بررسی مشخصات فنی رنو تلیسمان + قیمت در بازار ایران

شرکت خودروسازی فرانسوی رنو در سال ۲۰۰۱ تصمیم گرفت تا تحولی عظیم در روند خودروهای تولیدی خود ایجاد کند. به همین دلیل کمپانی رنو برنامه‌ای گسترده‌ برای تولید خودروهای جدید با ظاهری زیباتر و جذاب‌تر را آغاز نمود و یا همکاری شرکت رنو سامسونگ موتورز توسعه و طراحی خودروهایی جدید آغاز شد، این همکاری در نهایت منجر به رونمایی و تولید نسل جدید خودروی تلیسمان در سال ۲۰۱۵ شد.

گویا آی تی – طراحی این محصول جدید در سال ۲۰۱۲ قطعی شده بود و رنو مدت ۳ سال برای ابعاد فنی و ظاهری این خودرو وقت گذاشت تا محصول نهایی خودرویی بی نقص و عالی باشد.
کارلوس گون؛ مدیر عامل شرکت رنو در ۶ ژوئیه ۲۰۱۵ خودروی تلسیمان را معرفی کرد و کمی بعد نیز این خودرو در در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به صورت عمومی به نمایش درآمد. در حال حاضر خودروی تلیسمان در دو نسخه LFD و KFD تولید می‌شود و در تولید آن پلتفرم مشترک رنو و نیسان با نام CMF-CD بکار رفته است.
زمان معرفی این محصول شاید تصور نمی‌کردیم روزی بتوان در ایران این محصول را خریداری کرد، اما در سایه برجام اکنون این خودروی ممتاز را در کشورمان به فروش می‌رسد.

بررسی مشخصات فنی رنو تلیسمان + قیمت در بازار ایران

طراحی بدنه
طراحی ظاهری تلیسمان حاکی از آن است که طراحان رنو مسیر جدیدی را در طراحی انتخاب کرده‌اند و نتیجه آن ظاهری جذاب، خشن و اسپرت برای تلیسمان است. تناسب و هماهنگی بین اجزای مختلف این محصول به وضوح به چشم می‌آید. نمای روبروی خودرو دارای چراغ‌هایی C شکل و جلو پنجره‌ای بزرگ و جذابی بوده که تکنولوژی LED pure vision زیبایی و جذابیت آن را چند برابر کرده، علاوه بر این نمای عقب این محصول کاملا با نمای روبرو همانگی داشته و به چشم نواز بودن طراحی افزوده است.
هنرنمایی طراحان رنو در نمای جانبی خودرو مشهود است، در این قسمت خطوط مختلف به خوبی بکار رفته است و به لطف رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی؛ استایلی زیبا را برای تلیسمان به ارمغان آورده است. رنو در طراحی داخلی اتاق خودرو نیز سعی داشته تا آسودگی و آسایش را برای سرنشینان فراهم آورد. طراحی خوب داخلی سبب شده تا سرنشیان فضایی کافی داشته باشند. کنسول میانی به یک تبلت ۸٫۷ اینچی مجهز بوده و داشبورد نیز دارای صفحه نمایش ۷ اینچی TFT است. سرنشینان با استفاده از سیستم multi sense می‌توانند نورپردازی محیط داخلی را تغییر دهند. صندلی‌ها مجهز به ماساژور بوده و دارای روکش چرمی هستند.

مشخصات فنی و پیشرانه
انواع نسخه‌های تلیسمان از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی استفاده می‌کنند. نسخه‌ی عرضه شده در ایران از پیشرانه بنزینی TCe 200 با استاندارد آلایندگی یورو ۶ با حجم ۱۶۱۸ سی‌سی استفاده می‌کند. حداکثر توان این پیشرانه ۱۹۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن ۲۶۰ نیوتن‌ متر است. بیشینه سرعت تلیسمان ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت بوده و ظرف ۷٫۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه EDC انتقال قدرت پیشرانه را به عهده دارد. باک سوخت تلیسمان ظرفیت ۵۱ لیتر بنزین را دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶٫۲ لیتر، در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
ابعاد بزرگ و سیستم ۴Control عملکردی بسیار خوبی را عرضه می‌کند؛ ولی اتاق این خودرو بخوبی در برابر سر و صدای موتور و… عایق نشده است.
رنو تلیسمان در ایران

امکانات و تجهیزات
از جمله امکانات و تجهیزات تلیسمان می‌توان اشاره کرد به سقف پانوراما، سیستم R-LINK نصب شده برروی تبلت ۸٫۷ اینچی، صفحه نمایش ۷ اینچی TFT و HEAD-UP و سیستم صوتی BOSE مجهز به ۱۳ بلندگو و ۶ اکولایزر، سیستم MULTI-SENSE، فرمان کمکی هوشمند، صندلی‌های ماساژور، صندلی‌های حافظه‌دار، تهویه مطبوع با استفاده از حالت ECO، ۲۵ لیتر فضای ذخیره‌سازی داخل خودرو با امکان سرد کردن مواد خوراکی و نوشیدنی، امکان دسترسی به صندوق عقب، سنسورهای اولتراسونیک، استارت دکمه‌ای، صندوق عقب با فضایی ۶۰۸ لیتری و کنترل فضای ۳۶۰ درجه خودرو، دوربین دید عقب، ۱۲ سنسور پارک، سنسور نور و باران، ماوس وسط و… .

ایمنی
کمپانی رنو توانسته ایمنی خوبی را برای تلیسمان به وجود آورد، تا جایی که این خودرو در سال ۲۰۱۵ توانست ۵ ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP دریافت کند. نسخه فول این محصول به امکاناتی همچون کروز کنترل هوشمند، هشدار دهنده سرعت بیش از حد، هشدار دهنده تغییر لاین خودرو، نمایش نقاط کور، تابلوخوان پیشرفته و … مجهز است.

این خودرو در دو نسخه E2 و E3 وارد بازار ایران شده و در حال حاضر نیز نسخه E3 تلیسمان با قیمتی در حدود ۱۹۰ میلیون تومان ارائه می‌ شود ولی در بازار قیمت آن به ۲۱۰ میلیون تومان هم می‌رسد. رقبای شوالیه فرانسوی محصولاتی از شرکت‌های کیاموتورز، هیوندای و تویوتا هستند که با توجه به جدیدتر بودن و جذابیت ظاهری، تلیسمان یه سر و گردن از رقبا بالاتر است.
تلیسمان در کشورهایی از جمله انگلستان، ایرلند، ژاپن، مالت، قبرس، سنگاپور، هنگ کنگ، مالزی، استرالیا و نیوزلند عرضه شده است، این خودرو در کره جنوبی با عنوان محصول مشترک رنو و سامسونگ به نام SM6 به فروش می‌رسد.