تخلف ۳۳۶ میلیارد تومانی سامسونگ در گمرک جمهوری اسلامی ایران

شرکت سامسونگ در حوزه لوازم خانگی و برقی در گمرک جمهوری اسلامی ایران به دلیل دور زدن فوانین دچار تخلفی بزرگ در حدود 366 میلراد تومان شده است.
پنج شرکت اصلی و زیر مجموعه کمپانی کره‌ای سامسونگ با دور زدن قوانین امور گمرکی و واردات کالا با پرداخت تعرفه پایین‌تر از اصل آن به عنوان متخلفین ۳۳۶ میلیارد دلاری شناخته شده‌اند و باید ۱۵۰۰ میلیارد تومان جریمه بپردازند. در ادامه با تکرا همراه باشید.

به نقل از خبرگزاری فارس و به گزارش تکرا، شرکت گمرک جمهوری اسلامی ایران، ۵ شرکت اصلی و زیر مجموعه به برند سامسونگ در زمینه لوازم خانگی و برقی را به دلیل دور زدن قانون امور گمرکی و واردات کالا با پرداخت تعرفه پایین‌تر از اصل آن به عنوان متخلف ۳۳۶ میلیارد دلاری اعلام کرده است و برای این شرکت در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان، جریمه در نظر گرفته است.

طبق بررسی‌های انجام شده، ورود محصولاتی چون درب، کابین، بدنه، کمپرسور، کندانسور، اجزا و قطعات پلاستیکی و غیرپلاستیکی که توسط پنج شرکت اصلی و زیر مجموعه کمپانی کره‌ای سامسونگ به ایران صورت گرفته است، مشمول پرداخت کامل تعرفه واردات بوده است؛ اما این شرکت با دور زدن قانون توانسته تا هزینه کمتری پرداخت کند. در واقع مبلغ تفاوت کالاهای اظهار شد از این شرکت با رعایت ماخذ تعرفه گروه کالایی برای یخچال و فریزر بالغ بر ۳ هزار و ۳۶۲ میلیارد و ۲۹۱ میلیون ریال بوده است که مبلغ بسیار بالایی برای یک دسته کالا است.

شرکت گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که سامسونگ باید طبق ماده ۱۴۳ قانون امور گمرکی از ۳۰ درصد تا ۷ برابر با تفاوت هزینه اعلام شده در گمرکی از سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ از گمرکات شهید رجایی، چابهار، فرودگاه امام خمین یعنی ۱۰۰ تا ۲۳۵۳ میلیارد تومان را به عنوان جریمه به دولت بپردازد که میانگین آن مبلغی در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.

جالب است بدانید که چندی پیش کمپانی هموطن سامسونگ نیز یعنی ال جی در زمینه لوازم خانگی به دلیل دور زدن قوانین گمرکات ایران به پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان جریمه محکوم شده بود که تا به امروز این پرونده نیز در جریان است.

در هر صورت سامانه جامع گمرک جمهوری اسلامی ایران که از سال ۹۲ شاهد اجرایی شدن آن هستیم، باعث شده تا درآمدهای بیت المال بیشتر شود و تمامی تجارت‌های فرامرزی به صورت کلان و خرد کاملا شفاف شود. باید امیدوار بود تا با پیشرفت این سامانه در تمامی بنادر و مراکز تجاری، تخلفات در گمرکات به صورت کوچک و بزرگ کاهش پیدا کند.

نظر شما در مورد رسوایی جدید سامسونگ در ایران چیست؟ آیا می‌توان به قوانین جدید گمرک برای جلوگیری از چنین رسوایی‌هایی، امید داشت؟

.

تهیه و گردآوری: تکرا

نوشته تخلف ۳۳۶ میلیارد تومانی سامسونگ در گمرک جمهوری اسلامی ایران اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.