تیک‌تاک رکورد بیش‌ترین میزان دانلود در میان اپلیکیشن‌های رسانه اجتماعی را کسب کرد

جدیدترین گزارش وبسایت Nikkei Asia نشان می‌دهد که پلتفرم رسانه اجتماعی اشتراک‌گذاری ویدیو موسوم به تیک‌تاک با پیشی گرفتن از فیس‌بوک رکورد بیش‌ترین دانلود اپلیکیشن رسانه اجتماعی در جهان را به خود اختصاص داده است. تا پیش از سال جاری، اپلیکیشن فیس‌بوک با قاطعیت در جایگاه نخست قرار داشت و در این میان عوامل متعددی موجب ادامه روند جذب میلیون‌ها کاربر به سوی آن شده بود.

در حال حاضر فیس‌بوک مجموعا رکورد دانلود بیش از 1 تریلیون باری اپلیکیشن خود را در اختیار دارد. رشد میزان دانلود تیک‌تاک مدیون چندین عامل مختلف در کنار یکدیگر از جمله شیوع فراگیر ویروس کرونا در جهان بود.

این پدیده موجب اجرای قرنطینه طولانی‌مدت در سراسر جهان طی سال 2020 شد. چنین وضعیتی موجب شد تا میزان استقبال از پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه در میان گروه‌های جمعیتی مختلف شامل میلیون‌ها کاربر نوجوان و جوان و حتی افراد مسن فارغ از جنسیت آن‌ها به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.

پیش‌تر و در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، دولت آمریکا استفاده از اپلیکیشن‌هایی نظیر تیک‌تاک و وی‌چت را ممنوع اعلام کرده بود؛ اما با به روی کار آمدن دولت بایدن و تغییر اولویت‌های دولت جدید، روند رشد مخاطبان تیک‌تاک تسریع شد. لغو ممنوعیت‌ها توسط دولت بایدن، افزایش تعداد مشترکین تیک‌تاک در ایالات‌متحده را به‌دنبال داشت.

ویدیو‌های بسیار کوتاه‌مدتی که با استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک تولید می‌شوند؛ سرشار از انرژی، آموزش، سرگرمی و بسیاری از فعالیت‌های دیگر هستند. این فعالیت‌ها به آسانی موجب جذب مخاطبان می‌شوند. ویدیوهای کوتاه و بسیار سریع تولید شده توسط تیک‌تاک ماهیتی سرگرم‌کننده داشته و دارای اطلاعات محدودی هستند. مدت این ویدیوها بین 9 تا 15 ثانیه متغیر بوده و به لطف ارائه افزونه جدید، تولید محتوای ویدیویی با مدت زمان حداکثر 3 دقیقه امکان‌پذیر شده است.

موفقیت تیک‌تاک با برخی برنامه‌های مشابه و محبوب نظیر Instagram Reels و Youtube shorts قابل مقایسه است. تیک‌تاک در دوران پسا پاندمی نیز به‌عنوان بستری مناسب برای هنرمندان عمل نموده و  این افراد به منظور تعدیل نگرش‌ها و بروز استعدادهای خود از پلتفرم مذکور استفاده می‌کنند. اگرچه امروزه اکثر پلتفرم‌های رسانه اجتماعی کماکان با مسائل مربوط به حریم خصوصی و رمزنگاری مواجه هستند؛ اما ظاهرا تیک‌تاک حتی بدون این ملاحظات کنترلی نیز به روند شکوفایی خود ادامه می‌دهد.

نوشته تیک‌تاک رکورد بیش‌ترین میزان دانلود در میان اپلیکیشن‌های رسانه اجتماعی را کسب کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.