توصیه‌های فناورانه مرکز پژوهش‌ها به مجلس دهم

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نقش فناوری را در حل مسائل اساسی ایران مورد بررسی قرار داد.
 
دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری این مرکز با اعلام این مطلب که توسعه فناوری های نوین، رویکردها و راهکارهای جدیدی برای حل مسائل اساسی کشور مطرح کرده است، افزود: در این میان، رویکرد اقتصاد دانش بنیان در تدوین استراتژی رشد بلندمدت و اشتغال زایی غیروابسته به نفت اهمیت زیادی یافته است.
 
آمارها حاکی از نقش مهم فناروی در اقتصاد کشورها و برای مثال، رشد نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در اشتغال زایی است. با توجه به اهمیت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، پرداختن به نظام های توانمندساز برای انطباق کشورها با تغییرات نیز ضرورت یافته است. یکی از این نظام ها ، نظام قوانین و مقررات است. شناسایی خلاهای قانونی و تقویت زیرساخت قانونی مناسب برای توسعه فاوا باید از نکات اولویت دار و مورد توجه نهادهای قانونگذاری باشد.
 
دومین محور از مسائل اساسی کشور که فناوری می تواند نقش قابل توجهی در حل و فصل آن داشته باشد، بحران های زیست محیطی است. توسعه و به کارگیری فناوری های نوین (از جمله زیست فناروی و نانوفناوری) می تواند راهکارهای مفیدی را برای رفع مشکلات ایجاد شده ارائه دهد. مجلس می تواند به عنوان بالاترین نهاد قانونگذاری کشور ، با در نظر گرفتن ظرفیت های فناورانه برای حل مشکلات زیست محیطی، زیرساخت های قانونی این حوزه را بهبود داده و راهکارها را به سمت استفاده از فناوری های نوین سوق دهد. اهمیت و نقش فناوری در بحث مدیریت تولید و مصرف انرژی کشور به رفع مشکلاتی از جمله کاهش تلفات در شبکه های انتقال و توزیع و پایین بودن راندمان نیروگاه های کشور با استفاده از فناوری ها و راهکارهای نوین مرتبط می باشد.
 
ایجاد همگرایی و همسویی در بخش انرژی کشور با تمرکز مراجع تصمیم گیرنده این حوزه، اتخاذ سیاست های حمایت از بخش خصوصی و توسعه فعالیت های دانش بنیان و نیز تسهیل فرآیندهای اخذ مجوزهای قانونی لازم، توسعه فناوری های نوین بخش انرژی را سرعت بیشتری می‌بخشد.