تلفظ صحیح نام خودروهایی که سالهاست آنها غلط تلفظ می کنیم!

تلفظ غلط نام خودرو های بازار و روش درست ادای آنها

تاریخچه خودرو در ایران

اولین بار در اواخر سلطنت سلسله قاجاریه بود که اتومبیل به ایران وارد شد. با پیشرفت کشور در دهه های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ خودرو از حالت فوق اشرافی خارج شد و مردم طبقه متوسط نیز این شانس را پیدا کردند که صاحب یک وسیله نقلیه شخصی برای خود باشند.

تصویری از شورولت رویال محصول دهه 1350 شمسی

در اواسط دهه ۱۳۳۰ شمسی شرکت خودروسازی جیپ آمریکا با مدل محبوب ویلیز (Willys) وارد ایران شد. شرکت رامبلر آمریکایی نیز با ارائه دو مدل “شاهین” و “آریا” پا به بازار تشنه ایران نهاد. شورولت رویال ۲۵۰۰ و ۲۸۰۰ نیز از دیگر محصولات شرکت اپل آلمان بودند که در ایران عرضه می شدند.

ژیان یا سیتروئن 2CV ساخت ایران در دهه 1340 شمسی پیکان محصول شرکت ایران خودرو در اواخر دهه 1340 شمسی هیلمن هانتر شرکت تالبوت در ایران خودرو

همزمان با دوران شکوفایی صنعت خودروسازی در جهان، کشور ایران هم که کشوری در حال توسعه بشمار می آمد، مورد توجه خودروسازان بزرگ جهان قرار گرفت. در سال ۱۹۶۷ شرکت پارس خودرو تاسیس شد. این شرکت به منظور تولید محصولات شرکت جنرال موتورز آمریکا تاسیس شد. این خودرو به تولید محصولات روز برندهای مختلف این شرکت معظم پرداخت. در ابتدا محصولات شرکت Rambler در دستور کار این شرکت قرار داشت. در سال ۱۹۷۲ دیگر این خودروساز مانند مدلهای Opel – Chevrolet – Buick و Cadillac نیز به خط تولید اضافه شدند.

دوج کرنت در لباس پلیس ایران

شرکت خودروسازی ایران خودرو نیز در سال ۱۹۶۲ توسط خانواده خیامی تاسیس شد. این شرکت که در ابتدا ایران ناسیونال نام داشت طی قراردادی با شرکت تالبوت که زیرمجموعه از شرکت خودروسازی کرایسلر آمریکا بخساب می آمد شروع به تولید خودرو هیلمن و بعد از آن پیکان نمود.

شورولت نوا یکی از خودروهای لوکس دوره خود که در ایران نیز تولید می شد

شرکت سایپا نیز در سال ۱۳۴۶ به منظور ساخت و تولید خودروهای شرکت سیتروئن تاسیس شد. مدل مشهور ژیان اولین خودرویی بود که در خط تولید این شرکت قرار گرفت. بعد از آن نیز با در دست داشتن امتیاز تولید خودروهای شرکت رنو به تولید مدل افسانه ای رنو ۵ پرداخت.

اگر خودروسازان همان را را دنبال می کردند…

تمامی خودروهای تولید شده توسط این شرکت ها اگر خودرو سال نبودند، حداقل بیش از ۳ سال هم از ارائه جهانی آنها نمی گذشت. حال تصور کنید اگر آن رویه تا به امروز نیز ادامه داشت شرکت پارس خودرو بجای تولید خودروهای بی کیفیت و یا کم کیفیتی مانند برلیانس، تند و … در حال تولید مدل CTS کادیلاک، شورولت کامارو، بیوک انکور ، اپل کورسا  بود. سایپا هم با تولید مدل سیتروئن C6 سدان لوکس در کلاس متوسط با اپا و پژو در رقابت بود. البته شرکت ایران خودرو کمی بهتر عمل کرده و توانسته مدلهای پایه خانواده پژو مانند مدل ۲۰۶ را تولید کند. البته طبق همان رویه این شرکت میتوانست در حال تولید کرایسلر ۳۰۰ باشد.

در آن زمان با توجه به لاتین بودن نام بیشتر خودروها و کم بودن سواد و نا آشنایی عوام با زبانهای خارجی از جمله انگلیسی، نام خودروها به درستی ادا نمی شد. این اشتباه تلفظ با توجه به تکرار آن در سطح جامعه باعث می شد که کسی به نام اصلی و درست خودروها توجه نکرده و بدین ترتیب بود که بعضی خودروها با نامهای اشتباه در خاطر مردم ثبت شدند. البته حتی امروز هم که درظاهر سطح سواد و دانش مردم بالاتر رفته است، اشتباهاتی در تلفظ نام اصلی خودروها و خودروسازان صورت می گیرد که در این نوشته سعی داریم به بررسی تعدادی از آنها بپردازیم.

تلفظ غلط نام خودرو : بیوک ، تلفظ درست : بیو – ئیک (Buick)

شرکت Buick شرکتی است آمریکایی با بیش از ۱۱۵ سال سابقه در زمینه تولید خودرو. این شرکت در حال حاضر متعلق به گروه خودرو سازی جنرال موتورز (General Motors – GM) آمریکا می باشد. این شرکت با مدل های ریویرا (Riviera) و سنچوری (Century) در ایران شناخته شد. تلفظ صحیح نام این خودرو ساز بیو – ئیک بوده که با توجه به سختی آن و عدم دانش کافی عرضه کنندگان به بی – یوک تغییر یافت و سالهاست که مردم به اشتباه این خودرو ساز را تلفظ غلط بیوک می خوانند.

تلفظ غلط نام خودرو : بی ام و ، تلفظ درست : بی – ام – وی (BMW)

شرکت آلمانی BMW یکی از قویترین و بزرکترین و موفق ترین شرکت های خودروسازی در جهان است. این شرکت که نزدیک ۱۰۰ سال سابقه تولید خودروهای لوکس و اسپرت را دارد، مالک برند بریتانیایی رولز رویس (Rolls-Royce) نیز می باشد. این برند در ایران گاهی با نام بی – اِم – و و گاهی با نام بِ – ام و و گاهی هم بِم وِ خوانده می شود. در صورتیکه نام صحیح این خودرو در بی – ام – وی در زبان آلمانی و بی – ام – دابلیو در زبان انگلیسی می باشد.

 

تلفظ غلط نام خودرو : باراباس ، تلفظ درست : براباس (Brabus)

این شرکت آلمانی که در سال ۱۹۷۷ تاسیس شده، شرکتی است که به تقویت خودروهای شرکت مرسدس بنز مشغول است. با ورود خودروهای بنز پلیس، اصطلاح جدید هم وارد فرهنگ لعات خودرویی ایران شد. مردم به تمامی بنزهای کلاس E و C این شرکت را باراباس نامیدند. در صورتیکه اگرهم این خودروها توسط این شرکت تقویت شده بودند باید آن ها را براباس میخواندند نه باراباس!

 

تلفظ غلط نام خودرو : شورلت ، تلفظ درست : شِوْرولِی (Chevrolet)

شورولت یکی از محبوب ترین خودروهای جهان است. این شرکت آمریکایی که در سال ۱۹۱۱ در دیترویت (Detroit) تاسیس شده، با تولید خودروهایی مانند مدل کامارو (Camaro) و کوروت (Corvette) در جهان شناخته می گردد. این شرکت با مدل ایپالا (Impala) وارد ایران شد. تلفظ صحیح نام این خودروساز شِوْ – رو – لِی بوده که با تلفظ غلط شِوْرولِتْ خوانده می شود. اما کسانی هم هستند که این خودروساز را شِوِرْلِت می نامند!

 

تلفظ غلط نام خودرو : دِوُو ، تلفظ درست : دَئِوو (Daewoo)

شرکت دوو شرکتی است کره ای که در سال ۱۹۳۷ میلادی تاسیس شده است. این شرکت از سال ۱۹۶۲ میلادی با مونتاژ مدل داتسون بلوبرد PL310 پا به صنعت تولید خودروهای سواری گذاشت. این شرکت در حال حاضر تحت مالکیت شرکت خودرو سازی تاتا (TATA) کشو هندوستان قرار دارد. این شرکت با عرضه محصولات خود مانند سی-یلو (Cielo)، ماتیز (Matiz) ، اسپرو (Espero) و ریسر (Racer) توسط شرکت کرمان خودرو در اواخر دهه ۱۳۷۰ شمسی به موفقیت هایی در ایران رسید. تلفظ صحیح نام این شرکت دَئِوو بوده که به اشتباه دوو خوانده می شود.

 

تلفظ غلط نام خودرو : دوج ، تلفظ درست : داج (Dodge)

شرکت آمریکایی دوج در سال ۱۹۰۰ میلادی تاسیس شد. این شرکت که از بزرگترین و معتبرترین شرکت های خودروسازی جهان محسوب می شود با تولید مدلهایی مانند کورونت (Coronet)، چارجر (Charger)، چلنچر (Challenger) و رم (RAM) و سوپر اسپرت وایپر (Viper) بازارهای جهان را در طی این سالها تسخیر کرده است. این شرکت خودرو سازی به اشتباه در ایران با نام دوج شناخته می شود.

 

علاوه بر این اسامی، برخی مدلهای خودرو نیز با نام اشتباه تلفظ می گردند. به عنوان نمونه نام خودروهای تولیدی شرکت ایتالیایی لامبورگینی (Lamborghini) نیز بصورت نادرست ادا می گردند. نام صحیح مدل Gallardo گایاردو بوده نا گالاردو، مدل Murciélago نیز به اشتباه مورسیه له گو تلفظ شده که نام صحیح آن مورچیه لاگو است. یکی از مدلهای قدیمی شرکت فورد هم که در ایران با نام فورد تانوس عرضه می شد، فورد تاروس نام داشت.

اگرچه این اسامی غلط تلفظ می شوند، اما با توجه به فراگیر بودن آنها، امکان تغییر تلفظ برای آنها امری بسیار دشوار بوده و لزومی هم به تغییر آن احساس نمی شود. هدف این نوشته هم تنها این بود که خوانندگان تنها از روش تلفظ صحیح آنها اطلاع پیدا کنند.

منبع:

تکرا

نوشته تلفظ صحیح نام خودروهایی که سالهاست آنها غلط تلفظ می کنیم! اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.