک سه‌بعدی (البته در بعضی قسمت‌ها)
  • صداگذاری عالی

نکات منفی:

  • بعضی از المان‌ها و بخش‌ها به‌صورت دوبعدی و بی‌کیفیتی طراحی شده‌اند

نوشته بررسی بازی CookingMama: سبک جدید آشپزی! اولین بار در پدیدار شد.