تولید خودروهای برقی احتمالا موج گسترده‌ای از بیکاری در جهان را به‌دنبال خواهد داشت

تولید خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای معمولی نیازمند نیروی کار بسیار کمتری است. در نتیجه با افزایش تولید خودروهای برقی طی سالیان آینده احتمالا دهها هزار نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست خواهند داد.

محاسبات انجام شده توسط شرکت‌های فورد و فولکس واگن نشان می‌دهد که میزان نیروی کار مورد نیاز برای تولید خودروهای برقی در مقایسه با اتومبیل‌های معمولی به‌طور متوسط 30 درصد کمتر است. در همین راستا بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده توسط فورد، این شرکت به‌دنبال تعدیل 8000 نفر از کارمندان خود است.

تحلیل‌گران موسسه مشاوره‌ای AlixPartners و دانشمندان موسسه سیاست اقتصادی واشنگتن (Economic Policy Institute of Washington) نیز این پیش‌بینی‌ها را مورد تائید قرار می‌دهند. تولید موتورهای الکتریکی و باتری‌ها برای خودروهای برقی در مقایسه با تولید موتور و گیربکس برای خودروهای معمولی مجهز به موتور احتراق داخلی به 40 درصد نیروی کار کمتر احتیاج دارد. چنان‌‌چه سهم فروش خودروهای برقی در بازار آمریکا از 50 درصد فراتر برود؛ در این‌صورت شرکت‌های آمریکایی بایستی 75 هزار فرصت شغلی خود را تعدیل نمایند.

گروه مشاوره‌ای بوستون به خطر ایجاد موج جدیدی از بیکاری در جهان اشاره نموده و خاطرنشان کرده که با نهایی‌سازی فرآیند گذار به خودروهای برقی در اروپا که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در سال 2030 محقق خواهد شد؛ کاهش 630 هزار فرصت شغلی قدیمی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در مقابل حداکثر 580 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد. در نتیجه حدودا 50 هزار نفر شغل خود را از دست خواهند داد.

ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت تسلا با ارسال نامه‌ای به مدیران کمپانی طی ماه ژوئن خواستار تعلیق استخدام در تمامی بخش‌های این شرکت خودروسازی و اخراج تقریبا 10 درصد از کارمندان شد.

نوشته تولید خودروهای برقی احتمالا موج گسترده‌ای از بیکاری در جهان را به‌دنبال خواهد داشت اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.