تعداد بدافزارهای شناخته شده برای سیستم‌ عامل Mac درحال افزایش است

تعداد بدافزارهای شناخته شده برای سیستم‌ عامل Mac درحال افزایش است

برای مدت زیادی این تصور وجود داشت که تفاوت‌های ذاتی  سیستم عامل Mac موجب حفاظت آن در برابر بسیاری از بدافزارهایی می‌شود که سیستم‌ عامل ویندوز نسبت به آن‌ها آسیب‌پذیر است. بااین‌حال گزارش‌ها حاکی از آن بوده که تعداد بدافزارهای شناخته شده در سیستم عامل Mac طی چند سال گذشته همواره درحال افزایش بوده است.

طبق گزارش منتشر شده توسط مک‌آفی، تعداد بدافزارهای شناخته شده در سیستم عامل Mac همچنان روبه افزایش است. براساس همین گزارش، تعداد بدافزارهایی که در سه‌ماهه نخست ۲۰۱۷ برای اولین‌بار در این سیستم عامل شناخته شده‌اند، چیزی نزدیک به ۲۵۰ هزار بدافزار ذکر شده است و مجموع بدافزارهای شناخته شده تا پایان این مدت نیز از مرز ۷۰۰ هزار مورد فراتر رفته است.

گرافی که از سوی مک‌آفی در رابطه با همین گزارش منتشر شده نیز به‌خوبی نشان از افزایش قابل‌توجه تعداد بدافزارهای سیستم عامل مک طی چند سال گذشته می‌دهد، به‌طوری‌که تا پایان سه ماهه چهارم ۲۰۱۵ تعداد نمونه‌های کشف شده زیر ۱۰۰ هزار بوده و این رقم تا پایان ۲۰۱۶ در حدود ۵۰۰ هزار نمونه گزارش شده است. البته ذکر این نکته خالی از لطف نخواهد بود که در این گزارش آگهی‌افزار‌ها (adware) نیز در لیست گنجانده شده‌اند. آگهی‌های مخرب می‌توانند از طریق سایت‌های هک شده و یا مرموز موجب اخلال در سیستم کاربران گردند.

سیستم‌ عامل Mac در مقایسه با ویندوز

در حقیقت مقاوم بودن Mac در برابر بدافزارها و ویروس‌ها تصور اشتباهی است که برای مدت زیادی در بین کاربران مختلف وجود داشته، درحالی‌که این سیستم عامل تنها در برابر بدافزارهایی که معمولا پی‌سی‌های ویندوزی را آلوده می‌کند، مقاوم است.

دلیل افزایش تعداد بدافزارها در سیستم عامل مک را می‌توان در پیشرفته‌تر شدن بدافزارها دانست به‌طوری‌که شرکت اپل نیز ادعایی مبنی بر مقاومت کامل مک در برابر این گونه بدافزارها ندارد.

با این همه هنوز هم می‌توان امنیت مک را برابر انواع بدافزارها نسبت به سیستم عامل ویندوز بیشتر دانست چراکه تا پایان سه‌ماهه نخست ۲۰۱۷ تعداد بدافزارهای کشف شده برای ویندوز در حدود ۷۰۰ میلیون نمونه بوده که در مقابل ۷۰۰ هزار بدافزار شناخته شده در سیستم عامل مک، رقم چشمگیری است.

نوشته تعداد بدافزارهای شناخته شده برای سیستم‌ عامل Mac درحال افزایش است اولین بار در پدیدار شد.