تاکید پنج نهاد علمی تخصصی حوزه فاوا بر اهمیت توسعه ۵G و ضرورت همکاری برای رفع چالش‌های آن در یک بیانیه مشترک

پنج انجمن و نهاد تخصصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بیانیه مشترکی را با عنوان اولویت توسعه نسل پنجم ارتباطات و ضرورت همکاری بین بخشی  در پاسخ به چالش‌های آن منتشر کرده و بر ضرورت ورود و توسعه نسل پنجم ارتباطات و در عین حال هدفگذاری برای رسیدن به سهم بازار بیست و پنج درصدی شرکت‌های داخلی در افق 1404 تاکید کردند.
سندیکای صنعت مخابرات ایران، اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران (مپتا)، انجمن امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا)، فروم اینترنت اشیا ایران، انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران (IEEE) در این بیانیه مشترک بر ضرورت برنامه ریزی نهادهای مسئول برای ورود هوشمندانه و توسعه نسل پنجم  اشاره و بر آمادگی خود را برای هم‌افزایی و همکاری در زمینه بهره‌مندی و توسعه  محصولات و خدمات نسل پنجم ارتباطات در قالب این بیانیه مشترک تاکید کردند. این بیانیه 5 شامل 5 محور اصلی است:
1. ضرورت ورود و توسعه نسل پنجم ارتباطات در چارچوب سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و برای تحقق اهداف آن در افق 1404
2. حمایت از یک نقشه اقدام مشترک برای پاسخ به چالشها بویژه در چارچوب تامین پیش نیازها، بومی سازی و همکاری بین بخشی
3. هدفگذاری برای رسیدن به سهم بازار بیست و پنج درصدی شرکت‌های داخلی در افق 1404 از نیاز اپراتورها به تجهیزات نسل پنجم
4. تحقیق و توسعه و حرکت در لبه فناوری در حد توان توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی
5. ضرورت حمایت نهادهای حاکمیتی و دولتی از بومی سازی از طریق اجرای قوانین و وضع مقررات لازم
6.   ضرورت حمایت از محصولات استاندارد تولیدی از سوی اپراتورها
در پایان امضا کنندگان این بیانیه اظهار امیدواری کرده اند که نهادهای حاکمیتی و دولتی اهمیت و ضرورت ورود و برنامه ریزی هرچه سریعتر برای توسعه 5G را با همراهی و همکاری بخش خصوصی و دانش‌بنیان توانمند مورد توجه قرار دهند چرا که زمان برای بررسی و پاسخ به مجموعه چالشهای پیرامون این فناوری به سرعت در حال گذر است. ورود سریع و به موقع باعث میشود تا شرکت‌های داخلی بتوانند ضمن تامین بخشی از نیازهای داخلی، زمینه برای تامین بیشتر نیازها در افق 1410 و صادرات آن به ویژه در بازارهای منطقه را که مطابق با اهداف کلان سند توسعه شبکه ملی اطلاعات است فراهم سازند.