تعطیلی برخی از شرکت‌های بازیافت‌کننده پسماندهای الکترونیکی

مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعطیلی برخی از شرکت‌های بازیافت‌کننده پسماندهای الکترونیکی به دلیل نبود خوراک، گفت: این در حالی است که باتری‌های مستعمل از کشور صادر می‌شوند.
 
علی میرنژاد در نشست تخصصی بازیافت و ساماندهی پسماندهای الکترونیکی با اشاره به حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از صنعت بازیافت پسماند الکترونیکی، افزود:  هیات دولت مصوبه دریافت عوارض از واردات کالا و صرف آن برای بازیافت را ابلاغ کرده است.
 
وی ادامه داد: پیشنهاد ما به این مصوبه این است که اگر عوارضی اخذ می‌شود، برای بازیافت همان صنعت هزینه شود.
 
میرنژاد با اشاره به اقدامات شهرداری برای بازیافت پسماندها، خاطر نشان کرد: علی‌رغم اقدامات صورت گرفته در نهادهای مختلف، ولی مشکلات ما در زمینه بازیافت مواد خاص و جمع‌آوری این مواد و توزیع آن به شرکت‌های بازیافت کننده باقی مانده است.
 
مدیر کل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت با تاکید بر اینکه ما هنوز شیوه‌های بازیافت پسماند الکترونیکی را نمی‌دانیم، اظهار کرد:  در حال حاضر نهادهای مختلف و حتی در منازل مسکونی تجهیزات الکترونیکی مستعمل در انبارها انباشته می‌شوند و هنوز شیوه انتقال این تجهیزات به بخش‌های صنعتی را در اختیار نداریم.
 
میرنژاد با اشاره به تجربیات کشورهای مختلف در زمینه بازیافت پسماندهای الکترونیکی، افزود:  در کشور شرکت‌های بازیافت‌کننده راه‌اندازی شد، ولی به دلیل نبود خوراک اولیه تعطیل شدند.
 
وی همچنین به صادرات باتری‌های مستعنل از کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس ما صادرات سرب ناشی از باتری‌ها را ممنوع اعلام کردیم.