تغییرات آب و هوایی می تواند موجب فجایع آتشفشانی عظیم شود

فجایع آتشفشانی عظیم

پیش‌بینی‌های دانشمندان از وضعیت آینده تغییرات آب و هوایی نشان می‌دهد که ممکن است با بالا آمدن سطح دریاها بسیاری از خشکی‌ها به زیر آب بروند، اما در گذشته‌های باستان، بالا آمدن سطح دریا فاجع دیگری را هم رغم زده است.

رویدادی که بیش از ۵ میلیون سال پیش اتفاق افتاد، موجب تبخیر کامل آب دریای مدیترانه شد و ایجاد شوره‌زاری بسیار بزرگ شد. دانشمندان اکنون فکر می‌کنند که این امر می‌تواند موجب افزایش فعالیت‌های آتشفشانی در این ناحیه شود.

بحران شوری مسینین (MSC) یا رویداد مسینین، در زمانی بین ۵.۹۶ تا ۵.۳۳ میلیون سال پیش اتفاق افتاد، یعنی دوره‌ای که راه ارتباطی دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس از هم جدا شد. بر اساس مطالعات محققان دانشگاه ژنو در سوئیس، دلیل این خروج آب در نواحی آتشفشانی که اطراف و در زیر دریای مدیترانه قرار دارند، هنوز مشخص نشده است

پیترو استرنای، متخصص زمین شناسی ساختاری می‌گوید:

دریافته‌ایم که آنچه در سطح زمین اتفاق می‌افتد، مانند کاهش ناگهانی سطح دریاها، فشار را در اعماق زمین تغییر می‌دهد و بر ایجاد ماگماهای آتشفشانی تاثیر می‌گذارد.

این محققان در مطالعه خود نشان داده‌اند، براساس شواهد موجود از مواد معدنی ناشی از انجماد ماگماها، رویداد بحران شوری مسینین، معادل فوران ۱۳ آتشفشان در اطراف دریای مدیترانه بوده است. محققان می‌گویند، این سطح فعالیت آتشفشانی بیش از دو برابر فعالیت متوسطی است که در طول یک دوره در این ناحیه انتظار می‌رفت و به نظر محققان برای این منظور، نیاز به توضحیات بیشتری است.

استرنای می‌گوید:

تنها توضیح منطقی فرضیه‌ای است که دریا خشک شده است، زیرا این تنها رویداد به اندازه کافی قدرتمندی است که تغییر فشار لازم را روی زمین و ماگمای دریای مدیترانه گذاشته است.

به همین دلیل، با کاهش چشمگیر آب در حوضچه مدیترانه، فشار بر زمین‌های اطراف، به طور قابل توجهی کاهش یافته و با واکنش نسبت به نور، منجر به پدیده‌ای به نام تخلیه لیتوسفری شده است. با توجه به مدل‌سازی این تیم تحقیقاتی، این تخلیه بسیار بالا پوسته‌ی زمین را انعطاف‌پذیر کرده است که می‌تواند موجب تولید ماگما در آتشفشان‌های با فشار کمتر شده است.

استرنای می‌گوید:

شبیه‌سازی‌های ما نشان می‌دهد که تنها دلیل به اثبات رسیده برای افزایش فعالیت‌های آتشفشانی، کاهش سطح دریای مدیترانه در حدود ۲ کیلومتر بوده است.

.

منبع: sciencealert

مطلب تغییرات آب و هوایی می تواند موجب فجایع آتشفشانی عظیم شود برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است.