حداکثر سرعت مجاز در کشور تا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد

کاهش حداکثر سرعت مجاز در کشور تا 10 درصد

معاون وزیر راه و شهرسازی، از کاهش حداکثر سرعت مجاز در کشور تا ۱۰ درصد خبر داد. وی اعلام نمود که قرار است به زودی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این پیشنهاد را به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه نماید.

به گفته وی طرح کاهش حداکثر سرعت مجاز در بسیاری از کشورها در حال اجراست. وی هدف از این کار را کاهش درصدی از تلفات رانندگی اعلام نمود و امیدوار است که اجرای این طرح بتواند میزان تلفات را تا زیر ۱۰ هزار نفر کاهش دهد.

حداکثر سرعت مجاز در جاده‌ها پیش از کاهش آن

پیش از این، براساس ماده ۱۲۶ آیین نامه میزان حداکثر سرعت مجاز در جاده‌ها به صورتی است که در زیر مشخص شده است. اما به منظور کاهش تلفات جاده‌ای، قرار است تا حداکثر سرعت مجاز کاهش یابد که این طرح در حال تصویب است.

در شهرها و مناطق مسکونی

الف) معابر شریانی درجه یک

  1. آزاد راه‌ها حداقل ۷۰ و حداکثر۱۲۰ کیلومتر درساعت
  2. بزرگراه‌ها حداکثر سرعت مجاز ۱۰۰ کیلومتر درساعت

ب) معابرشریانی درجه دو

  1. خیابان‌های شریانی اصلی حداکثر۶۰ کیلومتر در ساعت
  2. خیابان‌های شریانی فرعی حداکثر۵۰ کیلومتر در ساعت

پ) معابر محلی

  1. حداکثر سرعت مجاز ۳۰ کیلومتر در ساعت

در راه‌های بیرون شهر و مناطق غیر مسکونی

الف) آزاد راه‌ها

  1. حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۰ کیلومتر درساعت

ب) بزرگراه‌ها

  1. حداکثر سرعت مجاز ۱۱۰ کیلومتر درساعت

پ) جاده‌ها

  1. روزها حداکثر سرعت مجاز ۹۵ و شب ها حداکثر ۸۵ کیلومتر درساعت

تبصره ۱ : باید توجه داشت که تردد اتوبوس، مینی بوس و انواع بارکش‌ها به استثنای وانت‌ها درخط سوم (سرعت) آزاد راه‌های شهری و بین شهری ممنوع است.

تبصره ۲ : حداکثرسرعت مجاز برای وسایل نقلیه موتوری درهر یک از خط‌های عبوری آزادراه‌ها با توجه به شرایط محل به وسیله علایم تعیین می‌گردد.

تبصره ۳ : تغییرات بعدی در میزان سرعت‌های قید شده در راه‌های بیرون شهر و مناطق غیرمسکونی از سوی وزارت راه و مسکن و شهر سازی، تعیین و اعلام می‌گردد.

افزایش حداکثر سرعت غیر مجاز مهمترین و اصلی ترین عامل تصادفات فوتی در جاده‌ها است، زیرا این مسئله باعث می‌شود کنترل اتومبیل از دست راننده خارج گردد.

براساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی، لازم است تا رانندگان حداقل و حداکثر سرعت مجاز مندرج در ماده ۱۲۶ را در نظر داشته باشند و براساس اطلاعات این در راه‌ها تردد نمایند.

در محدوده‌های کنترل سرعت با استفاده از دوربین‌ها نیز حداکثر سرعت مجاز باید رعایت گردد. تابلو یا علائم رانندگی نیز باید قبل از محل کنترل دوربین، به صورت واضح در مسیر حرکت رانندگان نصب و قابل رویت باشد.

بنابراین هرگونه کاهش و تغییر در حداکثر سرعت مجاز، از طریق تابلوهای ترافیکی به اطلاع رانندگان خواهد رسید.

کاهش حداکثر سرعت مجاز در جاده‌های ایران تا ۱۰ درصد

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود که طرحی مبنی بر کاهش حداکثر سرعت مجاز ارائه شده و منتظر تصویب است. به گفته وی حداکثر سرعت مجاز در جاده‌ها کاهش می‌یابد تا تلفات جاده‌ای نیز کاهش یابد.

سمینار مجمع جهانی ایمنی راه‌ها (پیارک) که هم اکنون در حال برگزاری است و داوود کشاورزیان که در این سمینار حضور دارد اعلام نمود که آنها در تلاشند تا حداکثر سرعت مجاز در همه راه‌های کشور تا ۱۰ درصد کاهش یابد.

به گفته وی قرار است تا این طرح به زودی به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارسال گردد. بعد از اجرای طرح کاهش حداکثر

سرعت مجاز در راه‌های کشور، حداکثر سرعت مجاز در آزادراه‌ها به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت، در بزرگراه‌ها از ۱۱۰ به ۱۰۰، در جاده‌های اصلی از ۹۵ به ۸۵ و در جاده‌های فرعی از ۸۰ به ۷۰ کیلومتر در ساعت کاهش خواهد یافت.

به گفته وی ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت یک درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر ۲۱۵ هزار کیلومتر انواع راه در ایران وجود دارد. ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی و ۸۵ هزار کیلومتر سایر راه‌ها هستند که ۹۰ درصد آنها آسفالت شده‌اند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مورد تعداد تصادفات و کشته‌های سال گذشته سخن گفت و اعلام نمود که ۱۶ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند، ۳۰ درصد درون شهری و بقیه برون شهری بوده است.

تعدادی از کشته‌ها مربوط به حاشیه شهرها بوده که طبق تقسیمات کشوری جزء راه‌های برون شهری محسوب می‌شوند.

کشاورزیان اعلام نمود که تعداد کشته‌های جاده‌ای ۱۰ سال گذشته، ۲۷ هزار نفر بوده است که اکنون با تلاش‌های این سازمان و سایر دست اندرکاران حمل و نقل جاده‌ای مانند اورژانس، هلال احمر و پلیس راهور ناجا، به ۱۶ هزار نفر در سال جاری کاهش یافته است.

وی همچنین تاکید نمود که در تلاشند تا بتوانند در ۱۰ سال آینده تعداد تلفات جاده‌ای را تا زیر ۱۰ هزار نفر کاهش دهند. در این میان سالانه ۵ تا ۶ درصد خودرو در کشور افزایش می‌یابد و خودروهای فرسوده و قدیمی نیز از رده خارج نمی‌شوند.

وی تاکید نمود که هدف آنها در راهداری از کاهش حداکثر سرعت مجاز در جاده‌های کشور، کاهش تلفات جاده‌ای است و در تلاشند تا بتوانند سقف حداکثر سرعت مجاز را در همه راه‌ها ۱۰ درصد کاهش دهند. این طرح در انتظار تصویب در کمیسیون ایمنی راه‌ها است.

به گفته وی یکی از دلایل تردد بالا، پایین بودن قیمت بنزین است که باعث شده تا حجم ترددها بالا باشد. روزانه ۷۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از آماده بودن نقشه ایمنی راه‌های کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد و اعلام نمود که این نقشه در حال تصویب در کمیسیون ایمنی راه‌ها است.

 

بیشتر بخوانید:

 

.

مطلب حداکثر سرعت مجاز در کشور تا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است.