تولید پنل منعطفی که می‌توان به وسیله قیچی به آن شکل داد!

تولید پنل منعطفی که می‌توان به وسیله قیچی به آن شکل داد!

صفحه نمایش‌های انعطاف پذیر نوع بعدی نمایشگرها هستند که محبوبیت آن‌ها در حال افزایش است. بی‌شک این فناوری مزایایی دارد، اما آیا فکرش را می‌کردید نمایشگر‌هایی تولید شوند که در عین انعطاف پذیر بودن، می‌توان آن‌ها را با قیچی برید؟!

گروهی از محققان ژاپنی به تازگی صفحه نمایش‌های منعطفی را تولید کرده‌اند که حتی پس از برش توسط قیچی هم به خوبی کار می‌کنند. این تیم بخشی از گروه بزرگ‌تری است که در مرکز تحقیقات مواد کاربردی در انستیتو ملی علوم مواد Tsukuba در ژاپن بر روی درشت مولکول‌های الکترونیکی فعال کار می‌کنند. نسخه آزمایشی این پنل یک نمونه عالی از آینده نمایشگرهاست، اما این مدل آزمایشی فعلا فقط یک رنگ را نمایش می‌دهد و ابعاد آن محدود است و راه طولانی تا تکامل دارد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فناوری جدید این است که همانند پنل‌های E-reader برای نمایش و تغییر داده‌های بصری نیاز به نیروی مختصری دارد و پس از آن تا بار دیگر که تغییر اعمال نشده تصویر باقی خواهد ماند. تیم توسعه دهنده درباره این پنل اینگونه توضیح می‌دهد:

می‌توان از این پنل‌ها در تولید پوشیدنی‌های هوشمند استفاده کرد که نمایشگر آن‌ها با بخش‌هایی از لباس یا دستگاه به طور یکپارچه متصل می‌شوند و می‌توانند به اشکال دلخواه (مانند دور مچ دست) کاربر درآیند. این نمایشگرهای جدید قابلیت چسبیدن به سطوح ساختمان‌ها را هم دارند. همچنین تیم محققین پیش بینی می‌کند که بتوان از این پنل‌ها برای تغییر رنگ داخلی اتومبیل، عینک‌های آفتابی و پنجره‌ها استفاده کرد.

این پنل محدودیت‌های معمولی راجع به آلودگی گوشه‌های نمایشگر‌های LCD و OLED (حتی نوع منعطف آن‌ها) به اکسیژن و یا رطوبت را در زمان برش از بین می‌برد. این پنل قابل برش از هیبرید پلیمر ارگانیک-فلزی با خواص الکتروکرومیک‌ ساخته شده که به عنوان زیر لایه نمایشگر‌های انعطاف پذیر تولید شده‌اند. مزیت این پلیمر در غیر قابل نفوذ بودن آن نسبت به هوا و آب است، بنابراین پس از بریدن پنل نیازی به پوشاندن آن‌ها نیست. گروه توسعه دهنده این پروژه اعلام کرده که پنل مورد نظر در آینده از رنگ‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند.

نوشته تولید پنل منعطفی که می‌توان به وسیله قیچی به آن شکل داد! اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.