ثبت طرح هدست واقعیت‌ مجازی همراه با یک قاب مغناطیسی مخصوص گوشی توسط شرکت اچ‌تی‌سی

کمپانی اچ‌تی‌سی طرح مربوط به یک هدست واقعیت‌مجازی متکی بر اسمارت‌فون را با موفقیت ثبت کرد. بر اساس فهرست اخیرا منتشر شده که در پایگاه‌ داده سازمان جهانی مالکیت معنوی نیز به ثبت رسیده است؛ طراحی پتنت مذکور به گونه‌ای است که هدست را به یک قاب محافظ مغناطیسی متصل می‌کند. ابتدای امر و در ماه جولای سال ۲۰۱۶ این شرکت تایوانی درخواست خود برای ثبت پتنت را به دفتر ثبت اختراعات و نمادهای تجاری ایالات‌متحده ارایه داد. ماه نوامبر گذشته این درخواست به دلیل ابهام بیش از حد در توصیف نوآوری‌ها و ناتوانی در ارایه توضیحات پیرامون طبیعت منحصربه فرد دستگاه رد شد؛ بدان معنا که پتنت مذکور فاقد ویژگی‌های مورد نیاز برای طبقه‌بندی به عنوان یک اختراع جدید بود. پس از اعمال تغییراتی توسط اچ‌تی‌سی، این کمپانی موفق به دریافت تاییدیه موسسه ثبت اختراعات و نمادهای تجاری ایالات‌متحده (USPTO) شد.

این پتنت به عنوان یک “ابزار جانبی و سیستم لنز” توصیف شده و شامل ۲ بخش خواهد بود؛ یک قاب محافظ که از اسمارت‌فون میزبانی می‌کند و دارای یک صفحه پشتی از نوع مغناطیسی است و دیگری یک سیستم لنز دوگانه با قابلیت تاشوندگی است که از طریق خاصیت مغناطیسی می‌تواند به ابزارجانبی متصل شود. با برداشتن ماژول از روی قاب محافظ، سیستم می‌تواند به سمت خارج تا شود و شکلی مشابه یک ابزار واقعیت‌مجازی کوچک متکی بر نمایشگر هندست را به خود بگیرد. انتظار می‌رود کاربران، اسمارت‌فون خود را از سمت پایین و با حالت کشویی به دستگاه متصل کرده و در حین تجربه محتوای واقعیت‌مجازی این ابزار ابتکاری را با یک یا هر ۲ دست خود نگاه دارند. این هدست در زمان تا شدن حتی از ابزار کاردبورد گوگل نیز کوچک‌تر به نظر رسیده و معماری ساده‌تری خواهد داشت. طبیعت انعطاف‌پذیر این هدست آن را بی‌نهایت جمع وجور نموده و جابه‌جایی آن‌را تسهیل کرده است. تولیدکننده تایوانی ماژول اصلی مشخص نکرده است که چه مواد اولیه‌ای را برای ساخت این گجت، ایده‌آل می‌داند. اگرچه با توجه به مکانیزم کاری پیش‌بینی‌شده به نظر می‌رسد که استفاده از ساختار پلاستیکی احتمالا مناسب‌ترین گزینه خواهد بود.

شرکت اچ‌تی‌سی طی سالیان اخیر تمرکز محصولات خود را به سمت فناوری واقعیت‌مجازی سوق داده است. این اقدام ریشه در کاهش کارآمدی کسب و کار اچ‌تی‌سی در زمینه گوشی‌های هوشمند دارد؛ تا جایی که اخیرا بخشی از این کمپانی با ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار به شرکت گوگل فروخته شد. همچنین این کمپانی تایوانی قصد داشت تا در سال جاری هدستی مستقل با قابلیت Daydream را عرضه نماید؛ اما این طرح نهایتا لغو شد. اگرچه اچ‌تی‌سی اصرار دارد که هنوز هم به اکوسیستم واقعیت مجازی متعهد باشد و اخیرا نیز دومین نسل از هدست ممتاز خود را در قالب وایو پرو معرفی کرد. وجود پتنت جدیدا کشف شده هیچ تضمینی بر تجاری شدن آن نخواهد بود؛ خصوصا این‌که پتنت مذکور اصولا در زمانی ایجاد شده است که اچ‌تی‌سی در مقایسه وضعیت کنونی تمرکز بسیار بیش‌تری بر گوشی‌های هوشمند داشته است.

نوشته ثبت طرح هدست واقعیت‌ مجازی همراه با یک قاب مغناطیسی مخصوص گوشی توسط شرکت اچ‌تی‌سی اولین بار در پدیدار شد.