ثبت تغییرات شرکت

یک شرکت در طول سالهای فعالیت خود ممکن است بارها دچار تغییر فعالیت شود . این تغییرات می تواند بر اثر تحولات اقتصادی داخل و یا خارج از شرکت اتفاق بیفتد و چهارچوب اقتصادی و حقوقی اولیه ای که برای شرکت ترسیم شده است دچار تغییرات شود.بر طبق قانون اکثر تغییراتی که در مجموعه شرکت اتفاق می افتد باید ثبت شود تا شرکت در آینده با محدودیت مواجه نشود.

تغییرات قابل ثبت در سامانه اداره ثبت شرکتها

حال سوال این است که کدام یک از تغییرات شرکت باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود ؟همانطور که گفته شد زمانی که یک شرکت ثبت می شود ممکن است شاهد چندین تغییر در طول حیات فعالیت خود داشته باشد .این تغییرات ثبت شده در شرکت ممکن است داوطلبانه باشد یا شرکت به علت یکسری مشکلات مجبور به انجام تغییرات در خود شود .همه این تغییرات و تصمیماتی که در شرکت برای انجام آن تصمیم گیری می شود در مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق العاده و یا در جلسات هیات مدیره قابل انجام می باشد.

همه تغییراتی که در شرکت مانند تغییرات اساسنامه ، تغییر در سرمایه شرکت مانند کاهش یا افزایش سرمایه ، انحلال شرکت ، ورود و خروج شرکا ، تغییر اعضای هیئت مدیره یا تغییر سمت آنها ، تغییر حق امضا ، انتقال سهام و …ایجاد می شود باید به ثبت برسد.  این ثبت تغییرات شرکت ذکر شده باید بر طبق قانون تجارت ثبت شود و حتما صورتجلسه ای در مورد آنها تدوین و تنظیم شود .

قبل از تاسیس سامانه الکترونیکی ،امور  ثبت شرکت ها  به صورت حضوری انجام می شد که با صرف وقت زیاد و دردسرهای فراوانی همراه بود .اگر در شرکت شما هر یک از تغییرات گفته شده در بالا اتفاق افتاده است می توانید با مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها ودر بخض صورتجلسه تغییرات اطلاعات تغییر را وارد نموده و فرم صورتجلسه را ارسال کنید و تغییرات موجود را ثبت کنید .

*** جهت دریافت مشاوره رایگان ثبتی می توانید با کارشناسان ما در موسسه ثبت شرکت ذهن ناب تماس بگیرد  ***

آدرس:  تهران میرداماد کاووسیه بعد از کوچه نور به سمت ولی عصر (روبه روی آزمایشگاه مسعود) پلاک ۳۴۹ طبقه ۱۲ واحد شمالی

تلفن : ۰۵۸۱ ۸۸۶۶ -۰۲۱

موبایل: ۰۹۱۲۲۹۳۸۲۱۸

در ادامه به توضیح برخی از تغییرات شرکت ها که در طول مدت فعالیتشان دارند می پردازیم :

انحلال شرکت :

ابطال یا انحلال شرکت  می تواند برای هر شرکتی در هر برهه زمانی اتفاق بیافتد . این اتفاق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد . هر شرکت با توجه به نوع آن  به دلایل متفاوتی می تواند دچار انحلال ویا ابطال شود جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انحلال شرکت می توانید به  مقاله ” انحلال شرکت ” مراجعه نمایید .اگر شرکت در زمان ابطال و انحلال نیازمند تغییراتی باشد مجمع عمومی فوق العاده باید به آن رسیدگی نماید .

تغییر و تمدید اعضای هیئت مدیره و بازرسین :

همه شرکت ها موظف اند چنانچه در تعداد و نفرات اعضای هیئت مدیره یا بازرسین تغییری داشته باشد چه تعداد اعضا تغییر کند یا سمت فردی عوض شود باید این تغییر را به اطلاع  اداره ثبت شرکتها برسانند. تغییر و تمدید اعضای هیئت مدیره و بازرسین از وظایف مجمع عمومی عادی می باشد.

مجمع عمومی شرکت در طول سال در دو نوبت تشکیل می شود که با توجه به شرایطی که بدر آن تشکیل می شود می تواند شامل دو نوع مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده باشد .مجمع عمومی عادی در موعد مقرر یعنی در پایان سال مالی جهت بررسی حساب ها تشکیل می شود اما مجمع عمومی فوق العاده در در شرایط خاص و درطی فعالیت شرکت جهت تغییر و تمدید دراعضای هیات مدیره یا بازرسین تشکیل می شود .

حق امضا :

اشخاص دارای حق امضا در شرکت توسط اعضای هیئت مدیره برای این سمت تعیین می شوند .حال اعضای هیئت مدیره در هر زمان که بخواهند می توانند اشخاص دارای حق امضا را تغییر دهند .تغییر حق امضا مجاز در شرکت در صورت تصمیم سهامداران یا اعضای هیئت مدیره در شرکت انجام می پذیرد .چنانچه اعضای شرکت یا سهامداران به این نتیجه برسند که حق امضا مجاز تغییر کند ،این امر باید در مجمع عمومی فوق العاده صورتجلسه شود یا در جلسه هیئت مدیره مطرح گردد . لذا بعد از تشکیل مجمع فوق العاده و یا تشکیل جلسه هیئت مدیره این حق امضا به شخص دیگری واگذار می شود و یا این سمت تمدید می گردد .پس از تصمیم نهایی در مورد حق امضا در صورت تغییر باید در سامانه اداره ثبت شرکتها ثبت شود.

نقل و انتقال سهام :

پس از اینکه شرکت مورد نظر به ثبت رسید  ممکن است موسسین آن تصمیم به تغییراتی در خصوص نقل و انتقال سهام را بگیرند  و یا شرایط خاصی پیش بیاید که موسسین به ناچار در نقل و انتقال سهام تغییراتی را انجام دهند . در این شرایط مجمع عمومی به صورت عادی و در بعضی موارد جلسه هیئت مدیره تشکیل می شود تا بعد از تصمیم گیری صورتجلسه ای را تنظیم نمایند و به اداره ثبت شرکت ها اطلاع دهند  . در شرکت های سهامی نقل و انتقال سهام کاملا آزادانه می باشدو اعضا هر موقع که بخواهد می تواند سهمش را از شرکت انتقال دهد . در مورد مقررات مربوط به انتقال سهام ،تفاوت هایی مابین شرکت سهامی عام و خاص وجود دارد .

تغییر آدرس شرکت :

از دیگر وظایف مجمع عمومی فوق العاده شرکت می توان به تغییر آدرس شرکت اشاره نمود . زمانی که شرکت بخواهد مکان فعالیت خود را به آدرس دیگری انتقال دهد ، آدرس جدید باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد .اطلاع رسانی در مورد آدرس جدید بر عهده مجمع عمومی فوق العاده می باشد .

تغییر در سرمایه شرکت مانند کاهش سرمایه یا افزایش سرمایه شرکت :

سرمایه شرکت زمانی تغییر می کند که شرکا شرکت سهامی با ورود و خروج سرمایه خود از شرکت سبب تغییر در مقدار سهام خود شوند .افزایش و کاهش سرمایه شرکت یکی دیگر از وظایف مجمع عمومی فوق العاده می باشد .

ادغام یا تغییر در موضوع شرکت :

بعضی اوقات امکان دارد موضوع فعالیت شرکت به دلایل متفاوت دچار تغییر شود و شرکت فعالیت جدیدی را بخواهد از سر بگیرد. در این زمان مجمع عمومی فوق العاده شرکت ابتدا باید صورتجلسه ای را تهیه و تنظیم نماید سپس این صورتجلسه را جهت تغییر موضوع شرکت به اداره ثبت شرکت ها تحویل دهد .

ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت :

از دیگر موضوع های تغییرات در شرکت که باید به اداره ثبت شرکت ها اطلاع داده شود و ثبت شود می توان به ایجاد یک شعبه یا نمایندگی از شرکت در محل دیگری اشاره نمود . در این مورد شرکت باید به عنوان ثبت شهبه یا نمایندگی در بخش تغییرات شرکت به اداره ثبت شرکت ها اطلاع رسانی کند .

چند نکته مهم در ثبت تغییرات شرکت

برخی از موضوعات فعالیتی که شرکت ها انتخاب می کنند نیاز دارند که مجوز کسب و کار داشته باشند ،بنابرین اگر شرکتی تمایل داشته باشد در این موضوعات فعالیت کند ابتدا باید پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار  را در مورد تغییرات فعالیت شرکت مطلع ساخته و کلیه تغییرات ایجاد شده در شرکت را همراه با اصل مدارک و مجوز به اداره ثبت شرکتها ارسال نمایند.

در صورتی که شرکتی به صورت اختیاری یا اجباری بخواهد همزمان چندین تغییر را در سیستم خود ایجاد نماید باید برای هر تغییر صورتجلسه ای جداگانه تنظیم نموده و آنها را به صورت مجزا به اداره ثبت شرکت ها اطلاع دهد تا ثبت شوند .این تغییرات می تواند در مورد تغییر آدرس، تغییر در سهام ، تغییر در سرمایه و… باشد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته ثبت تغییرات شرکت اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.