به‌احتمال‌ زیاد در آینده دیگر شاهد جیلبریک نخواهیم بود!

به‌احتمال‌ زیاد در آینده دیگر شاهد جیلبریک نخواهیم بود!

اگر صاحب یک دستگاه از کمپانی اپل باشید، حتما با لفظ جیلبریک آشنایی دارید. شکستن قفل محصولات اپل در حقیقت این امکان را می‌دهد که شما به فایل‌های سیستمی دسترسی پیدا کنید و همچنین برای آنلاک کردن آی‌فون نیز به آن نیاز دارید. در حقیقت با این کار محدودیتی که اپل بر روی دستگاه شما گذاشته را دور می‌زنید و بدین ترتیب می‌توانید نرم‌افزارهایی خارج از اپ استور را نصب کنید. همچنین می‌توانید امکاناتی را به دستگاه خود اضافه کنید که قبلا نمی‌توانستید آن کارها را انجام دهید. همه این‌ها توسط نرم‌افزاری به نام Cydia صورت می‌گیرد. در حقیقت جیلبریک را می‌توان به‌نوعی استفاده از حفره‌های امنیتی iOS نام‌گذاری کرد. اما امروزه سیستم‌عامل اپل حفره‌های امنیتی کمتری دارد به‌طوری‌که از آخرین جیلبریک یک سال می‌گذرد. به‌طوری‌که هکر معروف، لوکا تودسکو اعلام کرده که امسال آخرین سالی است که در این زمینه فعالیت خواهد کرد.

علاوه‌بر آن، سایت مادربرد با جی فریمن (طراح سیدیا)، نیکلاس آلگرا و مایکل وانگ مصاحبه‌ای انجام داده است. جی فریمن در گفتگو با این سایت می‌گوید:

دیگر کاربران آی‌فون نمی‌توانند گوشی خود را جیلبریک کنند.

همچنین آلگرا بیان کرد:

شکستن قفل اپل به نقطه پایانی خود رسیده است.

بدین ترتیب اگر کسی بتواند نسخه 11 سیستم‌عامل iOS را جیلبریک کند، می‌تواند نزدیک به 1 میلیون دلار از این کار عایدش شود. البته هکرهای حرفه‌ای فعلا در شرکت‌های بزرگ فناوری مشغول هستند و وقت کافی برای شکستن قفل اپل را ندارند. همچنین باید ذکر کرد که شرکت Keenlab روی این موضوع کار می‌کند اما هنوز نمی‌دانیم که آیا در دسترس عموم قرار می‌گیرد یا خیر. اگر وضع به همین منوال پیش برود در آینده‌ای نه‌چندان دور دیگر شاهد جیلبریک نخواهیم بود.

نوشته به‌احتمال‌ زیاد در آینده دیگر شاهد جیلبریک نخواهیم بود! اولین بار در پدیدار شد.