بوگاتی شیرون ، معرفی و بررسی یک ابرخودرو با قیمت ۳ میلیون دلار

بوگاتی شیرون مدل 2017

بوگاتی شیرون (Bugatti Chiron) یا کایرون ، آخرین محصول شرکت خودروسازی فرانسوی بوگاتی بوده و به همراه مدل قبلی تولیدی این شرکت، بوگاتی ویرون (Veyron) و هنسی ونوم (Hennessey Venom) سریع‌ترین خودروی جهان به حساب می‌آید.

تاریخچه شرکت بوگاتی

اولین خودروی ساخت بوگاتی Type 2 نام داشت و توسط اتوره بوگاتی (Ettore bugatti) در نمایشگاه خودروی میلان به نمایش درآمد. اولین خودروی مسابقه‌ای وی نیز Type 5 بود که از یک موتور بسیار بزرگ ۱۲.۹ لیتر نیرو می‌گرفت و در سال ۱۹۰۳ ساخته شد. در سال ۱۹۰۹ فرزند اتوره با نام ژان (Jean) متولد که نقس بسیاری در موفقیت این شرکت داشت. وی از طراحان اصلی مدل افسانه Type 57S بود و همچنین در سال ۱۹۳۵ رهبری تیم مسابقه بوگاتی را به عهده داشت.

بوگاتی Type 41

اتوره بوگاتی تصمیم به تاسیس یک شرکت اختصاصی برای تولید خودروهای خود گرفت و در سال ۱۹۰۹ به همکاری پیر د ویزکیا یکی از رانندگان مسابقه‌ای مشهور شرکت خودروسازی بوگاتی را تاسیس نمود. خاندان بوگاتی یکی از مشهورترین جواهرسازان منطقه بودند و این ظرافت و دقت موروثی در طراحی خودروهای این شرکت نیز دیده می‌شود. از اولین خودروی ساخت این شرکت می‌توان به مدل‌های Type 13 ، Type 22 و Type 23 اشاره کرد که در نمایشگاه خودروی پاریس سال ۱۹۱۹ به نمایش درآمدند.

بوگاتی Type 57

شرکت بوگاتی در سال ۱۹۹۸ به تملک گروه خودروسازی فولکس واگن (Volkswagen) در آمد و از آن زمان تا کنون با خودروهای تولیدی خود مانند انوع مدل‌های ویرون توانسته نام خود را به عنوان یکی از بزرگرترین و معتبرترین سازندگان خودروهای پرقدرت و ابرخودرو ثبت نماید.

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون که بر اساس نام یکی از رانندگان افسانه‌ای این شرکت لوئی شیرون (Louis Chiron) نامگذاری شده بود اولین بار در سال ۱۹۹۹ میلادی به عنوان یک خودروی مفهومی و با نام شیرون ۱۸/۳ معرفی شد. این خودرو توسط طراح مشهور و بنام ایتالیایی فابریزیو جیوجیارو (Fabrizio Giugiaro) و مدیر شرکت طراحی آیتال دیزاین (Italdesign) طراحی شد.

بوگاتی شیرون مفهومی مدل سال 1999 میلادی

در سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت نیز یک مدل مفهومی به نام بوگاتی ویژن گرن توریسمو (Bugatti Vision Gran Turismo) معرفی شد که پایه ساخت و طراحی بوگاتی شیرون به حساب می‌آید. این خودروی بسیار گرانقیمت که توسط خاندان سلطنتی کشور عربستان سعودی خریداری شد، نیرویی معادل ۱۶۵۰ اسب بخار را تولید می‌نمود.

بوگاتی شیرون مفهومی مدل سال 2015 میلادی

بوگاتی شیرون فعلی یک ابرخودروی ۱۶ سیلندر مجهز به یک موتور غول آسای ۸ لیتری است. این خودرو جایگزین بوگاتی ویرن ۱۶.۴ بوده که قدرتی برابر با ۱۰۰۱ اسب بخار داشت. ویرون ۱۰ سال در خط تولید قرار داشت و به تعداد ۴۵۰ دستگاه ساخته شد.

bugatti chrion review (7)

موتور و پیشرانه

موتور استفاده شده در بوگاتی یک نمونه ۱۶ سیلندر خورجینی ۶۴ سوپاپه با آرایش W بوده که حجمی برابر با ۷۹۹۳ سی سی دارد. توان تولیدی این موتور برابر با ۱۴۷۹ اسب بخار بوده که در دور موتور ۶.۷۰۰ RPM حاصل می‌گردد. گشتاور تولیدی این موتور نیز مانند سایر مشخصات آن عجیب و فوق العاده بوده و برابر با ۱۱۸۰ پاوند بر فوت (معادل ۱۶۰۰ نیوتون متر) است که از دور موتور ۲.۰۰۰ RPM در اختیار راننده قرار می‎‌گیرد.

bugatti chrion review (20)

و رکوردهای کسب شده توسط آن در بین خودروهای تولیدی بی نظیر است. بوگاتی شیرون برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود ۲.۳ ثانیه و برای رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت به ۴.۸ ثانیه، برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به ۶.۵ ثانیه و برای رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت به تنها ۱۳.۶ ثانیه نیاز دارد. این خودرو مسافت ۱/۴ مایل یا ۴۰۰ متر را در زمانی معادل ۹.۴ ثانیه طی می نماید.

با وجود اینکه برای ابرخودروها و خودروها مسابقه‌ای مصرف سوخت عامل مهمی به حساب نمی‌آید، اما بر اساس اعلام EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا) بوگاتی ویرون مصرفی معادل ۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۲۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در شهر، ۱۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در بزرگراه و ۱۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۲۳.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) سیکل ترکیبی دارد.

bugatti chrion review (13)

حداکثر سرعت این خودرو توسط شرکت سازنده به ۲۶۱ مایل در ساعت (معادل ۴۲۰ کیلومتر در ساعت) محدود شده است. به این ترتیب این خودرو پس از هنسی ونوم با حداکثر سرعت ۲۷۱ مایل در ساعت (معادل ۴۳۷ کیلومتر در ساعت) سریع‌ترین خودروی جهان است. برای مشاهده لیستی از سریع‌ترین خودروهای جهان می‌توانید به نوشته “سریع‌ترین خودروهای جهان با سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت” مراجعه نمایید.

طراحی ظاهری و بدنه

همانند ویرون بدنه بوگاتی شیرون نیز طرحی سیال بوده و پس از ساعت‌ها محاسبه و آزمایش در تونل باد طراحی شده و کوچک ترین و جزئی ترین بخشهای آن نیز مطابق بر اصول علم آثرودینامیک بنا شده است. چراغهای جلویی هر کدام شامل چهار چراغ چهار گوش شکل بوده و از لامپ‌های LED استفاده می‌کند. چراغ‌ عقبی نیز یک تکه بوده و در ساخت آن از ۸۲ لامپ LED استفاده شده است.

bugatti chrion review (11)

جلو پنجره نیز مانند سایر نمونه‌های تولیدی شرکت بوگاتی به شکل نعل اسب بوده که لوگوی شرکت به رنگ قرمز در میان آن قرار گرفته است. علاوه بر بخش جلو پنجره دو ورودی هوای دیگر نیز برای بوگاتی شیرون در نظر گرفته شده که در بخش زیرین چراغ‌های جلویی قرار گرفته و هوای مورد نیاز این موتور عظیم را فراهم می‌کند.

bugatti chrion review (19)

بوگاتی شیرون ابعادی برابر با ۴.۵۴۴ میلیمتر طول، ۲.۰۳۸ میلیمتر پهنا و ۱.۲۱۲ میلیمتر ارتفاع دارد. برای تجسم بهتر می‌توان اشاره کرد که هیوندای جنسیس کوپه (Hyundai Genesis Coupe) یکی از معدود خودروهای اسپرت قابل خرید در بازار ایران طولی برابر با ۴.۶۳۰ میلیمتر، عرضی برابر با ۱.۸۶۵ میلیمتر و ارتفاعی برابر با ۱.۳۸۰ میلیمتر دارد. فاصله دو محور عقب و جلوی بوگاتی شیرون نیز برابر با ۲.۷۱۱ میلیتر است. این خودرو وزن خالصی برابر با ۱.۹۹۶ کیلوگرم دارد.

bugatti chrion review (10)

تایرهای این خودرو نیز بسیار بزرگ و پیشرفته بوده و ساخت شرکت تایر سازی میشلن (Micheline) فرانسه است. این تایرها قیمت بسیار بالایی داشته و از نوع PAX است. این تایرها در جلو در سایز ۲۸۵/۳۰/۲۰ و در عقب ۳۵۵/۲۵/۲۱ بوده نمای بسیار زیبا و قدرتمندی را به بوگاتی شیرون بخشیده است. خروجی اگزوز نیز از جنس تیتانیوم بوده در هنگام فعال شدن چهار توربو موجود در موتور صدای بسیار قدرتمندی را از خود خارج می‌کند. باله عقبی نیز از نوع هوشمند بوده و بسته به سرعت و وضعیت حرکت خودرو، ارتفاع و زاویه مناسبی به خود می‌گیرد. این باله (Spoiler) در سرعت‌های بالا زاویه‌ای ۳ درجه‌ای به خود گرفته و در هنگام ترمز با خم شدن با زوایه ۴۹ درجه، کمک شایانی به کاهش سرعت خودرو می‌نماید.

bugatti chrion review (6)

این باله در هنگام خاموش کردن موتور خودرو، با حرکتی زیبا و شبیه به رقص، به حالت عادی خود باز می‌گردد. علاوه بر زیبایی، این باله بر اساس اعلام مهندسان شرکت بوگاتی، نیرویی در حدود ۷۷۲ پاوند (معادل ۳۵۰ کیلوگرم) نیروی عمودی (Downforce) را در سرعت ۲۳۶ مایل در ساعت (معادل ۳۸۰ کیلومتر در ساعت) برای این خودرو فراهم می‌کند.

طراحی داخلی و کابین

بوگاتی شیرون نیز مانند بوگاتی ویرون از طراحی مینیمال ولی هنری برای عقربه‌ها و نشانگرها سود برده است. صدای ورودی به کابین نیز نسبت به بوگاتی ویرون کمتر بوده و محیط ساکت‌تر را برای دو سرنشین این خودرو فراهم می‌کند. صندلی‌ها نیز با پوشش زیبایی تحت نظارت مدیر طراحی شرکت بوگاتی، اتین سالوم (Etienne Salome) پوشیده شده اند.

bugatti chrion review (17)

در هنگام خاموش بودن خودرو، عقربه‌ها و نشانگرها شبیه به حفره‌هایی تاریک به نظر رسیده ولی با روشن شدن خود و فعال شدن سیستم نورپردازی، جلوه‌ای بسیار زیبا به کابین می‌بخشند. عقربه سرعت از نوع آنالوگ بوده و در بخش وسطی پشت آمپر واقع شده است. تمامی پوششها و قطعات داخل کابین همگی از جنس فولاد بوده و استحکام و قدرت زیادی را به راننده منتقل می‌کند.

bugatti chrion review (12)

در مجموع بوگاتی شیرون یا بوگاتی کایرون نمونه‌ای است که مانند نسل قبلی ابرخودروهای شرکت بوگاتی، ویرون، سالها در صدر باقی ماننده و با توجه به قدرت و عملکرد فوق العاده خود، مدت‌ها لقب یکی از سریع‌ترین خودروهای جهان را به خود اختصاص خواهد داد. از رقبای اصلی این خودرو می‌توان به هنسی ونوم جی تی ، لامبورگینی اونتادور (Lamborghini Aventador)، لیکان سوپر اسپرت و لامبورگینی هوراکان اشاره کرد. بوگاتی شیرون با قیمت پایه ۳.۰۰۰.۰۰۰ دلار (معادل ۱۱.۲ میلیارد تومان با احتساب دلار ۳۷۵۰ تومانی در زمان نگارش) به فروش می‌رسد.

مقایسه اجمالی بوگاتی شیرون و بوگاتی ویرون

 

  بوگاتی شیرون بوگاتی ویرون سوپر اسپرت
حجم موتور (سی سی) ۷۹۹۳ ۷۹۹۸
تعداد سیلندر ۱۶ ۱۶
قدرت (اسب بخار) ۱۴۷۹ ۱۲۰۰
گشتاور (نیوتون متر) ۱۶۰۰ ۱۵۰۰
شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) ۲.۳ ۲.۴
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۴۳۱ ۴۱۰
مصرف سوخت (شهری | لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۲۹.۵ ۳۳.۶
مصرف سوخت (بزرگراهی | لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۱۵.۶ ۱۵.۶
مصرف سوخت (ترکیبی | لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۲۳.۵ ۲۶.۵
قیمت پایه در بازارهای جهانی (میلیارد تومان) ۱۱.۲۵ ۹.۵

 

 

در انتها توجه شما را به تصاویری از بوگاتی شیرون یکی سریعترین خودروهای موجود در جهان، جلی می‌کنیم.

bugatti chrion review (21) بوگاتی شیرون مدل 2017 bugatti chrion review (1) bugatti chrion review (16) bugatti chrion review (9) bugatti chrion review (3) bugatti chrion review (4) bugatti chrion review (8) bugatti chrion review (7) bugatti chrion review (5)

منبع : تکرا

تصاویر : Netcarshow

نوشته بوگاتی شیرون ، معرفی و بررسی یک ابرخودرو با قیمت ۳ میلیون دلار اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.