حمله سایبری به ۱۱ بانک اصلی کشور

رئيس پليس فتاي کشورگفت: به ۱۱بانک از۳۲ بانک کشورحمله سايبري شده است وبانک‌هايي مدنظربودند که بيشترين مشتري را دارند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار کمال هاديانفر، اظهارکرد: ازسال 90 تاکنون‌ ميزان جرايم سايبري900 درصد افزايش‌ داشته است، اما به طورکلي درايران به ازاي 1400 نفريک جرم اما درهند به از‌اي يک ميليارد و300 نفرجمعيت57 فقره جرم‌ وجود دارد.وي بيان کرد: ما در روزبيش از6 ميليون حمله سايبري‌ را درکشورشاهد هستيم‌ که درصد زيادي ازآنها دفع مي‌شود وبخش زيادي ازحملات مربوط به کاربران است.
سردار هاديانفر ادامه داد: 7 هزارو525 حمله‌ سايبري‌ درسال96 شناسايي شده است که296 حمله جدي‌ به سامانه وزيرساخت‌هاي حساس رخ داده که درواقع58 درصد آنها ازسوي آمريکا‌ وچين صورت گرفته وهدف حمله آنها بانک‌ها ومؤسسات‌ مالي بوده است ودراولويت‌ بعدي‌ زيرساخت‌ها، مخابرات وتوزيع برق وگاز بوده است وخوشبختانه همواره‌ ما اين حملات را ساماندهي کرده‌ايم.
وي افزود: با توجه به حملات سايبر‌ي ممکن است اختلا‌لاتي درنظام پولي ومالي به وجود آيد که لازم است بانک‌ها دراين زمينه توجه بيشتري کنند، چراکه حمله سايبري‌ به11 بانک از32 بانک که مشتري بيشتري دارند صورت گرفت که ما دراين زمينه تذکرات لازم را داده‌ايم وازمرکز افر‌ا گزارش‌هايي دريافت کرده‌ايم؛ تلاش ما مقابله‌ با نفوذ به سيستم‌هاست که با جرأت‌ مي‌توان گفت که تاکنون آسيب جدي به زيرساخت‌هاي کشوروارد نشده ومحافظت از زيرساخت‌هاي کشوردردستورکارقرارگرفته است.
 
سردارهاديانفربا اشاره به اينکه درطول 6سال گذشته درزمينه جرايم‌ سايبري نزديک به120 هزارفقره پرونده تشکيل شده است، گفت: بيش از86 درصد پرونده‌ها کشف ورسيدگي شده است.وي با تأکيد براستفاده ازپيام‌رسان‌هاي داخلي گفت: امروزمديرتلگرام‌ به روسيه‌ رفته ودرآنجا به عنوان ششمين نفراز 600 نفرثروتمند‌ شناخته شده است وحاضرنيست درمقابل گروه تکفيري‌ درتلگرام‌ بايستد‌، چراکه معتقد است اين گروه خشونت‌ را ترويج نمي‌کنند.
وي بيان کرد: پيش‌بيني مي‌کنيم تا 2018 بيش از186 ميليارد دلاراطلاعات مردم درتلگر‌ام فروخته‌ شود که ما تأکيد داريم ازپيام‌رسان‌هاي داخلي که نگهدارنده‌ اطلاعات در داخل کشورهستند، استفاده شود.
سردار هاديان‌فر با بيان اينکه بيشتر جرايم در تلگر‌ام رخ مي‌دهد و تقريباً 20 درصد جرايم‌ در اينستا‌گرام صورت مي‌گيرد، گفت: به طورمثال مي‌توانيم به دوپرونده درزمينه‌ تلگرام‌ اشاره کنيم‌ که يکي از آن‌ها پرونده قتلي‌ در استان مرکزي‌ بود که فردي ازطريق‌ تلگر‌ام با هم‌کلاسي قديمي خود دوباره آشنا شده و با آن دست به يکي کرده وهمسر‌خود را به قتل رسانده است که بايد بگويم اگرما اين پيام‌رسان را رصد‌ مي‌کرديم هيچ‌گاه‌ اين اتفاق نمي‌افتاد.
وي ادامه داد: برخي ازافراد که درآمدي ازتلگرام‌ دارند، جوبي‌اعتمادي را درفضاي مجازي داخلي مانند سروش وبيسفون‌ را ايجاد مي‌کنند ويک بازي به راه انداخته‌اند که همين جا بايد بگوييم سروش زيرنظرصدا وسيماست وبه اين شکل نيست که ما تمام اطلاعات شهروندان را دائماً رصد کنيم.
وي با اشاره به اينکه بانک مرکزي و وزارت اطلاعات به زودي ارزمجازي را توليد‌ مي‌کند، گفت: درحوزه کسب وکارپليس فتا و وزارت ارتباطات همکاري خوبي خواهند داشت تا افراد براي کسب وکارخود به آنجا مراجعه کنند.
وي در ادامه افزود: درسال96 بيش از39 هزارفقره جرم سايبر‌ي در108 کد وکلاسه‌ پليسي ثبت شده که بيش از 32 هزارفقره پرونده آن کشف شده است، به اين معنا که84 درصد پرونده‌ها کشف شده است.
سردارهاديان‌فر به رشد10 برابري جرايم‌ اشاره کرد وگفت: اين امربرنگراني‌ ما مي‌افزايد، زيرا هر چه جلوتر‌ مي‌رويم پيچيدگي‌ جرايم بيشتر مي‌شود؛ در حال حاضر بيش از 63 مدل پول مجازي در جهان است و انواع فيلترشکن‌ها و ابزارهاي‌ پنهان‌کننده هويت وجود دارد که در اين ميان تعداد زيادي از افراد قرباني شده و اين امر در حال افزايش است.
رئيس پليس‌ فتا‌ نا‌جا ارزش ريالي پرونده‌هاي متشکل در سال 96 را اعلام کرد وگفت: ارزش ريالي پرونده‌ها بالغ بر يک تر‌يليون و 427 ميليون و 867 ميليارد ريال است.
وي ادامه داد: در پرونده‌هاي کشف شده، پولي که از متهمان گرفته شده بالغ بر 931 ميليارد ريال است که ارزش ريالي پرونده‌ها در سال 96 نسبت به سال 95 افزايش 75 درصدي داشته است که 20 درصد هم پرونده‌هاي مکشو‌فه وجود داشته است.