خداحافظی با تلگرام جدی شد: ساعاتی دیگر برای همیشه مسدود می‌شود…!

 

url telegram

دقایقی پیش و در گزارش خبری شبکه دوم سیما، پیش از جلسه کار گروه فیلترینگ که قرار است فردا برگزار شود، گفت و گویی با حضور خرم آبادی، معاون دادستان کل کشور و یکی از نمایندگان کشور (و عضو کارگروه فیلترینگ) تشکیل شد که از مجموع این صحبت‌ها، تا حد زیادی متوجه این موضوع می‌شدیم که بحث فیلترینگ کامل تلگرام، بسیار جدی است.

در این ارتباط، با یک کارشناس فرهنگی و یکی از کارشناسان منتقد نیز صحبت شد. کارشناس فرهنگی با اعلام اینکه کارکردهای مثبت تلگرام بیشتر از موارد منفی آن است، خواستار ادامه فعالیت این شبکه در راستای فرهنگ‌سازی برای استفاده صحیح از آن شد. اما کارشناس منتقد که لحنی عصبانی نیز داشت (به طوری‌که چند بار مجری از وی درخواست آرامش کرد)، با اعلام اینکه تلگرام یک شبکه صهیونیستی است و به هیچ عنوان نبایستی ادامه فعالیت دهد، از تجاربش در میان خانواده‌ها و حتی دانش آموزان صحبت کرد که همگی موافق فیلتر شدن این شبکه غیر اخلاقی و مضر بودند!

عبدالصمد خرم‌آبادی هم که به نظر می‌رسید با تلگرام مخالف است اما در کل عنادی با شبکه‌های اجتماعی ندارد، انتقاد زیادی را نیز به صدا و سیما وارد کرد که چرا از اپلیکیشن‌های ایرانی همچون بیسفون، ابرک یا سلام حمایت نکرده و حتی تبلیغ استفاده از تلگرام را نیز می‌کنند. نماینده مجلس حاضر در این گفت و گو، ضمن اعلام ضمنی بر مخالفت بر فیلترینگ، عنوان کرد که بیشتر نمایندگان مجلس هم از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند!

خرم‌آبادی در پایان صحبت‌هایش، ضمن اعلام این موضوع که نخست وزیر اسرائیل با یکی از حامیان مالی تلگرام دست داده و از وی تقدیر کرده است، تعداد افراد استفاده کننده از کانال‌های مستهجن در این شبکه را در حدود ۴ میلیون نفر اعلام کرد و افزود که ما به دلیل بحث کد گذاری، قادر به کنترل و فیلترینگ هوشمند در این شبکه نیستیم و همین موضوع می‌تواند مخاطرات امنیتی زیادی نیز داشته باشد. ضمن اینکه ۱۲ درصد کل پهنای باند کشور ما صرف استفاده از تلگرام می‌شود و این موضوع رقمی بسیار بالاست.

در واقع دادستان کل کشور، با صحبت‌های خود بیان کرد که یکی از موافقان فیلترینگ تلگرام است و حتی عنوان نمود که فقط از نرم‌افزارهای اجتماعی داخلی استفاده می‌کند و بحث فیلترینگ هوشمند علی‌رغم هزینه‌های بسیارش، در اکثر موارد ناموفق بوده است.

حال بایستی تا فردا و اعلام رسمی جهت فیلتر شدن و یا نشدن تلگرام منتظر ماند و دید که تلگرام هم به سرنوشتی مشابه چون وی‌چت دچار خواهد شد و یا باز هم نجات می‌یابد؟ ظاهرا این بار موافقان فیلترینگ با توپ پُرتری وارد گود خواهند شد.

نوشته خداحافظی با تلگرام جدی شد: ساعاتی دیگر برای همیشه مسدود می‌شود…! اولین بار در -آی‌تی‌رسان پدیدار شد.